Blog: Kikkerklas

Thema: Vaderdag

Beste mama en papa,

Deze week stond in het teken van onze liefste PAPA. Dankzij de vragenlijst, die onze papa invulde, zijn we meer te weten gekomen over onze papa's. We gaven antwoorden (met een beetje hulp van de juf) op de gestelde vragen. De foto van onze papa werd getoond en besproken. We leerden ook een versje. Het cadeau met een bijpassende wenskaart voor papa mocht ook niet ontbreken natuurlijk. Hiervoor zullen de papa’s nog even geduldig moeten wachten tot zondag 11 juni 2017. We oefenden de wiskundige begrippen ‘meer- minder- evenveel’. De juf las een verhaal voor en de kleuters tekenden nadien iets over het verhaal. Sommigen probeerden het ook eens na te spelen. Vrijdag vierden we de 6de verjaardag van Bryan. Hij bracht een lekkere traktatie mee, bedankt hiervoor! Hiep, hiep, hoera!

Volgende week werken we rond een thema: ‘Diep in de zee’

Voor dit thema ben ik op zoek naar de DVD van: ‘De kleine zeemeermin’. Wie deze heeft, mag hem meegeven. Zo kunnen wij deze eens bekijken in de klas.

Ook boeken over vissen, de zee, de oceaan, ….zijn welkom!

Alvast bedankt!

Voor de outfit van het schoolfeest (in de mate van het mogelijke) graag kledij meegeven met de volgende kleurencombinatie:

- blauw-rood-wit (de kleuren van de Amerikaanse vlag) bijv: rode short met blauwe t-shirt en een wit accent.

Gelieve de kledij in een zakje te stoppen met daarop de naam van uw kind. Alvast bedankt!

 

Niet vergeten:

14 juni 2015: (laatste keer) Zwemmen 15 juni 2015: Schoolreis

Fijn weekend Juf Sofie

Thema: Water

Beste mama en papa,

 

Deze vorige en deze week werkten we in de klas rond het thema: “water”. De juf las het verhaal van “Jaap de krokodil” voor. Deze krokodil had tandpijn en moest het gaatje in zijn tand laten vullen. Na het verhaal poetsten we onze tanden. Onze mond moesten we natuurlijk goed spoelen met… water! In de knutselhoek tekenden we  (met twee armbewegingen) water uit het spuitgat van de walvis. In de waterhoek deden we ervaringen op i.v.m. water (‘inhouden, meer-minder’). Tijdens de zwemles voelden we water echt aan. Enkele activiteiten:

-          We kruipen op de trapjes zoals kikkers, krokodillen, eendjes,…

-          We verplaatsen ons naar de overkant van het zwembad, al springend, al kruipend, al lopend, al stappend, als een rups (achter elkaar), per twee, voorwaarts stappen en handen als roeispanen gebruiken, rugwaarts en zijwaarts stappen, overlopen.

In de ontdekhoek experimenteerden we met drijven en zinken. Wat blijft er drijven op het water? Wat zinkt er naar de bodem? Hieraan hing ook een werkblad vast, we moesten de kaartjes in de juiste tabel leggen (Drijft het? Zinkt het?). In de poppenhoek deden we de was en hingen we deze op aan de waslijn. We dachten na over de volgende vraag: ‘Hoe kunnen we water laten schuimen?’ Waardoor? Waarmee? En voegden de daad bij het woord, experimenteren maar! We gingen in de directe schoolomgeving op zoek naar water. We dachten eerst na waar we water konden terugvinden en legden nadien de route aan elkaar uit. We stonden stil bij de letter ‘W’ van Water. Hoe klinkt deze letter? Welke woorden beginnen nog met de letter ‘W’?

Volgende week werken we rond het thema afval.

We zijn nog steeds op zoek naar dopjes, breng ze dus zeker mee!

Fijn lang weekend!  Juf Sofie

Geen school op:

Woensdag 24 mei 2017

Donderdag 25 mei 2017

Vrijdag 26 mei 2017

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

We nemen afscheid aan het poortje!

Thema: Moederdag

Beste mama en papa,

Deze week stond in het teken van onze liefste MAMA. Dankzij de vragenlijst, die onze mama invulde, zijn we meer te weten gekomen over onze mama's. We gaven antwoorden (met een beetje hulp van de juf) op de gestelde vragen.

We leerden het versje voor mama en maakten ook een wenskaart. Ook het cadeau mocht natuurlijk niet ontbreken, maar dit verklappen wij natuurlijk nog niet. Hiervoor zal onze lieve mama nog even geduldig moeten wachten. We gingen naar de 'fitness', waar we dansten, bewegingen en houdingen nabootsten en nog zoveel meer... We luisterden en keken naar digitale prentenboeken.  De ontwikkeling van baby-mama-oma, werd uitvoerig besproken. Maar ook: ’Waar komen wij vandaan?’ (het opgroeien). In de poppenhoek verkleedden we ons in mama, we schminkten elkaar, we deden juwelen aan, ….

Vanaf volgende week woensdag gaan wij wekelijks zwemmen naar het zwembad van Lebbeke (zie data hieronder). Het is altijd handig dat uw kind op dat moment gemakkelijke kledij aan heeft zodat hij/zij deze gemakkelijk aan en uit kan trekken. Gelieve uw kind ook een zwemzak mee te geven met daarin het volgende:

  • 1 kleine handdoek, 1 grote handdoek
  • Zwemoutfit
  • Kam of borstel
  • Badmuts van de school

17/05/17: zwemmen

31/05/17: zwemmen

07/06/17: zwemmen

14/06/17: zwemmen

21/06/17: geen zwemmen (renovatiewerken zwembad)

28/06/17: geen zwemmen (renovatiewerken zwembad)

Volgende week werken we rond het thema: water. Hebben jullie leuke prentenboeken over water (zwembad, dieren in het water, vijver, hygiëne, tanden poetsen, …)? Breng ze dan zeker mee!

Meebrengen: tandenborstel, bekertje, tandpasta in een plastic zakje met daarop de naam.



Fijn weekend en alvast een super Moederdag gewenst.

Juf Sofie

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

We nemen afscheid aan het poortje!

 

Thema: verkeer

Beste mama en papa,

Deze week werkten we rond het thema: verkeer. We dachten na wat er allemaal met ‘verkeer’ te maken heeft. Deze bedenkingen schreef de juf in de woordspin. Samen met de tweede kleuterklas maakten we een verkeerswandeling door Moorsel. We hadden aandacht voor de verschillende verkeersborden, wegmarkeringen, het gedrag in het verkeer ….

We typten aan de hand van een voorbeeld woorden over het verkeer na. We reden met de auto’s op onze autospeelmat. We speelden een telspel met auto’s die we in genummerde garages moesten mikken. Hoeveel auto’s, in welke garage? We telden alles op en keken wie de meeste-minste punten hadden.

We vulden, naar aantal, trucks op met houten blokken. We speelden het gezelschapsspel ‘autorace’ en moesten zo snel mogelijk bij de finish geraken.

De boekenhoek was aangevuld met allerlei prentenboeken rond het thema verkeer. Dit bevordert onze ontluikende geletterdheid. We verzinnen ze zelf verhalen bij het boek, zijn bezig met de leesrichting en komen in contact met verschillende soorten letters.

Het thema van volgende week is: ‘Mijn mama’.

Gelieve een foto mee te geven van hun mama. En ook de vragenlijst in te vullen. Dit alles zal gebruikt worden tijdens een praatronde.

Verkleedmateriaal, prentenboeken, oude kettingen/ handtassen, make-up… zijn erg welkom!

Fijn weekend!

Juf Sofie

WIELTJESDAG: 11 MEI!

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

Thema: dieren-boerderij

Beste ouders,

Deze week werkten wij rond het thema: dieren - boerderij.

Onze week werd sportief gestart met de sportdag. Daar genoten we van de volgende activiteiten: dansen, hindernissenparcours, estafette, tik- en kringspelen, parachutespelen en het springkasteel.

Wat was het leuk om te zien hoe velen iets mee hadden gebracht. De klas werd overstelpt met dierenspullen! Hier werd dan ook fijn mee gespeeld. In de knutselhoek maakten we een paard al dan niet met een patroon.We bekeken wat dieren produceren (een koe geeft ons melk, wat wordt er allemaal van melk gemaakt?) We plaatsten dieren naar aantal of verdeelden ze in gelijke of ongelijke groepen. Hoe heten de dieren en hun jongen? Ze werden benoemd en gesorteerd. We kregen ook dieren op bezoek. Zo bracht Ben zijn konijn ‘Knabbel’ mee en kwam op vrijdag zijn paard ‘Emma’ langs op school. Anaëlle bracht haar hamster ‘chouchou’ mee. We namen deze dieren waar en bespraken hun uiterlijke kenmerken, wat ze eten, ….

Volgende week werken we rond het thema: Verkeer.

Hebben jullie leuke spullen rond het thema verkeer zoals: verkeersborden, auto’s, prentenboeken, … Breng ze dan mee zeker mee!

Fotograaf: donderdag 4 mei 2017

Fijn weekend en graag tot dinsdag 2 mei 2017.

 

Juf Sofie

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

We nemen afscheid aan het poortje!

Thema: Lente

Beste mama en papa,

 

Deze week werkten we rond het thema: ‘Lente’. Eerst dachten we na over wat er allemaal met ‘Lente’ te maken heeft. We namen paastakken waar en decoreerden deze met paaseitjes. De paasboom zorgt zeker voor dat fijne lentegevoel . In de knutselhoek maakten we een paasmandje We hielden met behulp van badmintonrackets een ‘ei’ (ballon) in de lucht. Op deze manier oefenden we onze coördinatie en motoriek. We speelden het spel: 'Wat is het kortste - langste woord?' Hierbij moesten we aandachtig luisteren. In de spelletjeshoek speelden we een telspel met paaseitjes. Met dit spel oefenden we de begrippen: “meer, minder” in. Eerst dobbelden we met de dobbelsteen en nadien lazen we af wat we moesten doen (+2  , - 1,  +1, - 2 ).  We maakten ook een kunstwerk met daarop een paashaas. We speelden flitsspelletjes met een eierdoos. De juf stopte een aantal eieren in de gaten en liet dit even aan de groep zien. Hoeveel eieren zag je? We tekenden eieren op de speelplaats en versierden deze. We boetseerden eitjes en legden deze naar hoeveelheid in de paasmandjes.

 

Volgende week werken we nog even verder aan dit thema.

Niet vergeten: vrijdag 31/03/2017, bezoek van de paashaas.

MEEGEGVEN AUB: 1 EI (GOED VERPAKT) en 1 BOTERHAM

Fijn weekend en tot maandag.

Juf Sofie

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

We nemen afscheid aan het poortje!

Thema: Dino's

Beste mama en papa,

 

Deze week werkten we aan een thema vanuit het kind: ‘Dino’s’

Er hadden verschillende kinderen leuke spullen meegebracht die te maken hadden met het thema. Maar Ben die bracht wel iets speciaals mee: fossielen. De fossielen die Ben had meegebracht waren van zijn overgrootvader. Zo had hij een tand / klauw, een bot van een dino, twee haaientanden, een grijs dino bot en een fossiel van een schelp mee. Wat een leerrijke materialen! De aandacht was dan ook groot toen Ben hierover vertelde J.

We bouwden kooien en dit volgens aantallen of grootte. We schilderden dino’. We keken hiervoor gericht in boeken die te maken hebben met dino’s. Via internet bekeken en beluisterden we educatieve filmpjes. Langs deze weg kwamen we meer te weten over hoe de dino’s leefden, wat ze aten …. We plaatsten onze schoenen in een pootafdruk van een dino. Vooraf maakten we een schatting. Hoeveel schoenen passen er in de pootafdruk? We bekeken dieren die uit een ei komen. Hun eieren werden later bij het juiste dier geplaatst.

In de zandtafel speelden we met dino’s en de bijhorende attributen. Verder leerden we ook nog een lied over de dino’s.

Op vrijdag kwamen met z’n allen in pyjama naar school en steunden op die manier zieke kinderen en jongeren.

Volgende week brengen we de Lente in de klas! Hebben jullie leuke spullen die met dit thema te maken hebben? Breng ze dan zeker mee!

Niet vergeten: kinderschoenendoos

Fijn weekend en hopelijk tot zondag op ons eetfestijn!

Juf Sofie

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

We nemen afscheid aan het poortje!

Thema: carnaval

Hallo allemaal

We zijn onze week gestart met onze woordspin. Hier kwamen verschillende ideeën naar boven. Dankzij de volgende spelletjes oefenden we onze auditieve waarneming: wat is het langste-kortste woord, woorden in lettergrepen klappen, hakken en plakken van woorden, rijmen, enz. We oefenden op “meer” en “minder”. We telden door en telden terug. We telden zonder aanraken en nadien vertelden we hoeveel we hadden geteld.  Pistache (de Franse muis) kwam ook op bezoek. De juf las een tekenvers voor. We moesten goed luisteren en op een groot blad tekenen wat de juf vroeg. In onze winkelhoek verkochten we serpentines, toeters en confetti. We dachten samen na over de prijs. ‘Hoeveel vragen we voor de confetti, serpentines, toeters?’ In de letterhoek tekenden we een clown volgens stappenplan. Ook stempelden we nog woorden na die te maken hebben met carnaval.

Op vrijdag kwam Prins Carnaval langs op onze school. Hij gaf een optreden. Er was ook een Ajuinenworp carnavalsfuif, modeshow en als afsluiter een groepsdans. We genoten ervan en konden zo ontspannen de vakantie beginnen.

Na de vakantie werken we rond het prentenboek: ‘Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft’.

Fijne vakantie allemaal, geniet ervan!

Graag tot maandag 6 maart 2017.

Juf Sofie

                                                                                                                                          

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

We nemen afscheid aan het poortje!