Blog: Knuffelklas B

Kriebeldiertjes

Dag mama’s en papa’s,   

        

Na een lang weekend werkten we deze week rond het thema:” Kriebeldiertjes”.

Dinsdag deden we een waarneming van de bij. Onze juf had enkele foto’s, boeken en knuffels meegebracht. Tijdens deze activiteit  hadden we extra aandacht voor het leren luisteren naar elkaar en verwoorden van onze eigen mening.

 

Nadien keken we samen met de kindjes van juf Kristel naar een toneelvoorstelling op onze school. We leerden ons afval in de juiste vuilnisbakken te sorteren.

We  beluisterden een verhaal met prentenboek. Het was mooi weer, dus besloot onze juf om dit verhaal te vertellen in onze openluchtklas! We hebben ervan genoten!

Woensdag leerden we een versje:

                          Kleine rups eet hap hap hap,

                             gaatjes in het groene blad.

                                  Gaatjes in het verse fruit. 

                                  Hier erin en daar eruit!

                             Rups wordt vlinder, hoog hoog hoog,

                                         vliegt hij met een mooie boog! 

                                Daalt hij op mijn lieve snoet! Dat vind ik goed!

 

Donderdag gingen we op zoek naar kriebeldiertjes op ons schooldomein. We brachten natuurlijk een bezoek aan onze insectenhotels en de composthoop. We speelden die dag ook een wiskundig spel rond tellen.

Afbeeldingsresultaat voor vlinder

Naast de gezamenlijke activiteiten werd er ook veel tijd vertoefd in de verschillende speelhoekjes. We maakten rupsen met de rijgparels. We speelden rollenspelen in de poppenhoek. We bouwden insectenhotels met de houten blokken , kleurden een bij met wasco en maakten een vlinder van koffiefilters.

Volgende week gaan we werken rond het thema:” Muziek”. Hebben jullie thuis leuke prenten, boekjes, spelletjes,… die aansluiten bij ons thema? Geef ze gerust mee. Alvast bedankt voor jullie medewerking!

 

 

Prettig weekend,

Juf Veerle

 

Thema:" Verkeer"

Dag mama’s en papa’s,

 

Afbeeldingsresultaat voor Jules in het verkeer

De voorbije week hebben onze kindjes enorm veel fietsplezier beleefd tijdens het thema: “STOP!”. Verkeer stond dan ook de volledige week centraal in onze klas.

Maandag vertelde de juf het verhaaltje: “Jules op de fiets.”Jules had een nieuwe fiets gekregen. Hij mocht op het voetpad rijden van mama. Jules moet goed uitkijken!Tot mama zelf tegen een boom aanliep.

 

Dinsdag leerden we een liedje met behulp van een cd. We zongen mee uit volle borst. Juf Veerle had een grote praatplaat meegebracht naar onze klas. Deze hebben we samen bekeken en besproken.

Woensdag gingen we samen met de kleuters van juf Cindy op verkeerswandeling rondom ons schooldomein. Iedereen trok zijn fluohesje aan zodat we op een veilige manier aan de wandeling konden beginnen. We zagen verkeersborden, een zebrapad, auto’s, fietsers, …Zo leerden we op een heel actieve manier nieuwe dingen bij.

Donderdag speelden we een bewegingsmoment rond “starten en stoppen”. We leerden reageren op het rode en het groene signaal. Nadien speelden we gezamenlijk een memoriespel.

Er stond ook een  muzikaal spel met muziekinstrumenten op ons programma.

Deze week werd er ook weer heel wat gespeeld en geknutseld in onze klas. We speelden met de auto’s. Met de houten blokken bouwden we straten. We konden ons verkleden in de poppenhoek en we maakten  een verkeerslicht met verschillende technieken. Ook het knippen hebben we deze week verder ingeoefend. We maakten ook een zebrapad!

Vrijdag deden we een waarneming van de fiets. We leerden verschillen ontdekken tussen twee soorten fietsen. ( loopfietsen en driewielers). Nadien gingen we een kijkje nemen in de auto van juf Veerle.

Die dag kwam iedereen met zijn/haar fiets naar school. Die dag liep alles op wieltjes in de kleuterafdeling. Na een heus fietsparcours konden we vrij fietsen op de speelplaats. Het werd een hele leuke dag!

 

 

Volgende week gaan we werken rond het thema: “Kriebeldiertjes”. Hebben jullie thuis leuke knuffels, prenten, boekjes, spelletjes,… die aansluiten bij ons thema? Geef ze gerust mee. Alvast bedankt voor jullie medewerking.

 

Afbeeldingsresultaat voor kriebeldiertjes

Groetjes uit ons Knuffelklasje,

Juf Veerle

Feest voor mama

Dag mama’s en papa’s,

 

De voorbije dagen hebben we heel veel verteld  over onze mama’s.

Op maandag brachten we een foto mee van onze mama. Ook Jules bracht een foto mee van zijn mama. We bekeken ze allemaal en vertelden erover. We merkten op dat niet alle mama’s hetzelfde zijn. We zagen ook op de foto’s dat sommige mama’s oorbellen of halskettingen dragen. Tijdens het spelen in de hoekjes gingen we dan ook zelf aan de slag met  parels.

Afbeeldingsresultaat voor jules en mama

 

In onze knutselhoek was het de voorbije week druk, druk, druk! We knutselden vlijtig aan ons cadeautje voor mama. Rarara… wat zou het zijn?

Bovendien las juf een prentenboek voor: ‘Jules zoekt zijn mama’ . Een versje kon natuurlijk ook niet ontbreken voor onze allerliefste mama’s!

Tijdens een wiskundig spel moesten we enkele voorwerpen sorteren volgens één eigenschap.

Bij het verhaal van 3 handtassen hebben we opnieuw rond het getalbegrip gewerkt.

Bij het verhaal met losse prenten knutselden Jules en zijn zus hele mooie hartjes voor hun mama. Het was een verrassing voor haar. Mama was uiteraard heel blij!

Aan de hand van een kijkplaat leerden we handelingen verwoorden , nieuwe woordenschat en zinnen maken.

Als afsluiter van dit thema  werden we allemaal mooi gemaakt, net zoals onze mama’s. Met lippenstift op onze snoet gingen we naar huis om onze mama een dikke zoen te geven.

 

 

Lieve mama’s, geniet van jullie dag!   

Volgende week gaan we werken rond het thema: “verkeer”. Hebben jullie leuke spulletjes die passen binnen dit thema?Geef ze vast en zeker mee naar onze klas.

Groetjes uit ons Knuffelklasje,

Juf Veerle

P.S. Let op! Geen school op woensdag  4 mei 2016, want dan gaat onze juf naar de pedagogische studiedag van onze Scholengroep!

 

Thema:"Boerderij"-week 2

Dag mama’s en papa’s,

 

Afbeeldingsresultaat voor jules boerderij

 

Deze week hebben we verder gewerkt rond het thema:” boerderij”. Maandag gingen we samen met de kleuters van juf Kristel het verhaal van Jules op het computerbord bekijken en beluisteren. Nadien keken we samen naar enkele foto’s van die dieren en attributen op de boerderij.

Dinsdag speelden we een wiskundig spel rond de begrippen “veel” en “weinig”. We oefenden deze begrippen verder in tijdens het hoekenwerk. Aan onze knutseltafel hebben we een varkentje gekleurd met wasco. We leerden een vorm helemaal inkleuren. Nadien hebben we geschilderd met modder. Dat vonden we natuurlijk heel fijn.

Afbeeldingsresultaat voor jules boerderij

 Ook de verjaardag van Noah stond op ons programma. Hij werd 4 jaar! Proficiat.

We speelden ook een spel met ons aangeleerd liedje. De staarten vlogen van hier naar daar.

Woensdag luisterden we naar een poppenkastverhaal. De dieren van de boerderij gingen op zoek naar mama kip. Uiteindelijk vonden ze haar. Ze was aan het broeden op haar nest. Nadien stond er een leerwandeling op ons programma. Bij onze buurman André gingen we naar de kippen,de haan, de schapen en de geiten kijken. Dit was alweer een hele leuke en leerrijke ervaring voor ons. Bij juf Lotte speelden we een schaduwspel met dieren. Deze werden nadien verwerkt tot een kleine oefening.

Donderdag kwam de verpleegster langs voor het medisch onderzoek. Iedereen kwam langs voor de oog-en oortesten.

Afbeeldingsresultaat voor medisch onderzoek Jules

Nadien vertelde onze juf nog enkele raadsels. Wij probeerden te achterhalen over welk dier het ging.

Vrijdag was het sportdag op school. Iedereen werd verdeeld in een groepje en kreeg een gekleurde bol op zijn/haar hand. Experimenteren op het avonturenpad, fietsen op het fietsparcours, een estafettespel en een springkasteel,…. Deze activiteiten stonden die dag op ons programma.

 

Afbeeldingsresultaat voor feest voor mama Jules

Volgende week gaan we werken rond het thema: “feest voor mama” naar aanleiding van Moederdag.

Brengen jullie dan een leuke foto van jullie mama mee naar onze klas? Alvast bedankt.

 

Groetjes uit ons Knuffelklasje,

Juf Veerle 

Thema:" Boerderij"

Dag mama’s en papa’s,

Afbeeldingsresultaat voor jules op de boerderij

De voorbije week was het een heuse beestenboel in onze klas. We leerden immers over de dieren van de boerderij: de koe, het schaap, het paard en het varken,…  Dit zijn de dieren waar we de voorbije dagen het meest over gesproken hebben. We hebben op allerlei manieren kennis gemaakt met de dieren: in boekjes, op foto’s en in filmpjes. We brachten ook deze week hele leuke materialen mee. Wanneer we iets meebrengen naar onze klas leren we zo onze spulletjes voorstellen aan de klasgroep en ontwikkelen hierdoor onze taalvaardigheid.

 

Maandag vierden we de verjaardag van Tiago. Hij werd 4 jaar. Proficiat!

We leerden die dag ook een liedje over de staarten van de dieren. Ze gingen van hier naar daar. Iedereen kreeg een staartje in zijn/haar broek. Net zoals bij de dieren slingerde onze staart van hier naar daar.

In de knutselhoek hebben we op onze koe 3 vlekken gestempeld. We knipten stukjes gras die we nadien bij onze koe kleefden. Zo oefenden we onze kniptechniek verder in.

Uiteraard was er ook weer een verhaaltje van Jules. Onze juf heeft dit verhaal niet alleen verteld met losse prenten. We hebben het ook digitaal bekeken op de computer.

Afbeeldingsresultaat voor jules op de boerderij

 

Donderdag speelden we een kimspel en een muzikaal spel rond dierengeluiden. We probeerden samen te achterhalen welke dieren dat geluid maakten. In de  hoekjes van onze klas mochten de kindjes natuurlijk met alle knuffels en plastic dieren spelen. We keken in de boekjes, speelden met de maïs in de ontdektafel, puzzelden, werkten met de plasticine en we deden nog veel meer leuke dingen.

Afbeeldingsresultaat voor jules op de boerderij

Volgende week werken we verder rond dit leuke thema.

We sluiten de week af met een sportdag op school. Daarom mogen jullie die dag een fiets of step meebrengen naar school.

 

Afbeeldingsresultaat voor jules op de fiets

Prettig weekend,

Juf Veerle

 

 

Niet vergeten! Donderdag 21 april 2016 medisch onderzoek in onze klas.

Thema:" Pasen"

Dag mama’s en papa’s,

Afbeeldingsresultaat voor jules viert pasen

Maandag zijn we gestart met een prentenboek:” Anna en de paashaas.” Anna en Lars gingen samen op zoek naar paaseitjes. Ze vonden niet alleen lekkere eitjes, maar ook een chocolade paashaas. Ze konden niet wachten om er een stukje van te proeven! Lars liet de paashaas vallen. Hij was in duizend stukjes gebroken. Gelukkig maakte mama chocolademelk van al die stukjes.

Voor de middag gingen we turnen met juf Nikita. Dinsdag vierden we ook de verjaardag van Tanguy. Hij had voor iedereen wat lekkers mee. Proficiat!

We speelden die dag ook een kimspel. We probeerden te achterhalen welke figuren er verdwenen waren.

Woensdag deden we een waarneming van chocolade eieren. We bekeken de gelijkenissen en verschillen tussen de eieren. Nadien moesten we toch proeven van al die lekkere eitjes.    

Mmmm… dat smaakte!

We luisterden die dag ook naar het verhaal :  “Jules zoekt paaseitjes”. Jules en Marie zoeken paaseitjes in de tuin. Ze zoeken in het gras, in de bomen en tussen de paasbloemen. Maar wat ziet Jules achter de struiken?

Aan de knutseltafel schilderden we een groot paasei. Dit versierden we nadien met gekleurde stippen, net zoals ons liedje dat we vorige week aangeleerd hadden.

Donderdag speelden we een muzikaal spel en oefenden we onze plaatsbegrippen verder in. De paashaas sprong in het rond en bleef steeds op een andere plaats staan. De begrippen:”op, onder, voor en achter ” kwamen aan bod.

 Op vrijdag keken we samen met de kindjes van juf Kristel naar een film over Pasen. We zetten die dag ook ons mandje klaar. Wie weet, komt de paashaas dit vullen?                                                               

Ja hoor, na een leuke film  stond de paashaas ons al op te wachten. JOEPIE!               

                                

Afbeeldingsresultaat voor jules viert pasen

Na de vakantie staat het thema:” Boerderij” op ons programma. Hebben jullie knuffels , prenten of andere leuke materialen die passen binnen dit thema, breng ze gerust mee naar de klas  .Alvast bedankt!

 

 

Tot slot wens ik jullie een prettige vakantie toe !!      

 

Afbeeldingsresultaat voor prettige paasvakantie

Vele groetjes van Juf Veerle 

 

 

Thema:" Kip en het ei"

Dag mama’s en papa’s,

 

Deze week zijn we gestart met het thema:” de kip en het ei” ter voorbereiding op het thema “Pasen”.

 

Op maandag gingen we een kijkje nemen bij de kippen op onze school. We hebben bruine, witte en zwarte kippen. Na een waarneming met onze verschillende zintuigen hebben we allemaal lekkere graantjes aan de kippen gegeven. We namen ook een kijkje in hun hokje. Wat vonden we daar… 3 eitjes! Deze hebben we natuurlijk meegebracht naar onze klas. In onze knutselhoek hebben we 3 kippen gestempeld met onze hand. We tekenden nadien 2 poten bij elke kip. Onze juf had een paastak meegebracht naar de klas. Deze hebben we samen versierd met speelgoedeitjes.

We leerden die dag ook een liedje.

 Woensdag trokken we onze koksmuts aan. Na een waarneming van eieren maakten we een lekkere omelet klaar in onze klas. We ontdekten ook het verschil tussen een gekookt ei en een rauw ei. Aan de hand van een klok leerden we hoe lang een eitje moet koken. Zo konden we het abstracte begrip “TIJD” ervaren. Nadien mochten we deze lekkere eitjes opeten, mmm… dat was smullen!

Donderdag las juf Veerle het verhaaltje ”Dottie’s eieren” voor. We speelden ook een leuk kimspel.

In de hoekjes vonden we een ontdektafel met maïs, dierenknuffels, woordkaartjes met magneten en enkele puzzels aangepast aan het thema.

 

Vrijdag speelden we een wiskundig spel. We serieerden kippen van groot naar klein.We herhaalden die dag ons liedje ook nog een keer.

 

 

Ziezo, alweer een weekje knuffelpret achter de rug. Volgende week gaan we werken rond het thema:” Pasen”.Hebben jullie thuis spulletjes die binnen dit thema passen? Breng ze gerust mee naar de klas.

Vrijdag sluiten we onze week af met een bezoek van de Paashaas. Hopelijk is de zon die dag van de partij!

 Alvast bedankt!

 

 

Prettig weekend,

Juf Veerle

 

 

Thema: "Zaaien en planten"

Dag mama’s en papa’s,  

                         

Onze klas werd op maandag opgefleurd met allerlei gekleurde bloemen, gietertjes, schepjes,enz.. We gingen van start met een nieuw thema: “zaaien en planten”. Na een waarneming van deze verschillende materialen zaaiden we samen tuinkers. Hiervan had onze juf foto’s genomen. Aan de hand van een stappenplan (foto’s) leerden we zelfstandig tuinkers zaaien. 

Dinsdag gingen we samen een kijkje nemen aan onze composthoop op school. En ja hoor we vulden onze emmertjes met deze compost.

Nadien gingen we turnen bij juf Nikita. Zij speelde een spel met bloemen en herhaalde onze plaatsbegrippen.

 

 

 Er stond ook een versje op ons programma:               

De lucht is blauw,

het gras is groen.

De zon geeft mij

een warme zoen.

Bloemen geuren in de wei.

De lente maakt me blij!    

 

Woensdag had Jules bloempotjes, aarde en bloembollen meegebracht. Het was de bloembol van de tulp. We hebben een potje gevuld met aarde en deden daar een bloembol in. Een beetje water erbij gieten…en dan werd het afwachten. We ontdekten dat bloemen tijd nodig hebben om te groeien, net als wij. Tot slot keken we samen naar een praatplaat van Jules:”Daar is de zon”.We vertelden over Jules in de tuin, zijn hondje Theo, de vlinders, de vogels, de rupsen en de slak. Natuurlijk hadden we het ook over de bloemen in het gras! In de namiddag speelden we een bewegingsspelletje. We waren allemaal kleine zaadjes die stilaan groter en groter werden. We groeiden uit tot hele mooie bloemen.

Het verhaal “de bloemen van Jules” kon deze week niet ontbreken.

Vrijdag hebben we de volledige dag rond water gewerkt. Naar aanleiding van Wereldwaterdag. Schilderen met waterverf, water kleuren, proeven van bruisend en plat water. We organiseerden die dag ook een toonmoment voor onze kleuterklassen. We dansten op de regendans en vertelden aan elkaar wat we geleerd hebben over water.

 

Volgende week gaan we werken rond het thema:’ de kip en het ei’. Hebben jullie leuke materialen die bij dit thema passen? Breng ze gerust mee naar school.

 

Mag ik vragen om volgende week allemaal 1 rauw ei mee te brengen naar school.

Bedankt voor jullie medewerking.

Dikke knuffels uit ons Knuffelklasje,

 

Juf Veerle