Blog: Plopjesklas

thema: carnaval

Beste mama en papa,

Deze week was ons thema carnaval. We begonnen met een klasgesprek rond carnaval en de kermis. Vele kindjes gingen reeds naar de kermis zo bleek. We versierden ook samen onze klas met allerlei attributen.

We knutselden een leuk masker en versierden dit met allerlei materialen. Ook een leuk zwaaistokje hebben we gemaakt. We knipten gekleurde rechte stroken papier uit  en kleefden deze op een keukenrol. Hierbij volgende we een patroon van 3 kleuren.

In de poppenhoek vonden we allerlei verkleedgerief terug waarmee we ons mee konden verkleden. Op het krijtbord oefenden we onze schrijfmotoriek door het tekenen van confetti en slingers. We namen ook verschillende kledij waar en besproken de gelijkenissen en verschillen hiertussen. We leerden zelfstandig kledij aan – en uittrekken of hielpen elkaar. Zo werd onze zelfredzaamheid gestimuleerd.

We luisterden ook naar carnavalsmuziek. De vele liedjes spreken zeker aan om leuk te bewegen. Ook leerden we een leuk carnavalsliedje .

Een kimspel met verschillende maskers kon ook niet ontbreken. We oefenden hierbij de visuele waarneming en discriminatie in, alsook de ruimtebegrippen.

Vrijdag organiseerden we  naar jaarlijkse gewoonte onze carnavalsfuif op school. Wie wil mocht dan ook verkleed naar school komen.

Veel plezier en een fijne carnaval.

Juf  Cindy

Het thema na de vakantie is “ pinokkio”. Niet vergeten woensdag gaan we zwemmen.

 

thema: week van de duurzaamheid

Beste mama en papa,

Deze week vertelden we over “de week van de duurzaamheid”.

We begonnen onze week met het vertellen van het verhaal “ Gloob en Teo  en de wondere bijenwereld.”Hierbij kwamen de kringloop en de seizoenen aan bod.

Als groene school willen we kinderen van jongsaf aan leren sorteren. We hielden een kringgesprek waarbij we  aan elkaar vertelden welke soorten afval er zijn. In onze kleuterblok gingen we op zoek naar de verschillende afvalemmers: een blauwe container voor het PMD-afval, een gele vuilniszak voor het restafval, een zwarte papierbak en een emmer voor het fruitafval. We bekeken verschillende soorten afval  en benoemden het materiaal waaruit het gemaakt is vb. glas, plastic, karton… In de knutselhoek maakten we een collage uit verschillende soorten tijdschriften en kranten. Ook knutselden wij zonnebloemen naar ons prentenboek. We luisterden en keken naar het verhaal met prenten “ Ontbijt in het bos”.Bij deze activiteit deden we ook aan systeemdenken. We sorteerden de prenten in een juiste volgorde en controleerden deze nadien aan de hand van bolletjes.We deden ook een estafettespel met afval. Hierbij werden we in groepjes verdeeld en brachten we het afval zo snel mogelijk naar de juiste vuilnisbak. We telden en legden een aangegeven hoeveelheid met doppen en kroonkurken. Ook leerden we nog een leuk versje rond afval.

Groetjes,

juf Cindy

Het thema volgende week is “carnaval”. Vrijdag mogen onze ¨Ploppertjes verkleed naar school komen.

thema: ziek zijn

Dag  mama’s en papa’s,

Deze week werkten we verder rond het thema “ ziek zijn”.

We startten onze week met een kringgesprek rond “ziek zijn”. We konden aan elkaar onze eigen ervaringen vertellen. De mama van Elise gaf voor alle kindjes ook een echt mondmasker en mutsje mee. Want zij is een echte dokter. We deden hierbij een rollenspel en opereerden de juf.

Onze poppenhoek werd een ziekenboeg waar we ons volop konden verkleden als dokters en verplegers/ verpleegsters. Ook onze poppen  werden goed verzorgd. We hadden allerlei materialen waarmee we volop konden experimenteren: verbanden, pleisters, spuiten… Dit was heel leerrijk.

Ook komt ons lichaamschema nogmaals aan bod  zowel 3 als 2-dimensioneel.

We leerden een versje en deden  een tel- en kleuractiviteit met medicijnen.

Hierbij zochten we een aantal medicijnen in een bepaalde kleur terug. Ook vergeleken we de lengte en dikte van zwachtels met elkaar.

We oefenden  het tandenpoetsen in.

We brachten onze tandenborstel, tandpasta en bekertje mee. Samen leerden we dan onze tanden goed te poetsen. Aan de knutseltafel experimenteerden we ook met verf en spuiten.

We deden ook een technieklesje waarbij we nadachten hoe we het best een zwachtels kunnen bevestigen.

Alvast vele groetjes

 

Juf Cindy

Het thema voor volgende week is : “de week van de duurzaamheid.”

thema: de post

Beste mama en papa,

 

We hebben allemaal de laatste weken wel wenskaarten gekregen.

Dus ons thema  deze week was: de post.

We starte met een waarneming van de kledij van de postbode . Hierbij deden we ook een rollenspel.

De ploppertjes kwamen te weten hoe deze kaartjes bij ons in de brievenbus komen en welke weg die moeten afleggen om in onze brievenbus te belanden.

We bekeken wat de postbode zoal brengt: kranten, brieven, kaarten, tijdschriften, postpakjes… We telden deze en vergeleken ook de groottes. De specifieke woordenschat rond dit thema werd hierbij nog eens extra herhaald.

We leerden ook dat we onze post van een adres  en een postzegel moeten voorzien alvorens het te posten. Tijdens de leerwandeling ontdekten we de verschillende cijfers op de brievenbussen. Ook namen we verschillende brievenbussen en de postbus waar. We leerden ook een leuk versje over een brievenbus.

We knutselden zelf  ook een brievenbus die we mochten  versieren.

We sorteerden de post (brieven, tijdschriften, dagbladen).Op het krijtbord schreven we (voorbereidende schrijfoefeningen) een brief .

 Aan de hand van waarnemen van tal van kaartjes ontdekten  we voor welke gelegenheden er brieven worden verstuurd …

Zelf ontwierpen we ook een eigen postkaart. Deze mochten we posten in de brievenbus in de klas. Ook stuurden we een e-mail.

In onze klas stond ook een postkantoor waar we kunnen in spelen, ook stempelen stond centraal. Hierbij mochten we ons leuk verkleden in postbode’s. ook vierden we de verjaardag van Anaelle  en Eline.

 

Het thema volgende week is : “ ziek zijn “.

 

 

 

Groetjes 

Juf Cindy

thema: winter

Thema:  winter

Vooraleerst mijn allerbeste wensen voor het nieuwe jaar. Ik wens jullie allemaal een goede gezondheid en een jaar vol vreugde en vriendschap toe.

We startten ons jaar met een fijne receptie in onze kleuterblok met chips en fruitsap. Hierbij wensten we elkaar onze beste wensen toe.

Nadien maakten we een woordspin met allerlei woordjes rond het thema “ sneeuw”. We maakten met kleine witte blokjes huisjes voor de verschillende ijsberen in alle groottes. We luisterden ook naar het verhaal “ de sneeuwman “ .Nadien kleefden en puzzelden we een sneeuwman  door verschillende stukjes  bij elkaar te zoeken. We leerden ook een leuk versje over de “ sneeuw”. Daarbij maakten we dwarrelende bewegingen met onze vingers zoals sneeuwvlokken.

De juf vertelde ook een verhaal met grote prenten over Bieke en Kobe die de vogels gingen voeren. Nadien mochten we het verhaal aan elkaar opnieuw

vertellen aan de hand van de grote prenten.

We telden ook “sneeuwballen”  en hierbij vergeleken we aantallen en hoeveelheden.         We vergeleken ook sjaals en mutsen met elkaar. Hierbij vergeleken we de verschillende groottes. In onze poppenhoek mochten we hier ook mee spelen.

Tot slot schilderden we met witte verf op zwart papier. En lieten we water in ijs veranderen.

Vele groetjes,

Juf Cindy

Het thema voor volgende week is “ de post”.

thema: kerst en nieuwjaar

 

Beste mama en papa,

 

Deze week gaan we verder met de voorbereiding op het nieuwe jaar. We startten de week met het maken van een woordspin. Hierin vertelden we aan elkaar wat we reeds weten of willen weten en doen rond ons nieuwe thema.

Onze nieuwjaarsbrieven liggen  reeds klaar .

Ons versje kunnen we zelf lezen want er staan symbooltjes bij.                                Nu nog even wat oefenen en we zijn er klaar voor.

Ook werkten we verder aan een geschenkje voor onze mama en papa.

We knutselen ook een kerstboom en een kerstbloem . Hierbij knipten we rolletjes en schilderden deze mooi in.

In onze poppenhoek bereidden we lekker eten en leerden we de feesttafel dekken.

We speelden een tikspel met de kerstmuts van de Kerstman . Samenspel en het houden aan de spelregels stonden hierbij centraal.

Ook deden ook een kimspel met kerstballen. Hierbij moesten we de verschillen en kleuren goed onthouden.

Woensdag zijn we voor de tweede maal gaan zwemmen in het zwembad van Lebbeke . We hebben geoefend met balletjes , deden een schattenjacht en oefenden op het liggen in water met mousse slangen. Dit was heel leuk. We kijken alvast uit naar de volgende zwemles.

We luisterden  naar het verhaal van Miep ,de muis, die ook kerstfeest gaat vieren.

We sorteerden prenten over de kerstboom in chronologische volgorde .

We maakten een eigen wiskundig verhaal rond 4 kerstballen. Hierbij oefenden we de wiskundige begrippen en het tellen in.

En natuurlijk leerden we ook een leuk liedje over de Kerstman.

We sluiten onze laatste schooldag van dit jaar af met een gezellig kerstontbijt. Hiervoor zal €1 gefactureerd worden.

 

 

 

Groetjes

juf  Cindy

thema: licht en donker

Beste mama en papa,

 

Onze klas stond deze week in het thema van licht en donker’ .De dagen worden donkerder nu het volop herfst is en dit wouden wij ook aan onze kleuters eens duidelijk maken. We leerden op maandag hoe het was om geen groot licht te hebben in onze klas… We hadden enkel een paar slingers kerstlichtjes en een groot aantal  zaklampen, nep-kaarsjes,… Deze mochten we door onderzoeken aansteken. We vonden het geweldig. Tijdens een verhaaltje ontdekten we dat de maan en de sterren ’s nachts voor licht zorgen. We sorteerden de sterren via sterrenkaarten en we ontworpen zelf onze eigen ster met “glow in the dark verf”! Onze poppenhoek werd een gezellig slaapkamertje! Onze juf had de ramen helemaal verduisterd en sterren tegen het raam gekleefd. In de plasticinehoek konden wij zelf sterren boetseren om ons nog een beetje meer licht te geven. In de techniekhoek leerden we om zelf een lichtje te doen branden met een eenvoudige stroomkring. We leerden om stroomkabels vast te zetten aan een batterij en zo te verbinden met een lichtje. Als moeilijkheid onderzochten we nog een aantal dingen… Gaat het lichtje branden of niet als we die dingen tussen de kabeltjes steken? (geldstukje, stuk papier, paperclip, moer, stukje plasticine,…) Ook een verhaaltje over durf in het donker kwam aan bod. Hier leerden we aan systeemdenken doen. We werken in duo’s daarvoor  en leerden onze eigen mening verwoorden. Ook een huishoudelijke activiteit waarbij we kaarsen maakten uit koekjes kwam aan bod. Wat een leerrijke week!

We zorgden samen met de juf ook voor een zeer gezellige week.

Het thema volgende 2 weken  is “ het nieuwe jaar.”

 

 

 

Vele groetjes

 

 

Juf Cindy 

 

 

thema: grootouders

Beste mama en papa,

 

Het thema deze week was “ onze grootouders”.

Het is leuk om iets meer te weten te komen over elkaars familie.

Zo vertelden  de kinderen over hun lieve oma en opa, meter of peter aan de hand van meegebrachte foto’s.

Natuurlijk maakten we ook een zelfgemaakt geschenkje om dan later af te geven op ons grootouderfeest. We schilderden eerst een doosje en nadien versierden we dit met een bloemetje op. Hierin verstopten we een leuke sleutelhanger met onze foto op. Ook een leuke kaart mocht niet ontbreken. We tekenden onze oma en opa en versierden nadien nog verder met leuke stickers.

Ook leerden we een versje  om voor te dragen op deze speciale dag en een dansje. Het versje kunnen we zelf lezen  door de pictogrammen die er op staan.

We rangschikten ook prenten in chronologische volgorde van baby naar oma of opa . We  luisterden  en keken naar verhaaltjes uit de prentenboeken  “ Ik vind je lief ,oma “ en “ Ik vind je lief ,opa“.

Maar we keken vooral uit naar het bezoek van onze oma en opa op school.

We dansten voor hen op het liedje “ de 3 biggetjes “ van k3.

Nadien mochten we dan in de refter genieten van een stukje cake en koffie of fruitsap . Het was superleuk!

Het thema voor volgende week is “ Licht en donker”.

 

 

 

Vele groetjes

 juf Cindy