Blog: Knuffelklas

Thema: Bij de brandweer

 

Dag mama’s en papa’s,

Afbeeldingsresultaat voor jules brandweer

De voorbije periode hebben we heel wat nieuwe ontdekkingen gedaan over de brandweer!

Maandag zijn we gestart met een waarneming van de brandweerauto en de brandweerman. We bekeken de onderdelen van het kostuum en de wagen. Al snel begonnen we te vertellen over de handelingen van de brandweermannen en brandweerauto’s.

Tijdens de turnles gingen we aan de slag met onze fiets. Er stond een heus parcours voor ons klaar!

We speelden die dag ook het wiskundig spel met 3 brandweerauto’s!

Dinsdag zongen we samen met de cd een liedje over de brandweerman!

Woensdag  sorteerden we de brandweerwagen van groot naar klein!

Donderdag stond prentkijken op ons programma. We leerden samen handelingen en eigenschappen verwoorden van verschillende voorwerpen die op de prent afgebeeld stonden.

Vrijdag herhaalden we ons liedje nog een keer en maakten we een groepswerk!

 

Gerelateerde afbeelding

In de hoekjes schilderden we een brandweerwagen. We knutselden een ladder met stukjes papier die we zelf geknipt hadden.  Zo oefenden we onze fijne motoriek verder in! In de poppenhoek gingen we de brand blussen. Met de blokken bouwden we garages voor de brandweerauto’s en onze autohoek werd omgetoverd tot brandweerkazerne.

 

 

Volgende week gaan we werken rond het thema.”Feest voor papal”. Brengen jullie een foto mee ?

Afbeeldingsresultaat voor jules en papa

Alvast bedankt!

Knuffelgroetjes,

 

Juf Veerle

DINSDAG  5 JUNI GEEN SCHOOL!

 

Thema: "Afval"

Dag mama’s en papa’s,

Afbeeldingsresultaat voor jules afval

De voorbije week hebben we gewerkt rond het thema:”duurzaamheid-afval.” Maandag zijn we gestart met de waarneming van de gele huisvuilzak. Onze klas lag vol rommel. We ruimden alles netjes op in de gele huisvuilzak. Dinsdag deden we hetzelfde met de blauwe zak voor PMD. Zo ontdekten we dat het afval in beide zakken niet hetzelfde is.

Die dag genoten we  van een workshop:” Wat is er aan de hand in viesvuilland”Sorteren en bewust omgaan met afval kunnen we niet vroeg genoeg leren. Daarom is er ook een animatie op maat van de allerkleinsten - kleuters tussen 2,5 en 5 jaar. Tijdens de workshop maken kleuters kennis met de verschillende soorten afval en hoe ze gesorteerd moeten worden. Ze worden zich bewust van de problemen die te veel afval veroorzaken en zoeken samen naar oplossingen.

 

Afbeeldingsresultaat voor viesvuilland

Afval vermijden, hergebruiken, sorteren en recycleren zijn de sleutelwoorden.

Tijdens onze turnles gingen we aan de slag met kranten. We kregen verschillende opdrachten van de juf. Tot slot maakten we allemaal een hele grote prop van onze krant. We gooiden onze prop hoog in de lucht en probeerden hem terug op te vangen. We deden dit al heel goed!

Woensdag luisterden we naar het prentenboek rond duurzaamheid. Gloob de beer & Teo de spin houden allebei van de natuur. Ze genieten van hun tuintje en ze planten zonnebloemen. Daar komen de bijtjes op af. Gloob & Teo volgen de bijtjes tot in hun nest. Zij zien dat de bijen lekkere honing produceren en dat honing veel energie geeft, om bijvoorbeeld in de tuin te werken. Zij leren dat de zaadjes van de zonnebloemen in de winter voedsel voor de vogeltjes zijn.

Donderdag schilde onze juf een appel. Waar moet ik het schilletje nu gooien? We ontdekten samen dat het fruitafval in onze speciale fruitemmers moet. Op onze school hebben we ook een composthoop. We brachten samen onze fruitemmers weg.

Donderdag speelden we een sorteerspel. Het afval lag allemaal door elkaar. Papiertjes, brikjes, schillen,… we sorteerden het afval in de juiste zak/emmer.

Waarom is Milieuzorg( MOS) op school heel belangrijk:

- Maakt kinderen, leerkrachten milieubewuster.

-Maakt  de school milieuvriendelijker.

-Werkt leergebied-, vak- en klasoverschrijdend.

-Biedt leerlingen en leerkrachten de kans om op een andere manier samen te werken.

Onze school is dan ook de trotse eigenaar van de Groene Vlag die jullie op onze kleuterspeelplaats terugvinden. Deze Groene Vlag is een Europese onderscheiding voor milieuzorg op school!

Volgende week gaan we werken rond het thema:”Bij de brandweer” .

Hebben jullie thuis leuke materialen die binnen dit thema passen? Beng ze gerust mee naar onze klas.

Vele groetjes uit ons Knuffelklasje!

Juf Veerle

 

 

Thema: Feest voor mama

Dag mama’s en papa’s,

Afbeeldingsresultaat voor mama kriebelt jules

De voorbije dagen hebben we heel veel verteld  over onze mama’s.

Vorige week brachten we een foto mee van onze mama. Ook Jules bracht een foto mee van zijn mama. We bekeken ze allemaal en vertelden erover. We merkten op dat niet alle mama’s hetzelfde zijn. We zagen ook op de foto’s dat sommige mama’s oorbellen of halskettingen dragen. Tijdens het spelen in de hoekjes gingen we dan ook zelf aan de slag met  parels.

 

In onze knutselhoek was het de voorbije week druk, druk, druk! We knutselden vlijtig aan ons cadeautje voor mama. Rarara… wat zou het zijn?

 

100 st. ShopXL winkeltas

Bovendien las juf een prentenboek voor: ‘Jules zoekt zijn mama’ . Een versje kon natuurlijk ook niet ontbreken voor onze allerliefste mama’s!

Tijdens een wiskundig spel moesten we enkele voorwerpen sorteren volgens één eigenschap.

Bij het verhaal van 3 handtassen hebben we opnieuw rond het getalbegrip gewerkt.

Bij het verhaal met losse prenten knutselden Jules en zijn zus hele mooie hartjes voor hun mama. Het was een verrassing voor haar. Mama was uiteraard heel blij!

Aan de hand van een kijkplaat leerden we handelingen verwoorden , nieuwe woordenschat en zinnen maken.

Lieve mama’s, geniet van jullie dag!   

 

Afbeeldingsresultaat voor jules en mama

 

Volgende week gaan we werken rond het thema: “afval”. Hebben jullie leuke spulletjes die passen binnen dit thema? Geef ze vast en zeker mee naar onze klas.

 

Afbeeldingsresultaat voor jules afval

Groetjes uit ons Knuffelklasje,

Juf Veerle

 

 

Thema: Boerderij- deel 2

Dag mama’s en papa’s,

 

 

Deze week hebben we verder gewerkt rond het thema:” boerderij”. Maandag zijn we gestart met een wiskundig spel. Zo oefenden we onze wiskundige begrippen verder in.

Dinsdag herhaalden we ons liedje en verhaal nog een keer. We speelden die dag ook een opvoedend spel met bloemen.

We speelden ook een spel met ons aangeleerd liedje. De staarten vlogen van hier naar daar.

Woensdag gingen we op bezoek naar de boerderij van boer Jan. Dit deden we natuurlijk met aangepast vervoer: de huifkar! Op de boerderij gingen we heel wat dieren bezoeken, Dit was alweer een hele leuke en leerrijke ervaring voor ons.

Donderdag stond de sportdag op ons programma. In de voormiddag stonden heel wat leuke activiteiten in de sporthal ons op te wachten. Na de middag hebben we met onze fietsen een heus parcours afgelegd.

 Vrijdag sloten we dit thema af met een drama activiteit. We werden omgetoverd tot ons lievelingsdier van de boerderij.

Volgende week gaan we werken rond het thema: “feest voor mama” naar aanleiding van Moederdag.

Brengen jullie dan een leuke foto van jullie mama mee naar onze klas? Alvast bedankt.

 

Groetjes uit ons Knuffelklasje,

Juf Veerle

 

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

We nemen afscheid aan het poortje!

 

Thema: Boerderij

Dag mama’s en papa’s,

 

Afbeeldingsresultaat voor jules boerderij

De voorbije week was het een heuse beestenboel in onze klas. We leerden immers over de dieren van de boerderij: de koe, het schaap, het paard, de haan en het varken,…  Dit zijn de dieren waar we de voorbije dagen het meest over gesproken hebben. We hebben op allerlei manieren kennis gemaakt met de dieren: in boekjes, op foto’s en in filmpjes. We brachten ook deze week hele leuke materialen mee. Wanneer we iets meebrengen naar onze klas leren we zo onze spulletjes voorstellen aan de klasgroep en ontwikkelen hierdoor onze taalvaardigheid.

We leerden een liedje over de staarten van de dieren. Ze gingen van hier naar daar. Iedereen kreeg een staartje in zijn/haar broek. Net zoals bij de dieren slingerde onze staart van hier naar daar.

In de knutselhoek hebben we geschilderd met modder! Een fijne ervaring voor ons allemaal! We stempelden ook 3 vlekken op de rug van een koe . We oefenden onze scheurtechniek verder in.

Uiteraard was er ook weer een verhaaltje van Jules. Onze juf heeft dit verhaal niet alleen verteld met losse prenten. We hebben het ook digitaal bekeken op de computer.

Woensdag speelden we een wiskundig spel rond de plaatsbegrippen. De boer had zich verstopt , we leerden verwoorden waar de boer zat.Nadien voerden we deze opdrachten zelf uit.

In de  hoekjes van onze klas mochten we natuurlijk met alle knuffels en plastic dieren spelen. We keken in de boekjes, speelden met de maïs in de ontdektafel, puzzelden, werkten met de plasticine en we deden nog veel meer leuke dingen.

Gerelateerde afbeelding

Vrijdag had de juf enkele raadsels voor ons. We leerden zelf ook enkele raadsels maken. We herhaalden die dag ons verhaal en liedje nog een keer.

We vierden maar liefst drie verjaardagen deze week. Noémie ,Lukas en Manoe werden 4 jaar! Proficiat!

Volgende week werken we verder rond dit leuke thema.

Prettig weekend,

Juf Veerle

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

We nemen afscheid aan het poortje!

 

Thema:' De kip en het ei'

Dag mama’s en papa’s,

Afbeeldingsresultaat voor kip en ei

 

Deze week zijn we gestart met het thema:” de kip en het ei” ter voorbereiding op het thema “Pasen”.

 

Op maandag gingen we een kijkje nemen bij de kippen op onze school. We hebben bruine, witte en zwarte kippen. Na een waarneming met onze verschillende zintuigen hebben we allemaal lekkere graantjes aan de kippen gegeven. In onze knutselhoek zijn we gestart aan onze Paasmandjes. Onze juf had een paastak meegebracht naar de klas. Deze hebben we samen versierd met kleine eitjes.

We leerden die dag ook een liedje :

 

Afbeeldingsresultaat voor liedje Jules zonnebloem

 

Donderdag  herhaalden we ons liedje en speelden we een kimspel !

 

In de hoekjes vonden we een ontdektafel met maïs, dierenknuffels, een sorteerspel met gekleurde eitjes en enkele puzzels aangepast aan het thema.

 

Vrijdag trokken we onze koksmuts aan. Na een waarneming van eieren maakten we een lekkere omelet klaar in onze klas. We ontdekten ook het verschil tussen een gekookt ei en een rauw ei. Aan de hand van een klok leerden we hoe lang een eitje moet koken. Zo konden we het abstracte begrip “TIJD” ervaren. Nadien mochten we deze lekkere eitjes opeten, mmm… dat was smullen!

 

Afbeeldingsresultaat voor omelet bakken

Ziezo, alweer een weekje knuffelpret achter de rug. Volgende week gaan we werken rond het thema:” Pasen”.Hebben jullie thuis spulletjes die binnen dit thema passen? Breng ze gerust mee naar de klas.

Vrijdag sluiten we onze week af met een bezoek van de Paashaas. Hopelijk is de zon die dag van de partij!

Afbeeldingsresultaat voor Pasen Jules

 Alvast bedankt!

 

 

Prettig weekend,

Juf Veerle  

 

 

 

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

We nemen afscheid aan het poortje!

 

Thema:" Lente"

Dag mama’s en papa’s,          

 

Afbeeldingsresultaat voor jules lente

Onze klas werd op maandag opgefleurd met allerlei gekleurde bloemen, gietertjes, schepjes,enz.. We gingen van start met een nieuw thema: “zaaien en planten/ Lente”. Na een waarneming van deze verschillende materialen gingen we aan de slag in de hoekjes van onze klas. We leerden die dag ook patronen leggen met bloemen.

 

Dinsdag leerden we een versje :

De lucht is blauw,

het gras is groen.

De zon geeft mij

een warme zoen.

Bloemen geuren in de wei.

De lente maakt me blij!   

Afbeeldingsresultaat voor jules lente

 

We herhaalden het nog verschillende keren doorheen de week.

Woensdag  keken we samen naar een praatplaat van Jules:”Daar is de zon”.We vertelden over Jules in de tuin, zijn hondje Theo, de vlinders, de vogels, de rupsen en de slak. Natuurlijk hadden we het ook over de bloemen in het gras! In de namiddag speelden we een bewegingsspelletje. We waren allemaal kleine zaadjes die stilaan groter en groter werden. We groeiden uit tot hele mooie bloemen.

Het verhaal “de bloemen van Jules” kon deze week niet ontbreken.

Donderdag zaaiden we samen tuinkers. Hiervan had onze juf foto’s genomen. Aan de hand van een stappenplan (foto’s) leerden we zelfstandig tuinkers zaaien.Vrijdag had Jules bloempotjes, aarde en bloembollen meegebracht. Het was de bloembol van de tulp. We hebben een potje gevuld met aarde en deden daar een bloembol in. Een beetje water erbij gieten…en dan werd het afwachten. We ontdekten dat bloemen tijd nodig hebben om te groeien, net als wij.

Deze week vierden we maar liefst 2 verjaardagen in onze klas. Alicia en Wolf werden 4 jaar. Proficiat!

Afbeeldingsresultaat voor jules kip en ei

 

Volgende week gaan we werken rond het thema:” de kip en het ei”.

 

Is het mogelijk om 1 ongekookt eitje mee naar school te brengen? Donderdag trekken we onze koksmuts aan en gaan we een heerlijke omelet bakken. Bedankt voor jullie medewerking.

 

Groetjes uit ons Knuffelklasje,

Juf Veerle

Thema:" Kunst"

 

Liefste mama's en papa's,

 

Afbeeldingsresultaat voor jules schilderen

Deze week toverden we ons om tot echte kunstenaars! We werkten een hele week rond kunst: kleur, vormen, kunstwerkjes,...

Op maandag namen we allerlei materialen waar  waarmee we kunstzinnig aan het werk kunnen gaan: penselen, potloden, verfborstels, verf,... Heel wat dingen kenden we al en hebben we zelf ook al gebruikt. Een aantal dingen waren nieuw voor ons: een spatraam en een canvas. We luisterden vandaag ook naar het verhaaltje "Kasper wordt schilder".

Op dinsdag bekeken we ons lichaam. Nadien tekenden we dit op ons eigen canvas.

Wanneer we alles goed bekeken en besproken hadden, was het tijd om zelf eens een kunstwerkje van Mondriaan te maken! We gingen aan de slag met een blad met vakjes en vetkrijt! Het resultaat kunnen jullie bekijken aan het klasraam.

Afbeeldingsresultaat voor jules schilderen

We leerden vandaag ook een nieuw versje "Hocus pocus!". Hierin leerden we mengkleuren.

Op woensdag luisterden we naar een verhaal met grote prenten: "Jules kiest geel en blauw". Vandaag werkten we ook nog eens aan onze kleurenkennis. De juf bekeek met ons welke kleurtjes we al kennen en bij welke we nog wat moeten oefenen. De kleuren “geel, blauw, rood, groen, zwart,roos, bruin, wit en oranje “kwamen aan bod.

Op donderdag toverden we net zoals in ons versje met water en kleuren. We mengden kleuren en kwamen zo tot nieuwe kleuren! Geel en blauw wordt groen. Blauw en rood wordt paars. Rood en geel wordt oranje! We oefenden zo ook op de begrippen: “vol, halfvol en leeg.”

Op vrijdag speelden we een kimspel met materialen om kunst te maken: Een penseel, een fles verf, potlood en een vetkrijt.

Volgende week leren we rond "Lente/ zaaien en planten". Leuke materialen die aansluiten bij dit thema ,zijn dus zeker welkom in ons klasje!

Afbeeldingsresultaat voor jules lente

Prettig weekend!

Juf Veerle