Blog: Plopjesklas

thema: kriebeldiertjes

Thema: kriebeldiertjes

Na een verlengd weekend vlogen we er terug vrolijk in.

 Deze week  kozen we voor het thema kriebeldiertjes. We startten dan ook  met  een leuke en educatieve uitleg van onze compostmeesters. De klas werd in 2 delen verdeeld. Compostmeester Johan gaf ons meer uitleg over wat  composteren juist  is en hoe dit gebeurt. Compostmeester Jos ging met ons actief op zoek naar kriebeldiertjes in de compostbakken. We namen een aantal kriebeldiertjes mee in loepepotjes naar de klas zodat we ze verder kunnen bestuderen in onze natuurhoek. Hier vinden we ook boekjes terug met verschillende kriebeldiertjes in  zoals de pissebed, de vlinder, een regenworm en een mier.  

Ook knutselden we een leuke vlinder. Met wasco oefenden we een aantal schrijfpatronen in. Nadien schilderen we er met leuke kleurtjes over. Hierdoor ontstond een heel mooie kleurrijke vlinder met patronen . Ook  leerden we een leuk liedje rond tuinieren. We oefenden  dit door  samen met de cd te zingen in ons klasje.

Ook  mochten we de prins van Viesvuilland ontvangen in ons kleuterzaaltje. Hij vertelde ons een verhaaltje met prenten. Nadien mochten we samen met hem het afval in de verschillende vuilnisemmers sorteren. En tot slot zochten we met hem naar verschillende manieren hoe we minder afval  kunnen produceren.

Op donderdag vierden we het afscheid van Charlie. Hij gaat terug naar Amerika wonen. En dit konden we  niet zomaar laten voorbij gaan. We maakten samen een mooi afscheidsboek met tekeningen en foto’s in. En samen met zijn broer Casey en de kindjes van het derde leerjaar maakten we lekkere pizza’s. Dit was lekker smullen.

Vrijdag gingen we naar het CLB. De dokter onderzocht ons en de verpleegster  keek naar onze oogjes en oren. Volgende week gaat het tweede deel van ons klasje . De kindjes die op school blijven gaan bij de andere juffen werken en spelen.

Alvast vele groetjes

Juf Cindy                               

thema: verkeer

http://www.jufkelly.me/wp-content/uploads/2012/03/verkeer-2.jpegBeste ouders,

Deze week gingen we eens kijken hoe we ons veilig gedragen in het verkeer:

- Waarop moeten we letten?

- Wat mogen we doen op straat? Wat niet?

- Wat is gevaarlijk? Wat kan ons helpen zodat het niet gevaarlijk is?

Op maandag werkten we aan onze basis. We maakten een woordspin over ‘het verkeer’. Daar kwamen al heel wat voertuigen, verkeersborden en plaatsen op straat aan bod.

Voor we op maandag naar huis gingen hadden we ook nog een gesprekje: “Hoe kan ik veilig op straat rondlopen?” – “Waar moet ik lopen? Waar moeten we op letten?”

We schilderden vandaag ook een straatbeeld naar onze eigen fantasie.

Op woensdag gingen we wandelen in de buurt van de school. De juf toonde ons een aantal dingen die we gingen tegenkomen op onze weg. Daarvan moesten wij een foto nemen. Het was heel belangrijk om deze tocht heel veilig te doen! We bekeken en vergeleken de vormen van de verkeersborden en de kleur.

Ook de hoeken  stonden  in het thema:

boekjes in de boekenhoek, knutselwerkjes, kleurplaten, spelen met de auto’s en het parcours, politieagenten in de poppenhoek, puzzels over verkeer, memorie,… We hebben heel wat kunnen leren!

Zo zochten we 2 dezelfde verkeersborden bij elkaar. We speelden een vormspel en mochten we een eigen rijbaan in de zandtafel ontwerpen. En met de playmobielagenten regelden  we het verkeer in de blokkenstad.

Vrijdag reden we dan met onze fietsjes op het fietsparcours.  We leerden stoppen op een fluitsignaal of bij een rood signaal.

Het thema volgende week is:” kriebeldiertjes”

 

 

Vele groetjes,

Juf Cindy 

thema: verkeer

http://www.jufkelly.me/wp-content/uploads/2012/03/verkeer-2.jpegBeste ouders,

Deze week gingen we eens kijken hoe we ons veilig gedragen in het verkeer:

- Waarop moeten we letten?

- Wat mogen we doen op straat? Wat niet?

- Wat is gevaarlijk? Wat kan ons helpen zodat het niet gevaarlijk is?

Op maandag werkten we aan onze basis. We maakten een woordspin over ‘het verkeer’. Daar kwamen al heel wat voertuigen, verkeersborden en plaatsen op straat aan bod.

Voor we op maandag naar huis gingen hadden we ook nog een gesprekje: “Hoe kan ik veilig op straat rondlopen?” – “Waar moet ik lopen? Waar moeten we op letten?”

We schilderden vandaag ook een straatbeeld naar onze eigen fantasie.

Op woensdag gingen we wandelen in de buurt van de school. De juf toonde ons een aantal dingen die we gingen tegenkomen op onze weg. Daarvan moesten wij een foto nemen. Het was heel belangrijk om deze tocht heel veilig te doen! We bekeken en vergeleken de vormen van de verkeersborden en de kleur.

Ook de hoeken  stonden  in het thema:

boekjes in de boekenhoek, knutselwerkjes, kleurplaten, spelen met de auto’s en het parcours, politieagenten in de poppenhoek, puzzels over verkeer, memorie,… We hebben heel wat kunnen leren!

Zo zochten we 2 dezelfde verkeersborden bij elkaar. We speelden een vormspel en mochten we een eigen rijbaan in de zandtafel ontwerpen. En met de playmobielagenten regelden  we het verkeer in de blokkenstad.

Vrijdag reden we dan met onze fietsjes op het fietsparcours.  We leerden stoppen op een fluitsignaal of bij een rood signaal.

Het thema volgende week is:” kriebeldiertjes”

 

 

Vele groetjes,

Juf Cindy 

thema: boerderij

Beste mama’s en papa’s,

Deze week werkten we verder aan het thema ” boerderij”.

We speelden het leven op de boerderij na in de poppenhoek alsook  met de miniatuurdiertjes en de boerderij. Ook een  maistafel met dieren is aanwezig in onze klas. Hierbij wogen we maïs af en vertellen dan of het lichter of zwaarder is.

We zongen al wat liedjes mee over de boerderij. Het liedje van  Kaatje Moe  waarbij de verschillende dieren aan bod kwamen. We bootsen deze  dieren allemaal  na. We oefenden ook vaak  onze motoriek in door verscheidene oefeningen te maken waarbij we de pols leren beheersen.

We  gingen ook naar een digitaal verhaal kijken . Aan de knutseltafel hebben we dieren geschilderd en ook gestempeld . We knutselden ook een koe.  Aan de spelletjestafel telden we de dieren en legden een zelfde aantal na. We deden ook een raadspel. Aan de hand van een omschrijving moesten we het juiste dier raden.

Op vrijdag was het onze sportdag. Alle klassen werden in groepjes verdeeld . Iedere groep had een  kleurencode. We deden verschillende opdrachten in het parcours: fietsen, een estafettespel, een evenwichtparcours , springen op het springkasteel en balspelen. Het was heel leuk.

Het thema volgende week is : Moederdag”. Dus graag een foto meebrengen voor onze fotomuur van mama.

Niet vergeten : op woensdag  27 april gaan we zwemmen, dus zwemkledij niet vergeten!

Fijn weekend!  Alvast vele groetjes . juf Cindy

thema: boerderij

Beste ouders,

Hopelijk hebt u genoten van de vakantie. Vol frisse moed starten we deze week terug op. Deze week stond opnieuw in het thema van de boerderij. Zoals iedere week startten we met het maken van een woordspin.  Ook zijn er steeds de woordkaartjes die we terug vinden in de klas met een aantal basiswoorden en een uitbereiding rond ons thema.

We leerden de dieren van de boerderij kennen: de geluiden, de namen en de jongen van elk dier. Met deze dieren konden we een hele week spelen in de speelgoedboerderij. Ook maakten we een werkblaadje waarbij we moesten schatten welk dier er in het echt het zwaarste is.

Onno het vrolijke varkentje speelde ook een grote rol in onze boerderijweek. Hij ontmoet in het boek heel wat dieren waarmee hij heel wat gekke dingen doet.

Er volgde ook een heel leuk doe- en speelversje over de dieren. Op dinsdag konden we eitjes onderzoeken: bakken, koken en proeven!

 

Waar melk vandaan komt  leerden de leerkrachten ons ook: de weg van de melk. We knutselden ook een koe in onze knutselhoek.

Op donderdag deden we een telspel met de dieren. We kregen een opdracht om steeds een aantal dieren van de boerderij te zoeken. We konden ook poppenkast spelen met de dieren. Op vrijdag deden we in de turnles van juf Nikita een bewegingsverhaal. Hierbij mochten we de dieren uitbeelden.

Volgende week werken we nog een weekje verder rond dit thema. Vrijdag 22 april  2016 is het sportdag  . Deze dag  mogen de fietsjes meegebracht worden. Graag naamtekenen AUB.

Groetjes, juf Cindy

thema: eieren

Thema Pasen

 

Beste mama en papa,

Deze week hadden we het over de kip, de haan en het kuiken.

Hoe komt het dat er in sommige eieren een kuiken zit en in andere niet?

En wat moet een kip doen om haar ei uit te broeden?

Shen Roddie  maakte verschillende interactieve prentenboekjes hierover waarbij de kleuters spelenderwijs kennismaken met het leven van een kip.

Maar niet enkel kippen leggen eieren.

We gingen ook op zoek naar andere dieren die ook eieren leggen. We keken naar verschillende soorten eieren zowel van dieren als andere eitjes. We sorteerden van klein naar groot.

We werkten ook al aan onze paasmandjes.  

We leerden  een leuk liedje  met de titel “ het kippenconcert”.

 En er was de maïstafel in onze klas. Hierin oefenden we de wiskundige begrippen door spelenderwijs te ervaren dat sommige dingen zwaarder zijn dan andere en dat je met een klein schepje minder maïs kunt scheppen. Ook verschillende inhouden werden geoefend door flesjes te vullen met mais tot op een aangegeven hoogte.

Ook speelden we een spel waarbij we het juiste aantal eitjes in een eierdoos moesten zetten en tevens kijken naar de juiste plaats.

In de natuurhoek vonden we allerlei boeken en informatie terug  over eieren en eierleggende dieren. Ook een bezoek aan het kippenhok stond op het programma.

Daarna schilderden  we

 

onze  schoolkippen na.

 

Alvast vele groetjes!

 

 

Juf Cindy

thema volgende week: Pasen 

thema: water

Thema : water

Beste mama en papa,

Het thema van deze week was” water.”

We startten  met een kringgesprek waarbij we ons afvroegen wat we allemaal doen met water en waar we water kunnen in terugvinden. We hielden een zoektocht hiernaar in onze kleuterblok. Zo vonden we  het toilet, de kraantjes de verwarming, drinkbussen, het aquarium  ,een gieter….

In de knutselhoek  voerden  we verschillende technieken uit met water en verf. Ook een schilderij rond de kringloop van het water kwam aan bod.

We hebben poppen gewassen, proefjes gedaan rond zinken en drijven,  en speelden met water en schuim. Ook knutselden  we een waterkroon.

Als MOS-school stonden we ook even stil bij de vervuiling van water.

Aan de hand van een boekje “Floepje en het water” vertelden we wat meer over watervervuiling.

Ook leerden we dat nog niet alle landen het geluk hebben kraantjeswater te hebben.

Daarom maken  doen we ook op vrijdag een gezamenlijke afsluiting rond water met alle kleuterklassen. Elke klas brengt een activiteit  naar voor en stelt deze aan de andere klassen voor. Tot slot dansten we dan samen op het liedje “ walk on water”.

Het thema voor volgende week is “ eieren”.

Vele groetjes

Juf Cindy

 

thema : dieren week 1

Beste mama’s en papa’s,

Deze week werkten  we rond dieren.

In de klas werd een kringgesprek gehouden waarbij we vertelden welk dier ons huisdier is , of welk dier we graag zouden hebben.We leerden hoe we met dieren moeten omgaan: welke gedragsregels moeten we zeker toepassen? Aan  de hand van duidelijke situaties leggen we aan elkaar uit wat een dier wel en niet graag heeft . Hierdoor leren de kinderen beter omgaan met dieren.We schilderden en tekenden ook dieren aan de knutseltafel.

We speelden een opvoedend spel waarbij we dieren sorteerden van klein naar groot en  van dik naar dun. We speelden een muzikaal spel waarbij we geluiden maakten  met onze stem.  We zetten  een logische reeks verder waarbij we luisterden naar de namen van de dieren. Met de laatste letter van elk dier zochten we dan een nieuw dier.  In de poppenhoek konden we knuffeldieren verzorgen.

Ook deden we een lesje rond systeemdenken. Bij gebeurtenissen op prenten staken we een rood of groen papiertje naar omhoog. Dit wou zeggen dat een slechte of leuke emotie bij ons teweeg bracht. De prenten en gevoelens werden dan ook besproken in de kring.

We speelden ook  met de littlepetshopdiertjes. Hierdoor leerden we verschillende dieren  kennen.

Vrijdag vierden we ook nog de verjaardag van Ine.

Volgende week werken we verder rond dit thema. Onze Ploppertjes kozen rond welke dieren we nog verder gaan werken: de kat, de hond , de draak, de schildpad.

  Alvast vele groetjes  .

juf   Cindy