Blog: Plopjesklas

boerderij ( vervolg)

Beste mama’s en papa’s,

Dit weekend staat ons eetfestijn op het programma.

Daarom hebben we ook een aantal leuke werkjes gemaakt in de klas ,om onze refter mee te versieren.

We hebben ook al wat geleerd over enkele dieren van de boerderij.

We kunnen ook het leven op de boerderij naspelen in de poppenhoek en met de miniatuurdiertjes en boerderij. Ook een  maistafel met dieren is aanwezig in onze klas.

We zongen al wat liedjes mee over de boerderij.

Volgende week werken we nog even  verder aan ons thema “boerderij .

Op maandag gaan we naar een digitaal verhaal kijken .Op dinsdag gaan we op zoek naar dieren in de nabije schoolomgeving.

Woensdag dan gaan we zwemmen, dus zwemkledij niet vergeten!

Fijn weekend!

Alvast vele groetjes

Juf Cindy

boerderij ( vervolg)

Beste mama’s en papa’s,

Dit weekend staat ons eetfestijn op het programma.

Daarom hebben we ook een aantal leuke werkjes gemaakt in de klas ,om onze refter mee te versieren.

We hebben ook al wat geleerd over enkele dieren van de boerderij.

We kunnen ook het leven op de boerderij naspelen in de poppenhoek en met de miniatuurdiertjes en boerderij. Ook een  maistafel met dieren is aanwezig in onze klas.

We zongen al wat liedjes mee over de boerderij.

Volgende week werken we nog even  verder aan ons thema “boerderij .

Op maandag gaan we naar een digitaal verhaal kijken .Op dinsdag gaan we op zoek naar dieren in de nabije schoolomgeving.

Woensdag dan gaan we zwemmen, dus zwemkledij niet vergeten!

Fijn weekend!

Alvast vele groetjes

Juf Cindy

thema: boerderij

 

Na de vakantie gaan we van start met het thema” de boerderij”.

We vertellen over activiteiten die we op een boerderij kunnen doen: eieren rapen in het kippenhok, koeien melken,  hokken schoon maken, de dieren voederen.

We vergelijken ook de staarten en vachten van de dieren en bootsen de dieren na.

We doen ook spelletjes met plastic dieren en de boerderij. Waarbij we de plaatsbegrippen inoefenen:” ver weg , dichtbij, op, voor, naast, in , tussen” .

Ook sorteren we de diertjes naargelang van  bepaalde criteria: vb dieren met 4 poten, dieren met pluimen,  dieren die op een boerderij wonen…

We leren ook de correcte naam van  mama dier,  papa dier en het jong.

In de poppenhoek komen er ook knuffeldieren bij die we mogen verzorgen.

En we doen nabootsingspelen met boerderijen en boerderijdieren.

Verder oefenen we ook een leuk liedje in over de verschillende boerderijdieren.

We knutselen ook een leuk werkje om onze eetzaal te versieren tijdens ons eetfestijn.

 

Ik wens je alvast een dierenleuke week toe.

 

Niet vergeten!

Deze week is de laatste week om kaarten te bestellen voor ons eetfestijn tot 4 april)!

 

 

 

 

Vele groetjes

 

Juf Cindy

thema: bloemen

 Na de winter  is de lente terug in het land.  De dagen worden stilaan terug langer en de vogels beginnen weer vrolijk te fluiten.

In onze klas mochten de kinderen zelf een thema kiezen. Dit keer kozen ze voor het thema “bloemen”.We starten dan ook terug met frisse moed en veel energie aan dit thema, na onze krokusvakantie!

Het planten en zaaien kan eindelijk beginnen. We gaan bloemen en planten vergelijken met elkaar. En onze Ploppertjes gaan dan ook aan de slag en kunnen zich naar hartenlust uitleven met hun groene vingertjes. We gaan volop experimenteren met verschillende manieren van zaaien .Ook knutselen we een leuke bloem uit een eierdoos en leren we een leuk liedje.

We geven onze ogen de kost want het is toch prachtig hoe goed onze plantjes gaan groeien met de juiste verzorging en juiste hoeveelheid water. Dit gaan we niet enkel heel concreet beleven in de klas, maar we gaan onze prenten hieromtrent ook chronologisch ordenen..

Ook ons schooldomein heeft veel mooie en prachtige natuur die we ook gaan ontdekken en exploreren. Ook eventuele kleine kriebeldiertjes gaan we bekijken tijdens onze zoektocht .

Op woensdag  vieren we ook de verjaardag van Julie.

Wie thuis nog mooie plantjes , takjes, bloemen teveel heeft mag deze zeker meebrengen om onze klas op te fleuren.

Wie graag kaarten bestelt voor ons spaghettifestijn ,kan dit bij de klasleerkracht. Alvast van harte welkom!

Alvast vele groetjes

Juf Cindy                               

thema: carnaval week 2

 Beste mama en papa,

Volgende week werken we verder rond het  thema carnaval.

We gaan een leuk hoedje maken en schilderen met vrolijke kleuren.

In de poppenhoek vinden we allerlei verkleedgerief terug waar we  ons mee mogen verkleden.

We nemen ook verschillende kledij waar en bespreken de gelijkenissen en verschillen; alsook de sluitingen.

We luisteren ook naar carnavalsmuziek en spelen op instrumenten.

We leren  ook een leuk liedje .

Op het computerbord gaan we naar een filmpje kijken over de carnavalsstoet.

En op vrijdag mogen we dan als afsluiter verkleed naar school komen.

We houden dan een heuse modeshow en een carnavalsbal.

Onze turnzaal gaat door als balzaal waar we allemaal verkleed feest gaan vieren .

Wie nog leuke voorwerpen heeft rond ons thema, mag deze zeker meebrengen.

Wij wensen u allemaal een heel leuk carnavalsfeest en een aangename krokusvakantie!!

Veel plezier.

Juf Cindy

thema carnaval

 Beste mama’s en papa’s,

De voorbije weken hebben we ook al gewerkt en geknutseld rond Pinokkio.

Ook hij ging heel graag naar de kermis.

En deze komt binnenkort terug naar de stad.

De carnavalskriebels beginnen te komen.

Je voelt het aan de kinderen. Ze staan te popelen om hierrond te werken.

Carnaval Aalst behoort tot het Unesco werelderfgoed.

Reden genoeg om hier wat dieper op in te gaan.

Carnaval is een feest voor groot en klein.

Iedereen doet gek en maakt plezier.

Maar verkleden we ons graag? Sommigen wel en anderen niet.

Hoe verkleden we ons? Waarmee verkleden we ons?

Hoe komen we tot een stoet? Hoe wordt een praalwagen gemaakt?

Wie maakt de kostuums ? En wie en hoe is de prins en keizer carnaval gekozen?

Op al deze vragen proberen we een antwoord te krijgen.

In onze poppenhoek krijgen de kinderen de kans om zich naar hartenlust te verkleden en in te leven in een ander personage.

Ook de verhaaltjes en crea-activiteiten zijn aangepast aan het thema.

Zo maken onze Plopjes zich langzaam aan klaar voor de carnaval te Aalst.

 
 

 

juf Cindy

Pinokkio deel 2

 Thema : Pinokkio

Beste ouders,

Verleden week zijn we van start gegaan met ons thema “Pinokkio”. Zo  hebben we al poppenkast gespeeld. We leerden  vele verschillende soorten poppen kennen. Ook leerden we een leuk versje. We knutselden ook al een marionette uit papier. De resultaten hiervan kan je bewonderen aan klasramen. En in onze poppenhoek vonden we allerlei verkleedkledij terug waarmee we ons konden verkleden in de personages van het boek.

Verder lazen we elke dag een stuk uit het verhaal van Pinokkio.

De kinderen zouden heel graag volgende week nog wat verder doen met dit thema.

Dus doen we dit zeker. We gaven ook zelf een aantal activiteiten aan die we nog graag zouden doen.

Wat staat er nog op het programma: dansen als allerlei soorten poppen ( Barbie, robot, marionette),

Het verhaal uitbeelden in een dramaspel en ook een liedje aanleren staan op ons verlanglijstje.

Als slot van dit thema gaan we wafels bakken,want Pinokkio gaat, als hij niet naar school gaat ,naar Luilekkerland.

En zo kwamen  onze Ploppertjes op het idee om wafels te bakken.

Dus donderdag gaan wij dit dan ook doen als slot van ons thema.

Ik ben alvast heel benieuwd.

http://www.disneyplaatjes.nl/disney-plaatjes/disney-plaatjes/pinokkio/pinokkio73.gif

Niet vergeten :  vrijdag 14 februari is  een kindvrije dag.

Vele groetjes

Juf Cindy                              

 

thema Pinokkio

 Thema: Pinokkio

 

Dit belangstellingscentrum speelt zich af rond wat wel en niet mag, gezonde en ongezonde gewoonten.

De wereld van roem, goed en slecht gedrag is niet altijd even makkelijk uit te leggen aan jonge kinderen,maar het thema zet ook het beroep van het werken met hout in de kijker.

In onze klas kunnen de Ploppertjes dan ook deze week kiezen voor Hamertje Tik.

Het verhaal laat ons dromen en het behandelt poppen en  poppentheater.

Zo mogen onze Ploppertjes ook zelf spelen een poppenspel spelen.

Onze Ploppertjes zijn op deze leeftijd bezig met de zoektocht naar vele dingen.

In dit verhaal komen vele zaken aan bod . Sommige zijn clichés maar ze bieden hoe dan ook interessante gespreksstof aan.

Het zal dan ook een thema zijn waar ieder kind op zijn eigen persoonlijke manier mee omgaat, ontdenkt en verwerkt.

We bieden dan ook zo veel mogelijk verschillende zaken aan.

Zo gaat Pinokkio ook naar de kermis .In onze klas bootsen wij deze na met een eendjesspel en kegelgooien.

Wie nog interessante voorwerpen , ideeën of andere zaken heeft mag deze zeker meebrengen.