Blog: Plopjesklas

thema: herfst 2

Beste mama en papa,

Maandag was Plop in onze klas met een aantal kaboutertassen. Iedere dag gaan we een tas openen en hier een opdracht mee maken. Maandag mochtten op de speelplaats zoeken naar verschillende herfstvruchten en bladeren die Plop ons gevraagd had. Deze telden we dan ook nadien.

Woensdag was heel leuk in het bos. We hebben heel veel gezien, geleerd , geroken en gehoord. Al onze zintuigen hebben goed gewerkt .We keken naar de verschillen van groottes in stammen, bladeren ,takken en naar de vele tinten van kleuren. We mochten ook herfstbladeren en vruchten rapen.

Al het verzamelde materiaal gaan we deze week bekijken en vergelijken.

Donderdag hebben we nog een liedje geleerd en hiermee gespeeld .In de turnles met juf Nikita hebben we  hockey met kastanjes gespeeld.

 In de knutselhoek mengden we verschillende kleuren verf. Hier maakten we dan de kruin van de boom mee door verschillende technieken te gebruiken.

Vrijdag waren de juffen op een studiedag rond muzische vorming.

Volgende week werken we  een weekje  rond het thema “heksen.”

Groetjes

Juf  Cindy

 

Graag zet ik de afspraken nog eventjes op een rij i.v.m. het ophalen en brengen van uw kleuter.‘s Ochtends neemt u kort afscheid van uw kleuter aan het poortje van de kleuterspeelplaats. Na schooltijd worden de kleuters afgehaald aan de klasdeur langs de buitenkant van het gebouw . Hartelijk dank  voor uw

 medewerking.

 

thema: herfst

Beste mama en papa,

Deze week startten  we met een waarneming van het meegebrachte materiaal.

We sorteerden dit naar soort. Ook hebben we de herfstmaterialen in de verschillende hoeken gestopt met een opdracht.

In onze knutselhoek maakten we een eigen kunstzinnig wezentje vanuit een blad van een boom. En zo ontstonden hele mooie unieke werkjes.

In onze zandtafel zitten nu herfstvruchten die we met een pincet sorteerden in verschillende potjes naargelang de soort. In de autohoek vervoerden de auto’s en vrachtwagens de herfstvruchten. In de spelletjeshoek speelden we een duospel met paddenstoelen.

De juf las ook een aantal verhaaltjes voor over kabouters. In de poppenhoek mochten we dan zelf kabouters naspelen.

Afbeeldingsresultaat voor afbeelding herfstbladerenWe zochten in onze school ook naar spinnen . Dit werd een  heuse exploratietocht. In de klas maakten we met wol ook een spinnenweb. Ook luisterden we nog naar een leuk verhaal over Jonnie ,de spin . In de knutselhoek stempelden we onze eigen spin.

Volgende week leren we verder over het thema “ herfst”.

Woensdag gaan we naar het bos.

Vele groetjes,

Juf Cindy                            

 

 

Graag zet ik de afspraken nog eventjes op een rij i.v.m. het ophalen en brengen van uw kleuter.‘s Ochtends neemt u kort afscheid van uw kleuter aan het poortje van de kleuterspeelplaats. Na schooltijd worden de kleuters afgehaald aan de klasdeur langs de buitenkant van het gebouw . Hartelijk dank  voor uw  medewerking.

fruit week 2

Thema fruit week 2

Beste mama en papa,

Deze week startte we onze week met een tik tak spel rond fruit.

De leuke muziekjes en het verschijnen van het fruit was een succes.

We deden ook een raadsel rond fruit. De juf vertelde enkele dingen rond een stuk fruit en onze Ploppertjes raadde van over welk stuk  fruit het ging. Voor wiskundige initiatie leerden we een matrix opbouwen. De leerden naar 2 kenmerken kijken en zoeken namelijk naar de fruitsoort en een gevraagd kleur.

De speelden ook een duospel met fruitkaartjes waarbij we zo snel mogelijk 2 dezelfde fruitprentjes bij elkaar zochten.

Verder vertelde de juf ook nog een verhaaltje over “Rupsje Nooitgenoeg”. Deze rups at heel wat dingen op die we  telden. 

De rups werd uiteindelijk een hele mooie vlinder.

Op vrijdag was het de verjaardag van Elise. We zongen en dansten en tekenden ook een mooi verjaardagsboek voor haar.

Het thema volgende week is : herfst. Wie herfstmaterialen wil meebrengen mag dit zeker doen.

Groetjes

Juf Cindy  

 

Graag zet ik de afspraken nog eventjes op een rij i.v.m. het ophalen en brengen van uw kleuter.‘s Ochtends neemt u kort afscheid van uw kleuter aan het poortje van de kleuterspeelplaats. Na schooltijd worden de kleuters afgehaald aan de klasdeur langs de buitenkant van het gebouw . Hartelijk dank  voor uw  medewerking.

 

thema fruit

Dag mama  en papa,

Deze week hebben we de eigenschappen van fruit waargenomen met onze verschillende zintuigen. We keken naar de schil, de pitten en het vruchtvlees van verschillende fruitsoorten.

Iedereen mocht zijn of haar lievelingsfruit meebrengen. Dit stelden we dan voor aan de andere kleuters in de klas. Deze hebben  we samen in de klas geproefd. Dit was super leuk. Dank aan de ouders voor het meegeven van de stukken fruit.

Ook andere dingen stonden op het fruitprogramma. . We schilderden een fruitmand met fruit erin . Hiervoor trachtte we ook de juiste kleuren te gebruiken bij het schilderen van het fruit.

We oefenden de begrippen “meer “en” minder”. We hebben ook fruit geteld en de hoeveelheden vergeleken en besproken .Ook de vormen   werden vergeleken .Deze vormen probeerden we nadien in plasticine na te boetseren. We leerden ook heel gericht kijken naar verschillen in een rijtje. : eerst concreet dan op papier.

We hebben ook een heel mooi verhaal geluisterd  uit het prenten boek “ Eefje donkerblauw”. Daarbij oefenden we de verschillende kleuren in. Ook bewegen op muziek en dramatiseren van een verhaal stond op ons programma.

Het leukste van de hele week was het maken van appelmoes. We mochten de appels zelf schillen en in stukjes snijden. Deze kleine stukjes appel werden dan echte appelmoes door het koken. En deze appelmoes mochten we dan lekker proeven. Mmm, dat was lekker!Het was een  vitaminerijke week !

Volgende week gaan we hier nog wat verder op in.

 

Vele groetjes

juf  Cindy

 

Graag zet ik de afspraken nog eventjes op een rij i.v.m. het ophalen en brengen van u kleuter.‘s Ochtends neemt u kort afscheid van uw kleuter aan het poortje van de kleuterspeelplaats. Na schooltijd worden de kleuters afgehaald aan de klasdeur langs de buitenkant van het gebouw . Hartelijk dank  voor uw  medewerking.

 

mijn vriendjes en ik 2017

Beste mama en papa,

Deze week hebben we onze vriendjes in de klas beter leren kennen.

We hebben onszelf voorgesteld en nadien getekend. Een zelfportret  tekenen  bleek helemaal niet zo makkelijk te zijn. We keken heel gericht naar de kleur van onze haren , schoenen, broek… Ook gelijkenissen en verschillen  kwamen aan bod.

 We bespraken ook samen welke klasregels er gelden in onze klas. Hoe spelen we in welke hoek? Hoe ruimen we op … ? Zo  kregen we  de kans om zelf een aantal afspraken te verwoorden.

We dansten ook samen op Plopliedjes . Dit vonden we allemaal heel fijn!

We stempelden ook een blokkentoren . Hier moesten we goed opletten want de grote blokken staan onderaan en de kleintjes bovenaan.

We deden een waarneming van verschillende boekentassen en het gerief dat erin zat. We speelden ook een kimspel met gerief uit onze boekentas. Plop kan onze brooddozen, drinkbussen en koekjesdozen zomaar weg-en terugtoveren.

Verder leerden we een  lesje techniek. We leerden hoe we moeten werken met een lijmstift. Op al onze werkjes kunnen we nu zelf ons symbool kleven.

Volgende week is ons thema “fruit”.

Wie wil  graag een stuk  lievelingsstuk fruit meebrengen om dit samen met de andere kinderen te

delen ?  Vele groetjes

Juf Cindy

 

terug naar school

Joepie, Mijn nieuwe klas

------------------------------------------         

Zo het nieuwe schooljaar is gestart : een nieuwe klas,  een nieuwe juf, nieuwe gezichten, nieuwe pictogrammen, nieuw speelgoed, nieuwe afspraken..

Alles klaar voor een goede start!

De juffen verwelkomden ons als stewardessen dit jaar . We vlogen als het ware het nieuwe schooljaar in.

Ook in ons klasje verwelkomden we enkele nieuwe vriendjes namelijk Gunnar en Milan.

Samen met Plop en al de vriendjes van de klas proberen we er een heel leuk, boeiend en leerrijk schooljaar van te maken: al spelend, al knutselend, al zingend , al dansend,.. en dit telkens rond een bepaald thema.

Aan de hand van een muzikaal pak mochten we ons klassymbool kiezen.

Deze week werkten we rond de hoekjes en vriendjes in onze klas.

We ontdekten spelenderwijs welke materialen we hebben in de verschillende hoeken. We leerden hoe we samen kunnen spelen en leren. En  we maakten samen de klasafspraken. Zo leerden  we ook werken met het keuzehoekenbord. We hebben ook naar het verhaal geluisterd van” Tip de Muis “en  vertelden hierbij over onze eigen gevoelens.  We deden leuke spelletjes met onze symbolen. We dansten op muziek en zongen een leuk liedje.

We gaan ook 2 uurtjes per week turnen in de turnzaal met juf Nikita dit op maandag- en vrijdagnamiddag.

Ook dit jaar nemen wij voor de speeltijden 1 stuk fruit en 1 koek mee.

Graag ook alle jassen,  koekendoosjes, brooddozen en drinkbussen naamtekenen aub.

 

Het thema volgende week is “ mijn vriendjes en ik”.

 

Vele groetjes

Juf  Cindy

 

Graag zet ik de afspraken nog eventjes op een rij i.v.m. het ophalen en brengen van uw kleuter.‘s Ochtends neemt u kort afscheid van uw kleuter aan het poortje van de kleuterspeelplaats. Na schooltijd worden de kleuters afgehaald aan de klasdeur langs de buitenkant van het gebouw . Hartelijk dank  voor uw medewerking.

 

Welkom in de Plopjesklas

Beste mama en papa en lieve Plopkindjes, 

Welkom in de tweede kleuterklas. 

Ik kijk alvast uit naar jullie komst.

Wat hebben jullie Ploppertjes nodig in onze Ploppertjesklas:

- een brooddoos

- een koekendoos

- een drinkbus

- een fruitdoosje

- een doos  papieren zakdoekjes

-  1  pak vochtige doekjes

 

 

Geniet nog even van de vakantie en graag tor weldra in ons klasje.

Alvast vele groetjes,

Juf Cindy

thema: moederdag

Thema : Moederdag.

 

Beste mama en papa,

Maandag kwam juf Machteld langs. We leerden een leuk versje  rond de fiets bij haar. Volgende week komt juf Machteld een hele week bij ons in de klas werken.

De voorbije dagen werkten we rond onze liefste mama.

We leerden een leuk versje en natuurlijk gingen  we aan de slag om een geschenkje voor onze mama te  maken.

Maar we verklappen nog niet wat het zal zijn. We gingen alvast heel creatief te werk.

We hopen dat onze mama’s er heel blij mee zullen zijn.

De Ploppertjes  brachten ook een foto mee van hun mama zodat we deze konden gebruiken om onze mama’s voor te stellen aan elkaar. We vertelden aan elkaar wat onze mama’s goed kunnen, hoe ze eruit ziet en wat ze zoal doet.

Wij maakten ook een portret voor onze mama . En we tekenden haar een wenskaart.

In de poppenhoek mochten we onze haren kammen, kransjes aandoen en ons verkleden als mama. In de blokkenhoek maakten we bloemen met de clix. We konden dit doen aan de hand van een foto of van een concreet voorbeeld.

Met de parels regen we een patroon met patroonkaartjes in verschillende moeilijkheidsgraden. We leerden een leuk liedje rond mooi zijn. En we mochten ons zelf dan ook eens heel mooi maken. Ook  luisterden en keken we naar het prentenboek: “Tetkees wil  een baby.”

We sorteerden ook kledij en schoenen van groot naar klein  en oefenden  de wiskundige begrippen tijdens een wiskundig verhaal. We telden ook de schoenen.

Donderdag  was het ook  heel fijn. We mochten  met onze fiets of voorwerp met wieltjes naar school komen. Hiermee legden we een parcours af  .

Thema volgende week: afval.

 

 

Alvast vele groeten

 

Juf   Cindy                                                                                             

 

Graag zet ik de afspraken nog eventjes op een rij i.v.m. het ophalen en brengen van uw kleuter.‘s Ochtends neemt u kort afscheid van uw kleuter aan het poortje van de kleuterspeelplaats. Na schooltijd worden de kleuters afgehaald aan de klasdeur langs de buitenkant van het gebouw .