Blog: Knuffelklas

Thema: Mmm.. lekker fruit / kleuren

 

Dag mama's en papa's,

Afbeeldingsresultaat voor jules fruit

De voorbije twee weken hebben we gewerkt rond het thema:Mmmm… lekker fruit en kleuren.

We hebben verschillende soorten fruit leren kennen: de appel, de peer, de druiven  en de banaan. We zijn gestart met een waarneming van deze fruitsoorten. Hiervoor hebben we gebruik gemaakt van al onze zintuigen. Voelen, ruiken, kijken, proeven… het kwam allemaal aan bod!

We seriëerden  het fruit van klein naar groot en  leerden ook een versje.

Tijdens een kimspel  toverde onze juf steeds een ander stuk fruit weg. Wij moesten raden welk stuk er verdwenen was.

We  trokken voor de eerste keer onze koksmuts aan en maakten  een heerlijke sangria van appel , peer en banaan. Iedereen kwam bij de juf om een stuk appel, een stuk peer of een stuk banaan  te snijden. We leerden hierbij hoe je een mes hanteert.

We kwamen allemaal bij de juf en oefenden onze kleuren verder in.

Aan onze knutseltafel stonden er heel wat verschillende activiteiten op ons programma:

  • werken met klei: een mandje met appels.
  • Scheuren: we oefenden onze scheurtechniek in en kleefden dit op
  • Stempelen: een druiventros bestempelen
  • Kleuren: hier had onze juf extra aandacht voor onze pengreep

We speelden gezamenlijk een lottospel, dit spel kwam nadien in de hoekjes waar we zelfstandig aan de slag gingen.

Met de plasticine rolden we appels voor onze appelboom.

Bij een ander spelletje moesten we de stukken fruit vervolledigen met pompons. Niet met onze handen , maar met een pincet. Zo oefenden we onze fijne motoriek verder in. Tot slot sorteerden we verschillende soorten fruit.

 

Afbeeldingsresultaat voor jules herfst

Ons thema voor de volgende  twee weken is “Herfst / kabouters”.

Alle soorten herfstvruchten en andere materialen zijn welkom in onze klas.

Op woensdag gaan we op leerwandeling rondom ons schooldomein op zoek naar herfstschatten!

Alvast bedankt voor jullie medewerking.

Groetjes uit onze knuffelklas!

 

Juf Veerle, juf Kristel en juf Lisa

 

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen. We nemen afscheid aan het poortje!

Thema: Feest voor Jules

Afbeeldingsresultaat voor jules jarig

 

Dag mama’s en papa’s,

 

Deze week vierden we de verjaardag van Jules !

Het was een echt verjaardagsfeest voor Jules en de vriendjes uit onze klas !

Maandag moest Jules ons iets vertellen. Op vrijdag is hij jarig, hij werd 3 jaar! Joepie, we waren allemaal uitgenodigd voor Jules zijn feest ! Maar dan moesten wij wel de klas versieren. We gingen samen met onze juffen aan de slag.

 

Afbeeldingsresultaat voor jules jarig

Ballonnen, slingers, feesthoedjes,… onze klas was helemaal klaar voor het feest van Jules.

Aan onze knutseltafel beschilderden we een kroon waarop we nadien 3 pompons kleefden .

Dinsdag hebben we het cijfer 3 beter leren kennen. We gingen op zoek in onze klas naar het cijfer 3. We tellen 3 kaarsjes, 3 hoedjes, 3 slingers, … .

 

Tijdens een opvoedend spel versierden we een hele grote taart met logiblokken. En ja, hoor, mama en papa, wij hebben onze opdracht helemaal tot een goed einde gebracht. Deze opdracht hebben we nadien verder ingeoefend aan onze knutseltafel waar we elk onze eigen taart versierden met gekleurde vormen.

 

Donderdag herhaalden we nog eens het getalbegrip 3, zodat wij nu goed weten  wat een bepaalde hoeveelheid is. We beluisterden die dag ook een verhaal met losse prenten.

 

 Vrijdag was het zover… Jules werd 3 jaar. Onze klas was ondertussen helemaal versierd en iedereen keek uit naar Jules zijn feest!

Liedjes zingen, een kroon maken, samen dansen… het werd een hele fijne dag. Jules had een cadeautje meegebracht voor onze klas: een prachtig prentenboek, bedankt Jules!

 

Volgende week leren we over: ‘Kleuren/Mmmm… lekker fruit’. Brengen jullie tegen donderdag een banaan of appel of peer mee naar school? Dan trekken we onze koksmuts aan en maken een heerlijke sangria met appel, peer en banaan.

Zijn er kleuters die bepaalde fruitsoorten niet mogen proeven?  Laat zeker iets weten aan de juffen.

 

Afbeeldingsresultaat voor jules fruit

 Groetjes,

Juf Veerle , juf Kristel en juf Lisa

 

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen. We nemen afscheid aan het poortje.

 

Thema: Terug naar school

Afbeeldingsresultaat voor jules naar schoolDag mama’s en papa’s,

 

Na weken vakantie, gezellig bij mama en papa, brak voor onze kapoentjes de allereerste schooldag aan. Met een splinternieuwe tas vol verwachtingen en een klein hartje kwamen ze één voor één naar onze klas. De eerste weken zorgen natuurlijk voor de nodige spanningen: wennen aan een nieuwe omgeving, wennen aan de juffen en aan de andere kleuters.

Afbeeldingsresultaat voor boekentas jules

Waarschijnlijk bent u nieuwsgierig naar wat uw kleuter zoal gedaan heeft deze week. Eerst en vooral hebben we kennis gemaakt met de nieuwe juffen, de nieuwe klas en onze klaspop Jules. Want dit jaar staan juf Veerle en juf Lisa klaar om ons heel wat nieuwe dingen te leren.

We hebben een symbool gekozen. Dit vinden we voortaan op al onze werkjes/spullen terug.  We ontdekten de verschillende hoeken van onze klas. Waarmee kunnen we spelen? Hoe moeten we opruimen? We maakten ondertussen de nodige klasafspraken. We beluisterden het verhaal “Een nieuwe juf voor Jules”, leerden een versje en keken naar een grote praatplaat van Jules op school. We keken samen voor de eerste keer naar onze weerkalender. De verschillende weertypes kwamen aan bod. Samen met Jules dansten we erop los tijdens een bewegingsmoment.

Wat zit er nu allemaal in onze boekentas?  We openden onze boekentas en namen we een kijkje. We namen er alles uit, legden dit op de grond en benoemen wat er allemaal in zit.

Aan de knutseltafel bestempelden we een boekentas, maakten onze knutseltas en kleefden we papiertjes .

We leerden  de plaatsbegrippen aan. Ja hoor mama en papa, nu weet ik al wat “achter, voor, naast, op, onder,…’’ is. Jules heeft me dit goed geleerd. Jules zei aan de juf waar hij graag wou staan zoals: “voor, achter, naast, op, onder, …’’ de boekentas. Ik mocht Jules dan op de juiste plaats zetten waar hij dat wou.

Op vrijdag speelden we een kimspel. Juf zette 4 voorwerpen op een rij uit onze boekentas. Maar wist je dat onze juf  kan toveren? Want zij toverde 1 voorwerp telkens weg wanneer ik niet mocht piepen. Als ik mijn oogjes open had, zag ik dat er 1 voorwerp weg was en mocht ik zeggen aan juf welk voorwerp zij had weggetoverd.

Ook mochten wij eens toveren. We stopten onze hand in de boekentas en voelden aan een voorwerp. Rarara, wat zou dat voorwerp zijn? Na eventjes goed voelen met mijn handen kon ik soms raden welk voorwerp uit de klas het was en kon ik het uit de boekentas toveren. Dan kon ik het voorwerp op de juiste plaats in onze klas leggen. Zo leer ik nog eens goed de spulletjes en hoekjes in onze klas kennen.

Nieuw thema: Feest voor Jules!Afbeeldingsresultaat voor jules jarig

 

 

ot slot heten wij  iedereen van harte WELKOM in ons Knuffelklasje en onze Faluintjesschool !!!!

 

Juf Veerle , juf Kristel en juf Lisa

 

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen. We nemen afscheid aan het poortje!

Welkom in de Knuffelklas!

 

Afbeeldingsresultaat voor dag jules

 

Dag mama's en papa's,

Dag toekomstige Knuffeltjes,

 

Een nieuw schooljaar staat voor de deur! Ik heb er alvast veel zin in om er samen met jullie en onze klaspop Jules en groot avontuur van te maken.

Afbeeldingsresultaat voor naar school jules

Wat heeft jullie kapoen nodig in onze klas :

 

  •  Een drinkbus
  •  Een koekendoos
  •  Een fruitdoos
  •  Een brooddoos
  •  Een pak vochtige doekjes
  •  Een doos papieren zakdoeken
  • Reservekledij in een apart zakje

Reservekledij, vochtige doekjes en zakdoeken blijven op onze school.

 

Gelieve alles te naamtekenen zodat iedereen zijn/haar spulletjes makkelijk terug kan vinden!

 

O ja, op 30 augustus 2018 organisren wij een terugkomdag! Komen jullie ook?

 

Vele groetjes,

 

Juf Veerle

Afbeeldingsresultaat voor naar school jules

 

 

 

 

Thema: Bij de brandweer

 

Dag mama’s en papa’s,

Afbeeldingsresultaat voor jules brandweer

De voorbije periode hebben we heel wat nieuwe ontdekkingen gedaan over de brandweer!

Maandag zijn we gestart met een waarneming van de brandweerauto en de brandweerman. We bekeken de onderdelen van het kostuum en de wagen. Al snel begonnen we te vertellen over de handelingen van de brandweermannen en brandweerauto’s.

Tijdens de turnles gingen we aan de slag met onze fiets. Er stond een heus parcours voor ons klaar!

We speelden die dag ook het wiskundig spel met 3 brandweerauto’s!

Dinsdag zongen we samen met de cd een liedje over de brandweerman!

Woensdag  sorteerden we de brandweerwagen van groot naar klein!

Donderdag stond prentkijken op ons programma. We leerden samen handelingen en eigenschappen verwoorden van verschillende voorwerpen die op de prent afgebeeld stonden.

Vrijdag herhaalden we ons liedje nog een keer en maakten we een groepswerk!

 

Gerelateerde afbeelding

In de hoekjes schilderden we een brandweerwagen. We knutselden een ladder met stukjes papier die we zelf geknipt hadden.  Zo oefenden we onze fijne motoriek verder in! In de poppenhoek gingen we de brand blussen. Met de blokken bouwden we garages voor de brandweerauto’s en onze autohoek werd omgetoverd tot brandweerkazerne.

 

 

Volgende week gaan we werken rond het thema.”Feest voor papal”. Brengen jullie een foto mee ?

Afbeeldingsresultaat voor jules en papa

Alvast bedankt!

Knuffelgroetjes,

 

Juf Veerle

DINSDAG  5 JUNI GEEN SCHOOL!

 

Thema: "Afval"

Dag mama’s en papa’s,

Afbeeldingsresultaat voor jules afval

De voorbije week hebben we gewerkt rond het thema:”duurzaamheid-afval.” Maandag zijn we gestart met de waarneming van de gele huisvuilzak. Onze klas lag vol rommel. We ruimden alles netjes op in de gele huisvuilzak. Dinsdag deden we hetzelfde met de blauwe zak voor PMD. Zo ontdekten we dat het afval in beide zakken niet hetzelfde is.

Die dag genoten we  van een workshop:” Wat is er aan de hand in viesvuilland”Sorteren en bewust omgaan met afval kunnen we niet vroeg genoeg leren. Daarom is er ook een animatie op maat van de allerkleinsten - kleuters tussen 2,5 en 5 jaar. Tijdens de workshop maken kleuters kennis met de verschillende soorten afval en hoe ze gesorteerd moeten worden. Ze worden zich bewust van de problemen die te veel afval veroorzaken en zoeken samen naar oplossingen.

 

Afbeeldingsresultaat voor viesvuilland

Afval vermijden, hergebruiken, sorteren en recycleren zijn de sleutelwoorden.

Tijdens onze turnles gingen we aan de slag met kranten. We kregen verschillende opdrachten van de juf. Tot slot maakten we allemaal een hele grote prop van onze krant. We gooiden onze prop hoog in de lucht en probeerden hem terug op te vangen. We deden dit al heel goed!

Woensdag luisterden we naar het prentenboek rond duurzaamheid. Gloob de beer & Teo de spin houden allebei van de natuur. Ze genieten van hun tuintje en ze planten zonnebloemen. Daar komen de bijtjes op af. Gloob & Teo volgen de bijtjes tot in hun nest. Zij zien dat de bijen lekkere honing produceren en dat honing veel energie geeft, om bijvoorbeeld in de tuin te werken. Zij leren dat de zaadjes van de zonnebloemen in de winter voedsel voor de vogeltjes zijn.

Donderdag schilde onze juf een appel. Waar moet ik het schilletje nu gooien? We ontdekten samen dat het fruitafval in onze speciale fruitemmers moet. Op onze school hebben we ook een composthoop. We brachten samen onze fruitemmers weg.

Donderdag speelden we een sorteerspel. Het afval lag allemaal door elkaar. Papiertjes, brikjes, schillen,… we sorteerden het afval in de juiste zak/emmer.

Waarom is Milieuzorg( MOS) op school heel belangrijk:

- Maakt kinderen, leerkrachten milieubewuster.

-Maakt  de school milieuvriendelijker.

-Werkt leergebied-, vak- en klasoverschrijdend.

-Biedt leerlingen en leerkrachten de kans om op een andere manier samen te werken.

Onze school is dan ook de trotse eigenaar van de Groene Vlag die jullie op onze kleuterspeelplaats terugvinden. Deze Groene Vlag is een Europese onderscheiding voor milieuzorg op school!

Volgende week gaan we werken rond het thema:”Bij de brandweer” .

Hebben jullie thuis leuke materialen die binnen dit thema passen? Beng ze gerust mee naar onze klas.

Vele groetjes uit ons Knuffelklasje!

Juf Veerle

 

 

Thema: Feest voor mama

Dag mama’s en papa’s,

Afbeeldingsresultaat voor mama kriebelt jules

De voorbije dagen hebben we heel veel verteld  over onze mama’s.

Vorige week brachten we een foto mee van onze mama. Ook Jules bracht een foto mee van zijn mama. We bekeken ze allemaal en vertelden erover. We merkten op dat niet alle mama’s hetzelfde zijn. We zagen ook op de foto’s dat sommige mama’s oorbellen of halskettingen dragen. Tijdens het spelen in de hoekjes gingen we dan ook zelf aan de slag met  parels.

 

In onze knutselhoek was het de voorbije week druk, druk, druk! We knutselden vlijtig aan ons cadeautje voor mama. Rarara… wat zou het zijn?

 

100 st. ShopXL winkeltas

Bovendien las juf een prentenboek voor: ‘Jules zoekt zijn mama’ . Een versje kon natuurlijk ook niet ontbreken voor onze allerliefste mama’s!

Tijdens een wiskundig spel moesten we enkele voorwerpen sorteren volgens één eigenschap.

Bij het verhaal van 3 handtassen hebben we opnieuw rond het getalbegrip gewerkt.

Bij het verhaal met losse prenten knutselden Jules en zijn zus hele mooie hartjes voor hun mama. Het was een verrassing voor haar. Mama was uiteraard heel blij!

Aan de hand van een kijkplaat leerden we handelingen verwoorden , nieuwe woordenschat en zinnen maken.

Lieve mama’s, geniet van jullie dag!   

 

Afbeeldingsresultaat voor jules en mama

 

Volgende week gaan we werken rond het thema: “afval”. Hebben jullie leuke spulletjes die passen binnen dit thema? Geef ze vast en zeker mee naar onze klas.

 

Afbeeldingsresultaat voor jules afval

Groetjes uit ons Knuffelklasje,

Juf Veerle

 

 

Thema: Boerderij- deel 2

Dag mama’s en papa’s,

 

 

Deze week hebben we verder gewerkt rond het thema:” boerderij”. Maandag zijn we gestart met een wiskundig spel. Zo oefenden we onze wiskundige begrippen verder in.

Dinsdag herhaalden we ons liedje en verhaal nog een keer. We speelden die dag ook een opvoedend spel met bloemen.

We speelden ook een spel met ons aangeleerd liedje. De staarten vlogen van hier naar daar.

Woensdag gingen we op bezoek naar de boerderij van boer Jan. Dit deden we natuurlijk met aangepast vervoer: de huifkar! Op de boerderij gingen we heel wat dieren bezoeken, Dit was alweer een hele leuke en leerrijke ervaring voor ons.

Donderdag stond de sportdag op ons programma. In de voormiddag stonden heel wat leuke activiteiten in de sporthal ons op te wachten. Na de middag hebben we met onze fietsen een heus parcours afgelegd.

 Vrijdag sloten we dit thema af met een drama activiteit. We werden omgetoverd tot ons lievelingsdier van de boerderij.

Volgende week gaan we werken rond het thema: “feest voor mama” naar aanleiding van Moederdag.

Brengen jullie dan een leuke foto van jullie mama mee naar onze klas? Alvast bedankt.

 

Groetjes uit ons Knuffelklasje,

Juf Veerle

 

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

We nemen afscheid aan het poortje!