Blog: Plopjesklas

thema: carnaval

Beste mama en papa,

Deze week was ons thema carnaval. We begonnen met een klasgesprek rond carnaval en de kermis. Vele kindjes gingen reeds naar de kermis zo bleek. We versierden ook samen onze klas met allerlei attributen. Juf Machteld kwam maandag ook op bezoek . Ze vertelde een leuk verhaal en samen klapten we ritmische bouwstenen met woordjes rond  zich verkleden.We knutselden een paard en versierden dit met allerlei materialen. Ook een leuk zwaaistokje hebben we gemaakt. We knipten gekleurde rechte stroken papier uit  en kleefden deze op een keukenrol. Hierbij volgden we een patroon van 3 kleuren.

In de poppenhoek vonden we allerlei verkleedgerief terug waarmee we ons  konden verkleden. Op het krijtbord oefenden we onze schrijfmotoriek door het tekenen van confetti en slingers. We namen ook verschillende kledij waar en besproken de gelijkenissen en verschillen hiertussen. We leerden zelfstandig kledij aan – en uittrekken of hielpen elkaar. Zo werd onze zelfredzaamheid gestimuleerd.

We luisterden ook naar carnavalsmuziek. De vele liedjes spreken zeker aan om leuk te bewegen. Ook leerden we een leuk carnavalsliedje .Een kimspel met verschillende maskers kon ook niet ontbreken. We oefenden hierbij de visuele waarneming en discriminatie in, alsook de ruimtebegrippen.

Vrijdag organiseerden we  naar jaarlijkse gewoonte onze carnavalsfuif op school. Dit jaar kwamen er zelfs een paar prinsen zingen in onze school. Nadien volgde er een echte ajuinenworp en tot slot deden we nog een modeshow in onze carvalkledij.

Veel plezier en een fijne carnaval.

Juf  Cindy

 Niet vergeten woensdag  8 maart gaan we zwemmen.

thema: Pinokkio

Thema : Pinokkio

Beste ouders,

Deze week zijn we van start gegaan met ons thema “Pinokkio”. Zo  hebben we poppenkast gespeeld. We leerden vele verschillende soorten poppen kennen, zoals handpoppen, barbiepoppen, sokpoppen marionetten.. we leerden ook een leuk versje.

 We knutselden ook  een marionette van Pinokkio uit papier. En in onze poppenhoek vonden we allerlei verkleedkledij terug waarmee we ons konden verkleden in de personages van het boek.

Verder lazen we elke dag een stuk uit het verhaal van Pinokkio. We zagen ook naar een stukje uit de film. En vertelden bij grote prenten rond het verhaal.

Wat stond er nog op het programma: dansen zoals allerlei soorten poppen ( Barbie, robot, marionette), het verhaal uitbeelden in een dramaspel en ook een liedje aanleren . We keken ook  aan de computer naar een digitaal verhaal. En we ontdekten aan de ontdektafel verschillende soorten horloges en sleutels.

In onze klas konden de Ploppertjes dan ook deze week kiezen voor Hamertje Tik. Hierbij timmerden we zoals Gepetto. In de boekenboek vonden we veel sprookjesboeken terug.

Het verhaal van Pinokkio laat ons dromen en het behandelt het thema poppen en  poppentheater. Zo mochten onze Ploppertjes ook zelf  een poppenspel spelen. In de ontdektafel zat er deze keer confetti waarmee we mochten experimenteren. Ook oefenden we het puzzelen.

Onze Ploppertjes zijn op deze leeftijd bezig met de zoektocht naar vele dingen. In dit verhaal komen vele zaken aan bod . Sommige zijn cliché maar ze bieden hoe dan ook interessante gespreksstof aan. Het was dan ook een thema  waar ieder kind op zijn eigen persoonlijke manier mee omgaat, ontdekt en verwerkt.

 

Het thema voor volgende week is : carnaval

Vele groetjes

Juf Cindy               

  Graag zet ik de afspraken nog eventjes op een rij i.v.m. het ophalen en brengen van uw kleuter.‘s Ochtends neemt u kort afscheid van uw kleuter aan het poortje van de kleuterspeelplaats. Na schooltijd worden de kleuters afgehaald aan de klasdeur langs de buitenkant van het gebouw . Hartelijk dank  voor uw medewerking.

thema: gevoelens week 2

Beste mama en papa,                         

Deze week deden we verder met het thema “ gevoelens”.

We starte onze week met een tik tak spel rond verliefd zijn.

We maakten ook een kleurenpatroon met hartjes.

Hierbij kregen we een kleurencode die we moesten volgen. Ook telden en sorteerden we hartjes van klein naar groot en van groot naar klein.

We dansten samen op het liedje “ Ik ben verliefd “ van Samson. Daarbij leerden we gericht te luisteren en te bewegen  op het ritme van de maat.

Ook de natuur wordt langzaam wakker. We bekeken in onze klas  de bloembol van de hyacint.

We leerden de chronologie  van bloembol tot plant.

We keken en luisterden naar het verhaal “ Mag ik een kusje van jou?”. We bespraken nadien het verhaal en mochten het verhaal dramatiseren.

Het thema volgende week is “Pinokkio”.

Groetjes   

Juf Cindy

Graag zet ik de afspraken nog eventjes op een rij i.v.m. het ophalen en brengen van uw kleuter.‘s Ochtends neemt u kort afscheid van uw kleuter aan het poortje van de kleuterspeelplaats. Na schooltijd worden de kleuters afgehaald aan de klasdeur langs de buitenkant van het gebouw . Hartelijk dank  voor uw medewerking.

 

thema: ziek zijn

Dag  mama’s en papa’s,

Deze week werkten we verder rond het thema “ ziek zijn”.

We startten onze week met een kringgesprek rond “ziek zijn”. We konden aan elkaar onze eigen ervaringen vertellen.  We deden hierbij een rollenspel en opereerden de juf. Voor onze kleuters is dit een periode die ze niet zo goed kunnen plaatsen en waar ze zich vele vragen bij stellen: waarom worden we ziek, hoe lang gaat dit duren, mag ik nu echt niet buiten spelen,…?

We probeerden  hen dit alles beter te laten begrijpen

Onze poppenhoek werd een ziekenboeg waar we ons volop konden verkleden als dokters en verplegers/ verpleegsters. Ook onze poppen  werden goed verzorgd. We hadden allerlei materialen waarmee we volop konden experimenteren: verbanden, pleisters, spuiten… Dit was heel leerrijk.

Ook komt ons lichaamsschema nogmaals aan bod  zowel 3 als 2-dimensioneel.

We leerden een versje en deden  een tel- en kleuractiviteit met medicijnen.

Hierbij zochten we een aantal medicijnen in een bepaalde kleur terug. Ook vergeleken we de lengte en dikte van zwachtels met elkaar.

We oefenden  het tandenpoetsen in.

We brachten onze tandenborstel, tandpasta en bekertje mee. Samen leerden we dan onze tanden goed te poetsen. Aan de knutseltafel experimenteerden we ook met verf en spuiten.

We deden ook een technieklesje waarbij we nadachten hoe we het best een zwachtel  kunnen bevestigen.

Alvast vele groetjes

 

Juf Cindy

Het thema voor volgende week is : “gevoelens.”

Graag zet ik de afspraken nog eventjes op een rij i.v.m. het ophalen en brengen van u kleuter.‘s Ochtends neemt u kort afscheid van uw kleuter aan het poortje van de kleuterspeelplaats. Na schooltijd worden de kleuters afgehaald aan de klasdeur langs de buitenkant van het gebouw . Hartelijk dank  voor jullie medewerking.

thema: de post

Beste mama en papa,

 

We hebben allemaal de laatste weken wel wenskaarten gekregen.

Dus ons thema  deze week was: de post.

We startte met een waarneming van de kledij van de postbode . Hierbij deden we ook een rollenspel.

De ploppertjes kwamen te weten hoe deze kaartjes bij ons in de brievenbus komen en welke weg die moeten afleggen om in onze brievenbus te belanden.

We bekeken wat de postbode zoal brengt: kranten, brieven, kaarten, tijdschriften, postpakjes… We telden deze en vergeleken ook de groottes. De specifieke woordenschat rond dit thema werd hierbij nog eens extra herhaald.

We leerden ook dat we onze post van een adres  en een postzegel moeten voorzien alvorens het te posten. Tijdens de leerwandeling ontdekten we de verschillende cijfers op de brievenbussen. Ook namen we verschillende brievenbussen en de postbus waar. We leerden ook een leuk versje over een brievenbus.

We knutselden zelf  ook een brievenbus die we mochten  versieren.

We sorteerden de post (brieven, tijdschriften, dagbladen).Op het krijtbord schreven we (voorbereidende schrijfoefeningen) een brief .

 Aan de hand van waarnemen van tal van kaartjes ontdekten  we voor welke gelegenheden er brieven worden verstuurd …

Zelf ontwierpen we ook een eigen postkaart. Deze mochten we posten in de brievenbus in de klas. Ook stuurden we een e-mail.

In onze klas stond ook een postkantoor waar we kunnen in spelen, ook stempelen stond centraal. Hierbij mochten we ons leuk verkleden in postbode’s.

 

Het thema volgende week is : “ ziek zijn “.

 Graag zet ik de afspraken nog eventjes op een rij i.v.m. het ophalen en brengen van u kleuter.‘s Ochtends neemt u kort afscheid van uw kleuter aan het poortje van de kleuterspeelplaats. Na schooltijd worden de kleuters afgehaald aan de klasdeur langs de buitenkant van het gebouw . Hartelijk dank  voor jullie medewerking.

 groetjes,

juf Cindy

thema: winter

Thema:  winter

Vooraleerst mijn allerbeste wensen voor het nieuwe jaar. Ik wens jullie allemaal een goede gezondheid en een jaar vol vreugde en vriendschap toe.

We startten ons jaar met een fijne receptie in onze kleuterblok met chips en fruitsap. Hierbij wensten we elkaar onze beste wensen toe.

Nadien maakten we een woordspin met allerlei woordjes rond het thema “ sneeuw”. We maakten met kleine witte blokjes huisjes voor de verschillende ijsberen in alle groottes. We luisterden ook naar het verhaal “ de sneeuwman “ .Nadien kleefden en puzzelden we een sneeuwman  door verschillende stukjes  bij elkaar te zoeken. We leerden ook een leuk versje over de “ sneeuw”. Daarbij maakten we dwarrelende bewegingen met onze vingers zoals sneeuwvlokken.

De juf vertelde ook een verhaal met grote prenten over Bieke en Kobe die de vogels gingen voeren. Nadien mochten we het verhaal aan elkaar opnieuw vertellen aan de hand van de grote prenten. We telden ook “sneeuwballen”  en hierbij vergeleken we aantallen en hoeveelheden. We vergeleken ook sjaals en mutsen met elkaar. Hierbij vergeleken we de verschillende groottes. In onze poppenhoek mochten we hier ook mee spelen.

Tot slot schilderden we met witte verf op zwart papier en lieten we water in ijs veranderen.

Ook introduceerden we het nieuwe takenbord in onze klas. We leren nu kiezen voor een hoek . Daarbij ruilen we dan ons symbool voor een kransje in de kleur van de hoek.

Vele groetjes,

Juf Cindy

Het thema voor volgende week is “ de post”. Graag zet ik de afspraken nog eventjes op een rij i.v.m. het ophalen en brengen van u kleuter.‘s Ochtends neemt u kort afscheid van uw kleuter aan het poortje van de kleuterspeelplaats. Na schooltijd worden de kleuters afgehaald aan de klasdeur langs de buitenkant van het gebouw . Hartelijk dank  voor jullie medewerking.

thema: kerst en nieuwjaar

Beste mama en papa,

Het is weer de gezelligste periode van het jaar ! De juf bracht leuke kerstspullen mee en hiermee versierden  we samen de klas.  We oefenden onze Nieuwjaarsbrief en dit lukte al heel goed. We knipten stukjes doorschijnend papier in stroken en knutselden  hier een  eigen kerstbal mee.        Deze week maakten we ook kennis met  “ tik tak”.Hierop oefenden we onze visuele waarneming, wat later belangrijk is bij het leren lezen. De  kleuters luisterden ook naar een kerstverhaal met prenten. Nadien deden we aan systeemdenken. Enkele kleuters  kregen een pictogram van een personage op zich. Zij mochten dan een vriendje uit de klas kiezen om bij te staan en vertellen waarom. Ook speelden we de miniwereld na met leuke kerstfiguurtjes. We deden een muzikaal spel met een geschenkje. Ook deden we een wiskundig spel : het verhaal van de 4 kerstballen. Hierbij vergeleken we verschillende kerstballen en telden we de kerstballen. Juf Machteld kwam donderdag ook terug naar ons klasje. Ook zij speelde en leerde met ons mee in ons klasje. In onze poppenhoek wordt er ook ijverig gewerkt.  Zo hebben  we een leuk nieuw keukenmeubel. Ook hebben we een nieuwe verkleedkoffer en ook de stoeltjes zijn geschilderd. En op vrijdag begonnen we de dag met een gezellig ontbijt voor alle kleuters  in ons zaaltje. We kregen allemaal een koffiekoek, sandwiches, ontbijtgranen en er was ook fruitsap en chocomelk. Het was genieten van het gezellig samenzijn! We keken ook nog naar een fijne kerstfilm en ontvingen tot slot de Kerstman.  De Kerstman kwam ons opzoeken in onze klas! Dat was leuk J

Ik wens jullie alvast heel fijne feesten en een prettig eindejaar ! Graag tot volgend jaar.

Groetjes,

Juf Cindy

Graag zet ik de afspraken nog eventjes op een rij i.v.m. het ophalen en brengen van u kleuter.‘s Ochtends neemt u kort afscheid van uw kleuter aan het poortje van de kleuterspeelplaats. Na schooltijd worden de kleuters afgehaald aan de klasdeur langs de buitenkant van het gebouw . Hartelijk dank  voor jullie medewerking.

 

thema licht en donker

Beste mama en papa,

 

Onze klas stond deze week in het thema van licht en donker’ .De dagen worden donkerder nu het volop herfst is en dit wouden wij ook aan onze kleuters eens duidelijk maken. We leerden op maandag hoe het was om geen groot licht te hebben in onze klas… We hadden enkel een paar slingers kerstlichtjes en een groot aantal  zaklampen, nep-kaarsjes,… Deze mochten we door onderzoeken aansteken. We vonden het geweldig. Tijdens een verhaaltje ontdekten we dat de maan en de sterren ’s nachts voor licht zorgen. We sorteerden de sterren via sterrenkaarten en we ontworpen zelf onze eigen ster met “glow in the dark verf”!  Wie het al kon mocht ook kaarsjes uitprikken . Onze poppenhoek werd een gezellig slaapkamertje!  In de plasticinehoek konden wij zelf sterren boetseren om ons nog een beetje meer licht te geven. In de techniekhoek leerden we om zelf een lichtje te doen branden met een eenvoudige stroomkring. We leerden om stroomkabels vast te zetten aan een batterij en zo te verbinden met een lichtje. Als moeilijkheid onderzochten we nog een aantal dingen… Gaat het lichtje branden of niet als we die dingen tussen de kabeltjes steken? (geldstukje, stuk papier, paperclip, moer, stukje plasticine,…) Ook een verhaaltje over durf in het donker kwam aan bod. Hier leerden we aan systeemdenken doen. We werken in duo’s daarvoor  en leerden onze eigen mening verwoorden. Juf Machteld kwam donderdag terug op bezoek en zij vertelde een leuk verhaal over de maan.

We zorgden samen met de juf ook voor een zeer gezellige  en leerrijke week.

Het thema volgende 2 weken  is “ het nieuwe jaar.”

 

 

 

Vele groetjes

 

 

Juf Cindy