Blog: Plopjesklas

thema : boerderij week 2

Beste ouders,

Deze week werken we verder rond het thema “ boerderij”.

Op maandag hadden we onze jaarlijkse sportdag. Hierbij werden we in verschillende groepjes verdeeld . We werkten hierbij  we klasoverschrijdend. We hadden 5 verschillende opdrachten voor deze dag: dans, springen op het leuke springkasteel, estafettespelletjes, werken met de parachute en een evenwichtsparcours in de turnzaal.

Op dinsdag kwamen er diertjes op bezoek. Het waren 2 leuke konijntjes. Deze namen we waar en mochten we aaien en verzorgen. Nadien schilderden we deze na. Onze werkjes kan je bekijken aan de ramen van onze klas.

Op woensdag was er onze zwemles. Hierbij werkten we met buizen in het water. Ook oefenden we het inspringen  in.

Donderdag  deden we in de turnles bij juf Nikita nog een heel leuk bewegingsverhaal. Ook speelden we een spelletje met dieren in de klas. Hierbij moesten we onthouden welk diertje er uit een rij ontbrak. Ook konden we nog steeds als wereldspel spelen met de boerderij en dieren op onze speelmat.

Op vrijdag ten slotte kwamen nog 2 leuke kleine kuikentjes op bezoek. We vergeleken hierbij de bouw , de uiterlijke kenmerken en de verzorging van het konijn met dat van de kuikentjes.

Tot slot knutselden we ook nog een leuke koe.

Het thema volgende week is “verkeer.”

Groetjes

Juf Cindy

Graag zet ik de afspraken nog eventjes op een rij i.v.m. het ophalen en brengen van uw kleuter.‘s Ochtends neemt u kort afscheid van uw kleuter aan het poortje van de kleuterspeelplaats. Na schooltijd worden de kleuters afgehaald aan de klasdeur langs de buitenkant van het gebouw .                

 

thema: boerderij

 

Beste ouders,

Hopelijk hebt u genoten van de vakantie. Vol frisse moed startten we deze week terug op. Deze week stond  in het thema van de boerderij. Zoals iedere week startten we met het maken van een woordspin.  Ook zijn er steeds de woordkaartjes die we terug vinden in de klas met een aantal basiswoorden en een uitbereiding rond ons thema.

We leerden de dieren van de boerderij kennen: de geluiden, de namen en de jongen van elk dier. Met deze dieren konden we een hele week spelen in de speelgoedboerderij. Ook vulden we een werkblaadje in waarbij we moesten schatten welk dier er in het echt het zwaarste is.

Onno het vrolijke varkentje, speelde ook een grote rol in onze boerderijweek. Hij ontmoet in het boek heel wat dieren waarmee hij heel wat gekke dingen doet.Er volgde ook een heel leuk doe- en speelversje over de dieren. We deden de dieren niet alleen in ons klasje maar ook in het zwembad. Ook daar bootsten we dieren na.

Waar melk vandaan komt , leerden de leerkrachten ons ook: de weg van de melk. We knutselden ook een koe in onze knutselhoek.

Op donderdag deden we een telspel met de dieren. We kregen een opdracht om steeds een aantal dieren van de boerderij te zoeken. We konden ook poppenkast spelen met de dieren .

Ook  deden we in de turnles van juf Nikita een bewegingsverhaal. Hierbij mochten we de dieren uitbeelden.Tot slot leerden we ook nog een tof liedje .

Groetjes,

juf Cindy

Graag zet ik de afspraken nog eventjes op een rij i.v.m. het ophalen en brengen van uw kleuter.‘s Ochtends neemt u kort afscheid van uw kleuter aan het poortje van de kleuterspeelplaats. Na schooltijd worden de kleuters afgehaald aan de klasdeur langs de buitenkant van het gebouw .                

thema pasen

Beste ouders,

HET IS BIJNA PASEN! En dat was ook te merken in ons klasje.

De hele week draaide om die lieve Paashaas die lekkere eitjes brengt voor alle kindjes.

We leerden hem deze week wat beter kennen aan de hand van allerlei activiteiten. Luister maar!

Op maandag leerden we welke dingen hij allemaal moet doen voor hij de eitjes naar de kinderen kan brengen. Zoveel werk! Ook speelden we de paashaas na bij juf Nikita in de turnles.

Op dinsdag was het tijd om onze paasmandjes verder af te werken. Veel werk, maar ze waren gelukkig op tijd klaar! Net op tijd om de lekkere eitjes te ontvangen.

Op woensdag was het alweer tijd voor een lesje watergewenning. We sprongen daarbij in het water en vanop de rand.

Op donderdag kwam juf Machteld terug op bezoek. Ze leerde ons een leuk liedje aan rond Pasen.

We maakten ook een mooi groepswerk voor Pasen.

Op vrijdag was het DE DAG! De Paashaas kwam naar onze school. We gingen op zoek naar de sporen van de Paashaas om hem te vinden… Wat een zoektocht! En toen waren onze paasmandjes verstopt  en zaten er  plots lekkere eitjes in  .Maar in de ochtend was er eerst het project van de Groene ridders. Alle klassen knutselden met afval een mooi kunstwerkje. Hierin moest een plaats verwerkt worden waar  plantjes of bloemetjes konden groeien.

Het was een prachtige week om af te sluiten voor een welverdiende vakantie.Vrolijk Pasen en een prettige vakantie toegewenst!

Groetjes juf Cindy

 Graag zet ik de afspraken nog eventjes op een rij i.v.m. het ophalen en brengen van uw kleuter.‘s Ochtends neemt u kort afscheid van uw kleuter aan het poortje van de kleuterspeelplaats. Na schooltijd worden de kleuters afgehaald aan de klasdeur langs de buitenkant van het gebouw .                       

thema eieren

Thema Eieren

 

Beste mama en papa,

Deze week hadden we het over de kip, de haan en het kuiken.

Hoe komt het dat er in sommige eieren een kuiken zit en in andere niet?

En wat moet een kip doen om haar ei uit te broeden?

Shen Roddie  maakte verschillende interactieve prentenboekjes hierover waarbij de kleuters spelenderwijs kennismaken met het leven van een kip.

Maar niet enkel kippen leggen eieren.

We gingen ook op zoek naar andere dieren die ook eieren leggen. We keken naar verschillende soorten eieren zowel van dieren als andere eitjes. We sorteerden van klein naar groot.

We werkten ook al aan onze paasmandjes.  

We leerden  een leuk liedje  met de titel “ het kippenconcert”.

 En er was de maïstafel in onze klas. Hierin oefenden we de wiskundige begrippen door spelenderwijs te ervaren dat sommige dingen zwaarder zijn dan andere en dat je met een klein schepje minder maïs kunt scheppen. Ook verschillende inhouden werden geoefend door flesjes te vullen met maïs tot op een aangegeven hoogte.

Ook speelden we een spel waarbij we het juiste aantal eitjes in een eierdoos moesten zetten en tevens kijken naar de juiste plaats.

In de natuurhoek vonden we allerlei boeken en informatie terug  over eieren en eierleggende dieren. Ook een bezoek aan het kippenhok stond op het programma.

Daarna schilderden  we onze  schoolkippen na.

Woensdag was het onze 3 les watergewenning. Hierbij deden we een schattenjacht en wierpen we eendjes in het water die we terug gingen vangen. Hierbij oefenden we de verschillende bewegingen in het water . ook volgende week woensdag gaan we terug zwemmen.

 

Alvast vele groetjes!

 

 

Juf Cindy 

thema: de regenworm

Thema: de regenworm

 

 

Na de winter  is de lente terug in het land.  De dagen worden stilaan terug lichter en de vogels beginnen terug vrolijk te fluiten.

In onze klas mochten de kinderen zelf een thema kiezen. Dit keer kozen ze voor het thema  de regenworm. Dit diertje vonden we de afgelopen weken door het regenweer heel veel terug op de speelplaats.

We begonnen met het maken van een woordspin en met een waarneming van de regenworm. Hierbij leerden  we ook over zijn leefgewoonten, uitzicht, woongebied.

In onze zandbak hebben we ook verschillende nepwormen waarmee we kunnen spelen. In de blokkenhoek kunnen we met blokken een worm bouwen door de blokken achter elkaar te plaatsen.

We deden ook het  wiskundig verhaal van de 4 wormen. Hierbij oefenden we het tellen, de 1-1 relatie , het erbij en eraf doen en groottebegrippen gebruiken.

Het planten en zaaien kon eindelijk  ook beginnen. We vergeleken bloemen en planten met elkaar op ons schooldomein. We gaven onze ogen de kost want het is toch prachtig hoe goed onze plantjes gaan groeien met de juiste verzorging en juiste hoeveelheid water. Dit gaan we niet enkel heel concreet beleven in de klas, maar dit ook chronologisch ordenen a.h.v. prenten. Ook eventuele kleine kriebeldiertjes gaan we bekijken tijdens onze zoektocht .

Op woensdag  gingen  we terug zwemmen. We keken er alvast naar uit. Op vrijdag was het bednet. De dag waarop we even stilstonden bij de zieke kindjes die niet naar school kunnen gaan. Hiervoor mochten we in pyjama naar school komen.  We deden enkele activiteitjes  ivm het ziekenhuis: een bed opmaken, een verband aanleggen , een pop verzorgen..dit in groepjes van kleuters uit alle klassen gemengd. Zo oefenden we tevens onze sociale  communicatie en het zorgen voor elkaar.

Wie thuis nog mooie plantjes , takjes, bloemen teveel heeft mag deze zeker mee brengen om  onze klas op te fleuren.

Zondag is het ons eetfestijn in feestzaal de Snip in Moorsel.. Alvast van harte welkom!

Ons thema volgende week is” eieren”.  

Vele groetjes  

    Juf Cindy                               

thema zwemmen

Beste mama’s en papa’s,

 

Deze week was ons thema in de klas “water en zwemmen”.

Dit  schooljaar gaan we  voor het eerst zwemmen met ons klasje.

Om ons een beetje voor te bereiden op deze gebeurtenis deden we spelenderwijs activiteitjes .We schilderden met water en waterverf, bliezen zeepbellen en maakten hier een afdruk van. We tekenden de waterstralen van de douche.  We speelden ook waterspelletjes en bekeken een zwemzak en zijn toebehoren.

We leerden ook hoe we ons het beste kunnen aan- en uitkleden.

Hierbij leren we een stappenplan volgen. We gingen  woensdag voor de eerste keer “ zwemmen “ in het zwembad van Lebbeke. We oefenden op het zelfstandig aan- en uitkleden. We werden verdeeld in verschillende groepjes en leerden er eenvoudige spelletjes in het water uitvoeren.Kinderen vinden dit altijd heel leuk en leerrijk om te doen.

We spraken ook over onze gevoelens want niet iedereen is blij om te gaan zwemmen. Sommige kleuters zijn wel een beetje angstig of bang.

Ook oefenden we spelenderwijs  de begrippen “vol-leeg”, “zwaar-licht” en  “drijven –zinken”. Dit deden we door met verschillende materialen potjes te vullen en te ledigen. Met juf Machteld deden we ook een beeldactiviteit en klapten we ritmische bouwstenen.

Het was dus vooral een “doe en ontdek week” .

Volgende week werken we rond de lente en de regenworm. Onze kleuters vonden er deze week heel veel op de speelplaats. Dus we gaan zeker dit diertje eens verder bekijken in onze klas.

 

 

Alvast vele groetjes

Juf Cindy                                 

 

           

Graag zet ik de afspraken nog eventjes op een rij i.v.m. het ophalen en brengen van uw kleuter.‘s Ochtends neemt u kort afscheid van uw kleuter aan het poortje van de kleuterspeelplaats. Na schooltijd worden de kleuters afgehaald aan de klasdeur langs de buitenkant van het gebouw . Hartelijk dank  voor uw medewerking.

 

thema: carnaval

Beste mama en papa,

Deze week was ons thema carnaval. We begonnen met een klasgesprek rond carnaval en de kermis. Vele kindjes gingen reeds naar de kermis zo bleek. We versierden ook samen onze klas met allerlei attributen. Juf Machteld kwam maandag ook op bezoek . Ze vertelde een leuk verhaal en samen klapten we ritmische bouwstenen met woordjes rond  zich verkleden.We knutselden een paard en versierden dit met allerlei materialen. Ook een leuk zwaaistokje hebben we gemaakt. We knipten gekleurde rechte stroken papier uit  en kleefden deze op een keukenrol. Hierbij volgden we een patroon van 3 kleuren.

In de poppenhoek vonden we allerlei verkleedgerief terug waarmee we ons  konden verkleden. Op het krijtbord oefenden we onze schrijfmotoriek door het tekenen van confetti en slingers. We namen ook verschillende kledij waar en besproken de gelijkenissen en verschillen hiertussen. We leerden zelfstandig kledij aan – en uittrekken of hielpen elkaar. Zo werd onze zelfredzaamheid gestimuleerd.

We luisterden ook naar carnavalsmuziek. De vele liedjes spreken zeker aan om leuk te bewegen. Ook leerden we een leuk carnavalsliedje .Een kimspel met verschillende maskers kon ook niet ontbreken. We oefenden hierbij de visuele waarneming en discriminatie in, alsook de ruimtebegrippen.

Vrijdag organiseerden we  naar jaarlijkse gewoonte onze carnavalsfuif op school. Dit jaar kwamen er zelfs een paar prinsen zingen in onze school. Nadien volgde er een echte ajuinenworp en tot slot deden we nog een modeshow in onze carvalkledij.

Veel plezier en een fijne carnaval.

Juf  Cindy

 Niet vergeten woensdag  8 maart gaan we zwemmen.

thema: Pinokkio

Thema : Pinokkio

Beste ouders,

Deze week zijn we van start gegaan met ons thema “Pinokkio”. Zo  hebben we poppenkast gespeeld. We leerden vele verschillende soorten poppen kennen, zoals handpoppen, barbiepoppen, sokpoppen marionetten.. we leerden ook een leuk versje.

 We knutselden ook  een marionette van Pinokkio uit papier. En in onze poppenhoek vonden we allerlei verkleedkledij terug waarmee we ons konden verkleden in de personages van het boek.

Verder lazen we elke dag een stuk uit het verhaal van Pinokkio. We zagen ook naar een stukje uit de film. En vertelden bij grote prenten rond het verhaal.

Wat stond er nog op het programma: dansen zoals allerlei soorten poppen ( Barbie, robot, marionette), het verhaal uitbeelden in een dramaspel en ook een liedje aanleren . We keken ook  aan de computer naar een digitaal verhaal. En we ontdekten aan de ontdektafel verschillende soorten horloges en sleutels.

In onze klas konden de Ploppertjes dan ook deze week kiezen voor Hamertje Tik. Hierbij timmerden we zoals Gepetto. In de boekenboek vonden we veel sprookjesboeken terug.

Het verhaal van Pinokkio laat ons dromen en het behandelt het thema poppen en  poppentheater. Zo mochten onze Ploppertjes ook zelf  een poppenspel spelen. In de ontdektafel zat er deze keer confetti waarmee we mochten experimenteren. Ook oefenden we het puzzelen.

Onze Ploppertjes zijn op deze leeftijd bezig met de zoektocht naar vele dingen. In dit verhaal komen vele zaken aan bod . Sommige zijn cliché maar ze bieden hoe dan ook interessante gespreksstof aan. Het was dan ook een thema  waar ieder kind op zijn eigen persoonlijke manier mee omgaat, ontdekt en verwerkt.

 

Het thema voor volgende week is : carnaval

Vele groetjes

Juf Cindy               

  Graag zet ik de afspraken nog eventjes op een rij i.v.m. het ophalen en brengen van uw kleuter.‘s Ochtends neemt u kort afscheid van uw kleuter aan het poortje van de kleuterspeelplaats. Na schooltijd worden de kleuters afgehaald aan de klasdeur langs de buitenkant van het gebouw . Hartelijk dank  voor uw medewerking.