Blog: Kikkerklas

Thema: Lente week 2

Beste mama en papa,

Deze week werkten we verder aan het huidige thema: ‘Lente’.

We werkten ons paasmandje af. Dit was nodig want op vrijdag kwam de paashaas langs met lekkere paaseitjes. Ook maakten we passende ‘gekke’ hazenoren. We gebruikten hiervoor felle kleuren en bestempelden ze met witte bollen.

 

We bakten/kookten eitjes, legden ze op een boterham en smulden deze lekker op!

Tellen lukt al heel goed in de derde kleuterklas. We oefenden nog verder door de paaseitjes te tellen, te groeperen, te verdelen ….. Op vrijdag kwam dan de paashaas langs. Hij had lekkere chocolade eitjes voorzien. Een geslaagde namiddag om de vakantie goed in te zetten.

Geniet van de vakantie en graag tot maandag 16 april 2018!

Juf Sofie en juf Lisa

Na de vakantie werken we rond het volgende thema: ‘Zaaien’.

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

We nemen afscheid aan het poortje!

Thema: Lente week 1

Beste mama en papa,

Deze week werkten we rond het thema: ‘Lente/Pasen’. Eerst dachten we na over wat er allemaal met ‘Lente/Pasen’ te maken heeft. We namen paastakken waar en decoreerden deze met paaseitjes. In de knutselhoek maakten we een paasmandje. We speelden een memoriespel ‘kip en ei’ en een matrix. We speelden het spel: 'Wat is het kortste - langste woord?' Hierbij moesten we aandachtig luisteren. In de spelletjeshoek speelden we een ruimtespel ‘waar moeten de eitjes liggen’, we bekeken de opdrachtkaart en plaatsten de eieren op de juiste plaats in de eierdoos. Ook een telspel met eitjes kwam aan bod. Hiermee oefenden we de begrippen: “meer, minder” in. Eerst dobbelden we met de dobbelsteen en nadien lazen we af wat we moesten doen (+2  , - 1,  +1, - 2 ).  We tekenden paaseieren op de speelplaats en versierden deze. We vulden volgens patronen grote paaseieren op met plasticine. In de maïsbak oefenden we de verschillende begrippen: meer, minder, vol, halfvol, leeg, zwaar, licht ….

Volgende week werken we nog even verder aan dit thema.

Niet vergeten: vrijdag 30/03/2018, bezoek van de paashaas 15u00.

MEEGEGVEN AUB: 1 EI (GOED VERPAKT) en 1 BOTERHAM, wij gaan hier een huishoudelijke activiteit mee uitvoeren.

 

Fijn weekend en tot maandag.

Juf Sofie en juf Lisa

Thema: Elmer

Beste ouders,

Deze week werkten we rond het thema: ‘Elmer’.

Elmer leeft in een kudde olifanten, oude en jonge, dikke en dunne, allemaal verschillend, maar allemaal grijs. Elmer is de enige veelkleurige olifant. In het boek komen verschillende kleuren en vormen aan bod. Het gaat ook over diversiteit en “blijf wie je bent/ wees tevreden met jezelf/ anders zijn is niet erg”. De ideale aanzet voor volgende activiteiten.

We startten de week met het prentenboek te beluisteren. Daaruit kwamen we tot verschillende activiteiten.  We mengden kleuren en ontdekten zo dat we nieuwe kleuren konden maken. Deze kleuren komen voor in de regenboog. We bewerkten de regenboog met de volgende techniek: ‘pointillisme’. Hierbij zetten we stippen met stift op een blad, wat een mooi effect geeft.

In de spelletjeshoek konden we kiezen uit de volgende spelletjes: memorie, domino, lottos, matrix en telspel.  In de letterhoek schreven we de namen van de verschillende kleuren na.  We bouwden naar voorbeeld met logiblokken. Tijdens het luisterdictee luisterden we aandachtig naar wat de juf voorlas en tekenden wat ze zei. Op het krijtbord tekenden we een olifant volgens stappenplan na.

Volgende week werken we rond het thema: ‘Lente’. Leuke boeken, voorwerpen, prenten, zijn welkom!

 

Voor wie nog geen kinderschoenendoos meegaf, gelieve mee te geven. Dank u!

Fijn weekend en tot maandag.

Juf Sofie en juf Lisa

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

Voor het welzijn van uw kind gelieve afscheid te nemen aan het poortje en onmiddellijk het schooldomein te verlaten! Dank U!

Thema: dino's week 2

Beste ouders,

Deze week werkten we nog even verder over het thema: ‘ dino’s ’.

Samen met juf Lisa bootsten we een vulkaanuitbarsting na. D.m.v. bepaalde ingrediënten te mengen ontstond er een chemische reactie (azijn, afwasmiddel, bakpoeder, kleurstof). Iedereen was verbaasd, onze vulkaan spuwde ‘lava’.

We plaatsten onze schoenen in een pootafdruk van een dino. Vooraf maakten we een schatting. Hoeveel schoenen passen er in de pootafdruk? We bekeken dieren die uit een ei komen. Hun eieren werden later bij het juiste dier geplaatst.

We speelden een kimspel met dino’s. Welke dino stond waar in het boekenrek? Een activiteit waar begrippen zoals: “boven, onder, links, rechts, naast …” aan bod kwamen.

We werkten ons dino-ei verder af en plaatsten er een zelfgekozen dino in.

Vrijdag kwamen we met z’n allen in pyjama naar school. Hiermee steunen we kinderen die tijdelijk niet naar school kunnen. Zij kunnen thuis live de lessen in hun klas volgen.

 

Volgende week werken we rond het thema: ‘Elmer’. Wie boeken heeft over kleuren, kunst… mag deze meegeven!

Gelieve de kinderschoenendoos mee te geven!

Fijn weekend en tot maandag.

Juf Sofie en juf Lisa

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

Voor het welzijn van uw kind gelieve afscheid te nemen aan het poortje en onmiddellijk het schooldomein te verlaten! Dank U!

 

Thema: dino's week 1

Beste mama en papa,

Deze week werkten we aan een thema vanuit het kind: ‘Dino’s’

De kinderen hadden verschillende spullen meegebracht over dino’s. Deze werden goed bekeken en besproken.

We hadden een ontdektafel met daarin: vergrootglazen, handschoenen, dino’s, struiken…

In de knutselhoek maakten we uit papier-mâché een dino ei. Daarin komt later dan een dino in. De juf besprak uit verschillende educatieve boeken het leven van de dino’s. Wanneer leefden ze? Welke dino’s eten planten, welke eten vlees? Waarom leven ze nu niet meer? We leerden een liedje over dino’s. We dachten na over hoe dino’s eruit zagen. We tekenden zelf een dino. Verder leerden we ook nog een lied over de dino’s.

Volgende week werken we nog even verder aan dit thema!

Binnenkort hebben wij een kinderschoenendoos nodig. Gelieve deze bij te houden!

Juf Sofie


In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

Voor het welbevinden van uw kind gelieve afscheid te nemen aan het poortje en onmiddellijk het schooldomein te verlaten! Dank U!

 

Thema: Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop heeft gepoept...

Beste mama en papa,

Deze week werkten we rond een prentenboek: ‘Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop heeft gepoept.’ De juf las het verhaal voor a.d.h.v. prenten. Het verhaal kon ook digitaal herbeluisterd worden in de computerhoek. In de knutselhoek werkten we samen aan een landschap. De dieren die in het verhaal voorkwamen, kregen ook een plaats op het werkje. In de boetseerhoek maakten we ‘drollletjes’ van elk dier na. In de letterhoek stempelden we naar voorbeeld in ons stempelboekje woorden na. Verder speelden we een woordspel (woorden terugzoeken op de woordplaat) en een cijferspel (tellen en het correcte cijfer terugzoeken) en maakten we verschillende werkblaadjes binnen het thema. We oefenden ons auditief geheugen: rijmen, zinnen nazeggen (tot 8 woorden) en we herhaalden de wiskundige begrippen met drolletjes ‘(meer – minder, leg het in een groepje van 2, van groot naar klein, geef x-aantal drolletjes, ik doe eentje weg hoeveel liggen er nog, ….)’.  We speelden ook het verhaal eens na. Verder gingen we ook op ons schooldomein eens kijken naar echte molshopen. Vanaf nu komt juf Lisa ook elke dinsdag en donderdagvoormiddag in onze klas meewerken.

 Volgende week werken we rond het thema: dino’s.

Hebben jullie leuke dino’s, prentenboeken, materialen en mogen wij deze gebruiken in de klas? Geef ze dan zeker mee!

Juf Sofie 

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

Voor het welzijn van uw kind gelieve afscheid te nemen aan het poortje en onmiddellijk het schooldomein te verlaten! Dank U!

 

Thema: carnaval

Beste ouders, 

We zijn onze week gestart met onze woordspin. Hier kwamen verschillende ideeën naar boven. Dankzij de volgende spelletjes oefenden we onze auditieve waarneming: wat is het langste-kortste woord, woorden in lettergrepen klappen, hakken en plakken van woorden, rijmen, enz. We oefenden op “meer” en “minder”. We telden door en telden terug. We telden zonder aanraken en nadien vertelden we hoeveel we hadden geteld.  We leerden het liedje van ‘Zotte clowns’ aan. In de knutselhoek maakten we een echte carnavalshoed met confetti en onze naam er op gestempeld. We oefenden onze fijne motoriek met de schrijfpatronen.

Op vrijdag 9 februari kwamen er heel wat voormalige prinsen langs op onze school. Ook een ajuinenworp, een fuif en een Faluintjescarnavalsdans stonden op het programma. We genoten ervan en konden zo ontspannen de vakantie beginnen.

Na de vakantie werken we rond het prentenboek: ‘Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft’.

Fijne vakantie allemaal, geniet ervan!

Graag tot maandag 19 februari 2018.

Juf Sofie

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

Voor het welzijn van uw kind gelieve afscheid te nemen aan het poortje en onmiddellijk het schooldomein te verlaten! Dank U!

 

Thema: gevoelens

Beste mama en papa,

Deze week werkten we in de klas rond het thema: gevoelens. De 4 basisgevoelens: boos, blij, verdrietig en bang kwamen aan bod. Elke dag stond er een gevoel centraal en dat werd duidelijk gemaakt a.d.h.v. een prentenboek. Deze prentenboeken werden nadien bij de andere boekjes in de boekenhoek geplaatst. In de knutselhoek maakten we een gevoelsmeter. Deze meter geeft aan hoe wij ons voelen: blij, boos, bang of verdrietig? We keken naar verschillende situaties die ons een welbepaald gevoel geven. Sommige kinderen hadden bepaalde situaties ook al eens zelf meegemaakt. We speelden ook een spel met de verschillende situatieplaatjes en moesten deze plaatjes in het juiste gevoelshuisje plaatsen.  Verder vierden we ook nog de verjaardag van Bente, gelukkige verjaardag!

Volgende week werken we rond het thema: ‘carnaval’.



Op vrijdag 9 februari 2018 vieren wij carnaval op school. Uw kind mag verkleed naar school komen!

Vele groetjes en een fijn weekend!

Juf Sofie

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

Voor het welzijn van uw kind gelieve afscheid te nemen aan het poortje en onmiddellijk het schooldomein te verlaten! Dank U!