Blog: Knuffelklas

Thema: "Carnaval"

Dag mama’s en papa’s,

 

Afbeeldingsresultaat voor jules carnaval

 

Er werd deze week heel gek gedaan in onze klas. Dit was naar aanleiding van het thema: “Carnaval”.

Op maandag deden we een waarneming van verkleedkledij en carnavalsattributen. Nadien gingen we allemaal aan de slag aan de knutseltafel waar we onszelf getekend hebben,

Dinsdag vertelde onze juf een verhaal met prentenboek:” Anna viert carnaval”. Anna was verkleed zoals een clown.

We speelden die dag ook een kimspel. Dankzij dit spel oefenden wij verder ons visueel geheugen.

 

Woensdag speelden we een wiskundig spel met carnavalsattributen. Aan de hand van dit spel hebben we ons getalbegrip verder ingeoefend.

 

Afbeeldingsresultaat voor jules carnaval

Donderdag herhaalde de juf het verhaal nog een keer. We speelden die dag ook een voelspel. Onze juf had een aantal voorwerpen verstopt in een voeldoos. Zonder te kijken moesten we proberen raden wat er in de doos zat.

We vierden die dag ook de verjaardag van Gust! Hij werd 4 jaar! Proficiat!

Vrijdag herhaalden we het verhaal nog een  keer en leerden we een liedje .

 

Afbeeldingsresultaat voor jules carnaval

 

Ook volgende week werken we verder rond dit thema. Op vrijdag 9 februari mogen jullie kapoenen verkleed naar school komen!

 

Knuffelgroetjes,

Juf Veerle

 

Voor het welzijn van uw kind gelieve afscheid te nemen aan het poortje en onmiddellijk het schooldomein te verlaten! Dank u!

 

Thema: letters

Beste mama en papa,

Deze week werkten we in de kikkerklas rond letters. Even nadenken… wat weten wij al over letters? Aan de hand van letters kunnen we woorden maken. We hebben ze ook nodig om onze naam te vormen. Waar vinden we letters terug? Op de straat, op verpakkingen, op kledij, enz. We stonden stil bij 4 ankerwoorden uit het eerste leerjaar: “vis, sok, teen, pen” en zochten naar woorden die met dezelfde letter beginnen. In de knutselhoek schilderden we een achtergrond van strepen. Later versierden we onze eerste letter van onze naam en kleefden deze op onze kleurrijke achtergrond. We boetseerden uit plasticine onze naam. We tekenden in het zand. Dat is niet alleen erg fijn, maar bevordert ook onze schrijfmotoriek. Aan de hand van voorbeelden hebben we letters nagebeeld. We schreven elkaars naam op het krijtbord.  De juf had de letters van het alfabet in verschillende lettertypes afgedrukt en uitgeknipt. Wij zochten hierin onze letters van onze naam en kleefden deze op. We oefenden met schrijfpatronen en we typten naar voorbeeld woorden over.

 

Volgende week werken we rond het thema: ‘Gevoelens’.

Hebben jullie leuke spelletjes, prentenboeken, ... rond dit thema? 

Breng ze dan zeker mee!

Fijn weekend.

Juf Sofie

 

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

We nemen afscheid aan het poortje!

 

 

Thema: Cijfers

 

Deze week werkten we in de kikkerklas rond het thema: cijfers. We namen de cijfers waar en ontdekten dat ze ook een hoeveelheid weergeven. De juf toonde bijv.: het cijfer 5 en wij reikten 5 voorwerpen aan. We legden de cijfers in de goede volgorde en we beginnen daarbij aan de rechter kant met het cijfer 1.

De cijfers hebben ook een bepaalde rangorde en we kunnen hun plaats in de telrij verwoorden als “eerste, tweede, vijfde, laatste, voorlaatste, ….”. We vulden een cijfer naar keuze op. Dit leverde mooie resultaten. We boetseerden uit plasticine verschillende cijfers. In de boekenhoek waren er ook verschillende boeken terug te vinden waar cijfers centraal stonden. We speelden een kimspel: “welk cijfer is er weg? Welk cijfer is erbij gekomen? Welk cijfer is er van plaats veranderd?”

En we leerden een versje over natuurlijk …‘cijfers’

Volgende week werken we rond het thema: letters.

Hebben jullie leuke spullen, boekjes, spelletjes rond dit thema? Breng ze dan zeker mee!

Fijn weekend.

Juf Sofie

 

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen. We nemen afscheid aan het poortje!

 

Thema: Winter

Het nieuwe jaar is weer van start gegaan. Moge het een super jaar worden voor jullie allemaal!

Deze week stonden we stil bij het thema: ‘Winter’. We dachten na over wat er allemaal met de winter te maken heeft. Hier kwamen veel ideeën naar boven (sneeuwpop, schaatsen, …).

We leerden het liedje: ‘Wat een weer’. We schilderden een sneeuwpop en gaven hem een mond, een neus en ogen. We rijmden met sneeuwballen. Op de sneeuwballen was een prentje bevestigd. Het was aan de kleuters om de tweede sneeuwbal te zoeken die rijmde op de vorige.

We bekeken en bespraken onze handschoenen, sjaals, mutsen… en zochten naar de gelijkenissen-verschillen, de verschillende afmetingen, de kleuren.

We beeldden taferelen uit en de anderen moesten raden wat we uitbeeldden. Bv: sneeuwballen gooien, sneeuwman maken, …..

Volgende week werken we rond het thema: cijfers.

Leuke boekjes, spelletjes hierrond zijn erg welkom!

 

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

We nemen afscheid aan het poortje!

Fijn weekend!

Juf Sofie

Thema:" doppen en deksels"

Dag mama’s en papa’s,

Afbeeldingsresultaat voor doppen en deksels

 

 Deze week hebben we gewerkt rond het thema: ”doppen en deksels”. Wat kan je hiermee toch allemaal doen? We zijn gestart met een waarneming en een sorteerspel van verschillende soorten doppen en deksels. “Groot, klein, kleur, hoog, plat,…”zijn nog maar enkele eigenschappen die we besproken hebben.



Ook techniek kwam aan bod: ‘Welke dop hoort bij welke fles?’  ‘Hoe kan ik de dop van de fles krijgen en hoe zet ik ze er terug op?’ Aan de knutseltafel hebben we gestempeld met doppen en deksels, Iedereen maakte zijn eigen kunstwerkje.



We hebben samen gewerkt rond de begrippen “groot” en ”klein”. Bij een ander spel moesten we de gepaste dop zoeken om een tekening te verstoppen. Soms was de dop te klein, maar soms ook veel te groot. Goed zoeken was de boodschap!

 

Afbeeldingsresultaat voor doppen en flessen



In de hoekjes van onze klas lagen verschillende spelletjes voor ons klaar. Rijgen met doppen, afdrukken maken in plasticine, een figuur samenstellen met doppen, enz.…we vonden het allemaal even leuk!



Een liedje leren en een verhaal met prentenboek stonden de voorbije week ook op ons programma.

Donderdag gingen we naar een toneelvoorstelling. Iedereen heeft ervan genoten! Een hele fijne ervaring voor onze Knuffeltjes.

 

Afbeeldingsresultaat voor casier en moes toneel



Om de week af te sluiten speelden we een kimspel met deksels. We leerden de deksels gedetailleerd te beschrijven, want ze lijken allemaal op elkaar!



We oefenden deze week ook onze kleuren en vormen verder in aan de hand van boekjes en prenten.

 

 

Afbeeldingsresultaat voor jules carnaval

 

Volgende week gaan we werken rond het thema: ”Carnaval”. Hebben jullie thuis leuke materialen die aansluiten bij dit thema? Geef ze gerust mee naar onze klas. Alvast bedankt.

 

Fijn weekend,

 

Juf Veerle

Thema:"ziek zijn"

Dag mama’s en papa’s,

 

Afbeeldingsresultaat voor jules is ziek

 

Tijdens de winterperiode worden we allemaal wel eens ziek. De voorbije weken zijn er veel kindjes van ons Knuffelklasje ziek geweest. Daarom hebben we de voorbije week rond het thema: ”ziek zijn” gewerkt.

Na een waarneming van de dokterstas/dokter gingen we aan de slag in de hoekjes. We hadden hele leuke spulletjes meegebracht naar de klas. We vertelden over ons eigen speelgoed. Zo bevorderen we onze taalvaardigheid en spreekdurf.

Ons poppenhoekje werd een echt dokterskabinet. Hier konden we elkaar en de poppen verzorgen. Met de blokken bouwden we ziekenhuizen en met de plasticine rolden we onze eigen medicijnen.

We zongen samen het liedje ”Hatsjie Hatsjoem” met de muziek van de cd op de achtergrond.

Juf las het verhaal van dokter Jules voor. In dit voorleesverhaal ging Jules op bezoek bij een ziek vriendje en speelde daar voor dokter.

Afbeeldingsresultaat voor jules is ziek

 

We oefenden ons getalbegrip tot 3 verder in aan de hand van een telspelletje met medicijnendoosjes en seriëerden spuiten van groot naar klein.

Aan onze knutseltafel gingen we voor de eerste keer aan de slag met de schaar. We leerden onze schaar correct hanteren en samen met onze juf knipten we witte stukjes papier waarvan we later een mooie doktersjas gemaakt hebben.

We tekenden ook ons eigen lichaam onder begeleiding van de juf.

We oefenden onze één-één relatie verder in door middel van medicijnen te stempelen op de voorziene puntjes.

Donderdag maakten we een lekker drankje boordevol vitamientjes! Iedereen kwam aan de hand van een stappenplan zijn/haar eigen vruchtensapje maken.

Oh neen, onze juf liet de prenten van het verhaal vallen. Samen leerden we prenten opnieuw chronologisch ordenen.

 

Volgende week staat het thema “doppen en deksels” op ons programma. We gaan volop experimenteren met deze materialen.

 

Afbeeldingsresultaat voor doppen en deksels

Vele groetjes uit ons Knuffelklasje!

Juf Veerle

 

 

 

 

Thema: Brrr... wat is het koud!

Dag mama’s en papa’s,

 

Eerst en vooral wens ik jullie allen een jaar met elke dag veel zon en alleen maar positieve dingen als dat eens even kon,veel liefde, vriendschap, gezondheid en geluk. Dan kan het nieuwe jaar zeker niet meer stuk!

 

Voortaan zal ik ( juf Veerle) elke dag aanwezig zijn in de klas. Op vrijdag staat juf Lisa terug klaar vanaf 10u10.

We verwelkomde deze week een nieuw vriendje in onze kls. Rafaël, welkom in onze Knuffelklas!

We zijn gestart met een nieuw thema:’Brrr… wat is het koud/ Winterkledij”. Maandag stond er een waarneming van winterkledij op ons agenda: sjaals, wanten, handschoenen, mutsen,…  Onze zithoek lag helemaal vol met deze lekkere warme kledingstukken. Kleuren benoemen, sorteren per kleur, gelijkenissen/ verschillen vaststellen en benoemen, dit kwam allemaal aan bod tijdens onze waarneming.

Dinsdag zat Jules met een muts op zijn hoofd in onze zithoek. Hij verstopte de muts steeds op een andere plaats. Wij probeerden te raden waar de muts lag. Zo herhaalden we onze plaatsbegrippen.

Afbeeldingsresultaat voor anna in de winter

 

Juf vertelde deze week uit een prentenboek over Anna in de winter. Samen met haar papa maakte ze een voederhuisje voor de vogeltjes. Op onze school hangen er ook enkele. We gingen ze samen eens bekijken. In onze hoekjes hebben we deze week gespeeld in onze sneeuwtafel, ons warm aangekleed in de poppenhoek, gebouwd met de houten blokken en boekjes gelezen die aansluiten bij ons thema.

 

 

Donderdag leerden we een bewegingsversje. Na enkele keren oefenen konden we dit al heel goed.Tijdens het kimspel toverde onze juf steeds iets weg. Het was aan ons om te raden wat er verdwenen was.

 

Gerelateerde afbeelding

Aan de knutseltafel hebben we gewerkt rond fijne motoriek. We tekenden strepen op Jules zijn muts en gaven Jules een warme trui. Jammer genoeg heeft het deze week niet gesneeuwd. Hopelijk mogen we binnenkort toch nog  genieten van een beetje sneeuwpret!

 

Volgende week gaan we werken rond het thema” Ziek zijn”. Hebben jullie leuke spulletjes die passen binnen dit thema? Breng ze gerust mee naar de kls, vergeet de naam van jullie kapoen niet te noteren.

 

Afbeeldingsresultaat voor dokter jules

Prettig weekend,

Juf Veerle.

 

thema: Kerst in onze klas (week 1)

Thema: kerst in de klas (week 1)

 

Dag mama’s en papa’s,  

Wat vliegt de tijd voorbij ! We zitten al aan onze voorlaatste week in de klas voor de kerstvakantie.

We leefden ons helemaal in. Onze klas is helemaal in de kerstsfeer!

We konden  zelf een kerstboom versieren, ons verkleden in kerstmannen, foppakjes uitdelen, experimenteren hoe we pakjes moeten inpakken met inpakpapier, touw en plakband, ….



We begonnen onze week met het versieren van de kerstboom in de klas. We kregen ook een kleine kerstboom voor in de poppenhoek die we steeds zelf konden afbreken en terug versieren. Leuk is dit!

Ook was Mauro jarig op maandag. Nogmaals een dikke proficiat aan Mauro en bedankt voor de traktatie !

 

Op dinsdag leerde ik mijn versje. Want ja hoor, mama en papa, op 1 januari 2018 sta ik klaar met mijn nieuwjaarsbrief. Maar indien t ik een stukje zou vergeten, wil je me dan nog wat helpen, mama en papa?

Ook speelden we een kimspel met kerstmaterialen.

 

Op woensdag luisterde ik naar het verhaal van Jules met zijn kerstboom. En heb ik flink geknutseld aan een geschenkje voor kerst !

 

Op donderdag  leerden we nog eens de plaatsbegrippen. Zet het pakje “naast, voor, achter, in” de kerstboom. Ook oefenden we nog eens goed onze nieuwjaarsbrief.

 

Op vrijdag hielp ik de kerstman. Hij moest zijn pakjes rangschikken van groot naar klein maar was helemaal de kluts kwijt. Gelukkig was ik er om hem te helpen !

En ik leerde ook hoe ijsberen zich bewegen door de koude sneeuw. Ik kijk goed naar de prent van de ijsbeer en voer net dezelfde bewegingen uit als de ijsberen.

 

Volgende week werken we nog wat verder rond thema kerst. Zo leer ik mijn nieuwjaarsbrief nog beter en werk ik vlijtig verder aan mijn pakje voor jullie mama en papa !

 

Lieve Kerstgroetjes,



Juf Veerle en juf Lisa



In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen. We nemen afscheid aan het poortje!