Blog: Plopjesklas

thema: eieren

Thema Eieren

 

Beste mama en papa,

Deze week hadden we het over de kip, de haan en het kuiken.

Hoe komt het dat er in sommige eieren een kuiken zit en in andere niet?

En wat moet een kip doen om haar ei uit te broeden?

Shen Roddie maakte verschillende interactieve prentenboekjes hierover waarbij de kleuters spelenderwijs kennismaken met het leven van een kip.

Maar niet enkel kippen leggen eieren.

We gingen ook op zoek naar andere dieren die ook eieren leggen.

We knutselden ook al aan onze paasmandjes.  

We leerden  een leuk liedje  met de titel “ het kippenconcert”.

 En er was de maïstafel in onze klas.

Hierin oefenden we de wiskundige begrippen door spelenderwijs te ervaren dat sommige dingen zwaarder zijn dan andere en dat je met een klein schepje minder maïs kunt scheppen..

Ook speelden we een spel waarbij we het juiste aantal eitjes in een eierdoos moesten zetten en tevens kijken naar de juiste plaats.

Op dinsdag deden we de wereldwaterwandeling . Hierbij zochten we naar water .

Ook toverden we met eitjes tijdens een kimspel .

 

Alvast vele groetjes!

 

 

Juf Cindy en juf Marilien

 thema volgende week: pasen

image002.png

thema: water

http://riyadhfood.com.windflower.arvixe.com/photoGallary/prodects/water.jpgBeste ouders,

Deze week stond in het thema van ‘Water’ naar aanleiding van de wereldwaterdag.

We hebben voor heel wat dingen water nodig, alleen staan we er niet altijd bij stil.

De woordspin van deze week zag er in het begin van de week als volgt uit:

Afwassen                                                                                          Regen

                                                           Water

In bad, in de douche gaan                                                                Zwemmen, zwembad

De kleuters brachten vier belangrijke elementen aan. Samen gingen we nog dieper graven in het thema.

We zorgden ervoor dat onze poppenhoek “spik en span” was: popjes wassen, vaat doen, tafeltjes poetsen,…

Na de grote schoonmaak te hebben gedaan merkten we dat ons water helemaal vies geworden was. En hoe moesten we daar nu opnieuw helder water van maken? Dat was de belangrijkste vraag van deze week. We maakten in onze klas onze eigen waterzuiveringsinstallatie! Niet zo gemakkelijk, maar wel heel erg leuk!

Naast poetsen en water zuiveren wouden wij ook eens kijken naar de regen. Dit is jammer genoeg niet gelukt. De weergoden beslisten er anders over… MAAR dat vonden wij zeker niet erg, laat die zon maar schijnen! Mooi weer zorgde ervoor dat we een leuke activiteit buiten konden doen:

Schilderen op de speelplaats met water gemengd met stoepkrijt. Wanneer het water droogde bleef alleen het stoepkrijt nog over met mooie tekeningen als gevolg!

Wat een leerrijke week!

Vanaf volgende week staan de thema’s Lente en Pasen centraal.

Tot dan!

Juf Cindy  en juf Marilien

thema: dieren

http://artpainting4you.eu/thumbs/MCI1/MCI1013-32590653f_1024x768.jpgBeste ouders,

Na vorige week heel wat te ontdekken over de kleuters hun lievelingsdieren gaan we deze week eens kijken naar de dieren in de zoo.

De zebravink van juf Cindy kwam op bezoek in onze klas.

Ook konden wij een schildpad observeren om ze nadien te verwerken tot een leuk knutselwerkje.

We leerden hoe we een woordenslang van dieren moesten maken: De juf zegt de naam van een dier. De laatste letter van dat dier moesten we gebruiken als eerste letter voor een volgend dier!

Slang – giraf – flamingo – ooievaar,… Heel erg leuk!

De juf leerde ons ook heel wat dieren kennen door raadselversjes. Wat was dat moeilijk!

“ Ik ben een dier uit een warm land.

Ik heb een vacht. De kleuren in mijn vacht zijn bruin en een beetje geel.

Ik heb vier hele lange poten.

Maar, mijn nek is nog veeeeeel langer!

Wie ben ik? “ “ Een giraf! “

We leerden ook een heel leuk liedje over de dierentuin. In dat liedje kwamen er wel heel erg rare dieren voor. Kijk maar eens naar de tekst!

Volgende week leren we over de dieren in het water. De kleuters kozen dit als nieuwe thema.

Vele groeten,

Juf Cindy en juf Marilien

thema dieren

Beste mama’s en papa’s,

Deze week werkten  we rond dieren.

In de klas werd een kringgesprek gehouden waarbij de kinderen vertelden welk dier hun huisdier is , of welk dier ze graag zouden hebben.

 We leerden hoe we met dieren moeten omgaan: welke gedragsregels moeten we zeker toepassen? Aan  de hand van duidelijke situaties leggen we aan de kinderen uit wat een dier wel en niet graag heeft . Hierdoor leren de kinderen beter omgaan met dieren.

We schilderden en tekenden ook dieren aan de knutseltafel.

In de turnles hebben we een   parcours afgelegd waarbij we de pootafdrukken moesten volgen.

We speelden een opvoedend spel waarbij we dieren sorteerden van klein naar groot en  van dik naar dun. We speelden een muzikaal spel waarbij we geluiden maakten  met onze stem.  We zetten  een logische reeks verder waarbij we luisterden naar de namen van de dieren. Met de laatste letter van elk dier zochten we dan een nieuw dier.  In de poppenhoek konden we knuffeldieren verzorgen.

We speelden ook  met de littlepetshopdiertjes. Hier leerden we verschillende dieren door kennen.

Ook kwamen de kat van Yorben , de konijnen van Eline en de hond van juf Marilien op bezoek. 

Alvast vele groetjes  .

juf Marilien en juf Cindy

thema dieren

Beste mama’s en papa’s,

Deze week werkten  we rond dieren.

In de klas werd een kringgesprek gehouden waarbij de kinderen vertelden welk dier hun huisdier is , of welk dier ze graag zouden hebben.

 We leerden hoe we met dieren moeten omgaan: welke gedragsregels moeten we zeker toepassen? Aan  de hand van duidelijke situaties leggen we aan de kinderen uit wat een dier wel en niet graag heeft . Hierdoor leren de kinderen beter omgaan met dieren.

We schilderden en tekenden ook dieren aan de knutseltafel.

In de turnles hebben we een   parcours afgelegd waarbij we de pootafdrukken moesten volgen.

We speelden een opvoedend spel waarbij we dieren sorteerden van klein naar groot en  van dik naar dun. We speelden een muzikaal spel waarbij we geluiden maakten  met onze stem.  We zetten  een logische reeks verder waarbij we luisterden naar de namen van de dieren. Met de laatste letter van elk dier zochten we dan een nieuw dier.  In de poppenhoek konden we knuffeldieren verzorgen.

We speelden ook  met de littlepetshopdiertjes. Hier leerden we verschillende dieren door kennen.

Ook kwamen de kat van Yorben  en de hond van juf Marilien op bezoek.  Alvast vele groetjes  .

juf Marilien en juf Cindy

thema dieren

Beste mama’s en papa’s,

Deze week werkten  we rond dieren.

In de klas werd een kringgesprek gehouden waarbij de kinderen vertelden welk dier hun huisdier is , of welk dier ze graag zouden hebben.

 We leerden hoe we met dieren moeten omgaan: welke gedragsregels moeten we zeker toepassen? Aan  de hand van duidelijke situaties leggen we aan de kinderen uit wat een dier wel en niet graag heeft . Hierdoor leren de kinderen beter omgaan met dieren.

We schilderden en tekenden ook dieren aan de knutseltafel.

In de turnles hebben we een   parcours afgelegd waarbij we de pootafdrukken moesten volgen.

We speelden een opvoedend spel waarbij we dieren sorteerden van klein naar groot en  van dik naar dun. We speelden een muzikaal spel waarbij we geluiden maakten  met onze stem.  We zetten  een logische reeks verder waarbij we luisterden naar de namen van de dieren. Met de laatste letter van elk dier zochten we dan een nieuw dier.  In de poppenhoek konden we knuffeldieren verzorgen.

We speelden ook  met de littlepetshopdiertjes. Hier leerden we verschillende dieren door kennen.

Ook kwamen de kat van Yorben  en de hond van juf Marilien op bezoek.  Alvast vele groetjes  .

juf Marilien en juf Cindy

thema dieren

Beste mama’s en papa’s,

Deze week werkten  we rond dieren.

In de klas werd een kringgesprek gehouden waarbij de kinderen vertelden welk dier hun huisdier is , of welk dier ze graag zouden hebben.

 We leerden hoe we met dieren moeten omgaan: welke gedragsregels moeten we zeker toepassen? Aan  de hand van duidelijke situaties leggen we aan de kinderen uit wat een dier wel en niet graag heeft . Hierdoor leren de kinderen beter omgaan met dieren.

We schilderden en tekenden ook dieren aan de knutseltafel.

In de turnles hebben we een   parcours afgelegd waarbij we de pootafdrukken moesten volgen.

We speelden een opvoedend spel waarbij we dieren sorteerden van klein naar groot en  van dik naar dun. We speelden een muzikaal spel waarbij we geluiden maakten  met onze stem.  We zetten  een logische reeks verder waarbij we luisterden naar de namen van de dieren. Met de laatste letter van elk dier zochten we dan een nieuw dier.  In de poppenhoek konden we knuffeldieren verzorgen.

We speelden ook  met de littlepetshopdiertjes. Hier leerden we verschillende dieren door kennen.

Ook kwamen de kat van Yorben  en de hond van juf Marilien op bezoek.  Alvast vele groetjes  .

juf Marilien en juf Cindy

thema: carnaval ( week 2)

Beste mama’s en papa’s, http://m.c.lnkd.licdn.com/mpr/mpr/p/4/005/087/364/05259bd.jpg

Deze week gingen wij nog wat dieper in op het thema carnaval.

Bij carnaval hoort een Prins daar gingen wij deze week ook wat dieper op in met verhaaltjes, filmpjes,…

We leerden een liedje over een clown en leerden er ook eentje tekenen via een tekenversje.

 

Daarnaast ontdekten we dat we ons niet alleen kunnen verkleden met carnaval maar ook wanneer we naar een feestje gaan. Giraf uit ons boekje deed dit ook om naar het feestje van Zebra te gaan.

De maskers en de muziekinstrumenten kregen nog een laatste versiering zodat ze helemaal klaar waren om aan te doen op ons carnavalsfeestje op vrijdagvoormiddag! Wat een feest!

Op donderdag was het dikketruiendag. Warm aankleden was de boodschap want in onze klas was het lang niet zo warm als het anders is!

Bedankt voor de leuke carnavalsweek en een prettige vakantie!

Juf Marilien en Juf Cindy