Blog: Knuffelklas

Thema: " Feest voor oma en opa"

                              

Dag mama’s en papa’s,

Afbeeldingsresultaat voor oma en opa jules

Onze grootouders stonden de voorbije periode volop in de belangstelling naar aanleiding van ons grootouderfeest op woensdag  5 december 2018.

Maandag zijn we gestart met een kringgesprek over de foto’s van onze grootouders. Ook Jules had een foto van zijn oma en opa meegebracht. Juf verzamelde al deze foto’s op een bord in onze klas. Regelmatig gingen we een kijkje nemen en vertelden we erover tegen elkaar.

Een geschenkje kon natuurlijk niet ontbreken bij een feest. Vlijtig gingen we aan de slag in onze knutselhoek. Iedereen kwam een kaarshouder en fotohouder maken uit zoutdeeg.  We kleefden ook een slinger volgens patroon voor oma en opa.

Een dansje aanleren en inoefenen stond natuurlijk ook op ons programma. Hiervoor konden we terecht bij juf Nikita!

We beluisterden een verhaal op verschillende manieren. Met losse prenten, in een boek en ook digitaal:”Jules en zijn grootouders”. Via deze link kunnen jullie dit verhaal thuis opnieuw bekijken en beluisteren. https://www.youtube.com/watch?v=838WBXxc5Z0

Er stond een wiskundig spel op het programma: ”Het verhaal van 1”. Kleuters leren op een speelse manier met de hoeveelheid en het cijfer 1 omgaan. In kleine groepjes kwamen we bij de juf. Iedereen kreeg 1 krant. We zochten allerlei plaatsen waar we deze krant konden leggen. Nadien probeerden we te verwoorden waar onze krant lag.

 

In de hoekjes bakten we zandtaarten en versierden we enkele taarten met plasticine. Met de blokken  bouwden we torens  volgens voorbeeldkaarten. In de poppenhoek verkleedden we ons  zoals oma en opa. In de boekenhoek lagen kranten  en nog heel wat andere boekjes die we samen konden inkijken.

Afbeeldingsresultaat voor grootouderfeest

 

Woensdag was het eindelijk zover! Toen we binnenkwamen in de klas, werden we onmiddellijk klaargestoomd voor het grote feest. Samen met de kindjes van juf Kristel stapten we naar de turnzaal. Iedereen was daar al op ons aan het wachten. Dit was toch wel een spannend moment voor iedereen! Van al dat dansen kregen we toch een beetje honger. Als afsluiter hebben we samen met onze grootouders genoten van een stukje cake en een kop koffie,thee of fruitsap .

Hopelijk heeft iedereen van ons optreden genoten.

 

Afbeeldingsresultaat voor jules kerst

 

Volgende week werken wij rond het thema:” Kerst”.  Kartonnen rollen van vershoudfolie of aluminiumfolie zijn welkom in onze klas. Hebben jullie nog andere leuke materialen die passen binnen dit leuke thema? Geef ze gerust mee.

Vele groetjes van juf Veerle, juf Kristel en jufLisa                                                                                       

!NIET VERGETEN! Op woensdag 12 december 2018 gaan we naar een circusatelier in CC De Werf.

Thema: "Schoenen"

Dag mama en papa,

 

Afbeeldingsresultaat voor jules past schoenen

De voorbije twee weken hebben we gewerkt rond het thema” schoenen”.

*Nederlands:

-beluisteren verhaal “ Nieuwe schoenen voor Jules”

-verhaal met losse prenten ordenen

-verhaal met losse prenten herhalen en navertellen

-waarneming van verschillende soorten schoenen

-aanleren versje/ spelen met versje

*Muzische vorming:

-stempelen met een schoen

-schoenen schilderen bij Jules

-ik ontwerp mijn eigen “gekke schoen”

-muziek maken met onze schoenen

-fijne motoriek: sokken met een wasspeld ophangen aan de draad

*Wiskunde:

-kimspel: welke schoen is verdwenen?

-plaatsbegrippen “de schoen rondom zijn schoenendoos”

-classificeren: zet dezelfde schoenen bij elkaar/ dezelfde sokken bij elkaar

-tellen: leg het juiste aantal parels in de schoen a.d.h.v opdrachtenkaartjes

-wiskundige begrippen inoefenen: de schoenen staan in de rij:de ‘eerste’ en de ‘laatste’.

-meten: ik maak een toren die even hoog is als de schoen

-memoriespel met schoenen

*Wereldoriëntatie:

-rollenspel in de schoenenwinkel

-techniek: experimenteren met verschillende sluitingen van de schoenen

-schoenen linken aan de verschillende seizoenen.

-feest vieren voor Lars, hij werd 3 jaar: Proficiat!

-bouwen met schoenendozen( experimenteren)

*Sociale vaardigheden:

-zorg dragen voor het  materiaal

-elkaar helpen bij het uittrekken en aantrekken van de schoenen

 

Volgende week starten we met een nieuw thema: “Feest voor oma en opa”.

Brengen jullie een foto van de grootouders mee? Alvast bedankt!

 

Afbeeldingsresultaat voor jules grootouders

Groetjes uit de Knuffelklas

Juf Veerle, juf Kristel en juf Lisa

Thema:" Sint en Piet"

Dag mama en papa,

 

 

Wat een spannende week was dit ! Maandag kregen we te horen dat vrijdag de Sint en zijn Piet naar onze school kwamen. Iedereen was dan ook superflink in de klas , wie weet brengt de Sint iets voor ons mee.

 

Afbeeldingsresultaat voor sint jules

Op maandag  hebben we de kledij van Sint en Piet waargenomen. Er kwamen enkele moeilijke woorden aan bod: mijter, mantel, staf,…. Nadien konden we onszelf verkleden in de poppenhoek .Aan onze knutseltafel maakten we een heel leuk hoedje voor Sint en Piet en kleurden een kleurplaat voor Sint en Piet.

Op dinsdag oefenden we ons tellen en getalbegrip verder in. Telpiet kon niet meer tellen dus hebben wij hem geholpen. We telden hoeveel pluimen er op de pietenmuts moesten komen en hoeveel pakjes in de speelgoedzak moeten zitten. Zo kan ik het juiste aantal pluimen op de muts bevestigen en pakjes in de zak stoppen. Ook hadden we een dansje en liedje geleerd voor de Sint en Piet.

Op woensdag speelden we een kimspel. Onze juf nam 4 stukjes speelgoed en verstopte deze onder de pietenzak. Als de pietenzak weg was, was er ook één speelgoedje weg. Wij moesten raden welk stukje speelgoed er verdwenen was.  We kwamen nadien ook een voor een bij de juf voor een spelletje rond visuele discriminatie.

Op donderdag luisterden  wij naar het verhaal over Jules en de mijter. Wat was dat een leuk verhaal !Ook hier kwamen onze nieuwe woorden opnieuw aan bod. We  oefenden we ons liedje en dansje voor de Sint en Piet nog een keer in.

Afbeeldingsresultaat voor sint jules

Donderdagavond zetten we allemaal onze schoen klaar in de klas. Wie weet, komen de Sint en zijn Piet deze nacht wel op bezoek naar onze school.

Op vrijdagochtend waren we geschrokken. Onze schoentjes waren gevuld met lekkers en er stond ook speelgoed in onze zithoek. Wie heeft dat nu gedaan!  We keken samen naar het nieuwe speelgoed en gingen er onmiddellijk mee aan de slag in onze hoekjes.

Tijdens een kringgesprek  vertelden we over de Sint en Piet die straks  naar school gaan komen. Zo waren we een beetje voorbereid op hun bezoek.

Na de middag was het zover ! De Sint en Piet waren op onze school ! Ik heb mijn dansje en liedje super goed voor de Sint en Piet gedaan.

 

Afbeeldingsresultaat voor schoenen dag jules

Volgende week leren we over: Schoenen.  Brengen jullie een paar schoenen van mama of papa mee waarmee we mogen spelen in de klas. Graag de naam op de schoen voorzien zodat zeker de juiste terug meegaat naar huis.

 

Veel groetjes

Juf Veerle , juf Kristel en juf Lisa

in het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen

 

Thema: kriebelspinnetjes

Dag mama’s en papa’s,

Afbeeldingsresultaat voor jules spin

 

 Nadat iedereen een plaatsje vond in onze zithoek, zijn we onze spinnenweek gestart met een waarneming van de spin. Onze juf had verschillende spinnen meegebracht naar de klas!

In onze knutselhoek hebben we onze fijne motoriek verder ingeoefend door o.a. poten bij de spin te tekenen en te schilderen met penseel.

We experimenteerden met een nieuwe techniek: “schilderen met een bolster.” Het was een leuke ervaring voor ons allemaal!

In de hoekjes speelden we enkele opvoedende spelletjes, leerden we buikjes en pootjes rollen met de plasticine, konden we ons verkleden en tekenden we zelf poten bij onze eigen fantasiespin. Onze spinnen werden echt fantastisch!

We speelden deze week een aantal spelletjes rond de begrippen “groot” en “klein”. Juf deed de spin verdwijnen. Nadien moesten we vertellen welke spin er verdwenen was. Ook de plaatsbegrippen “op”,”onder”,… kwamen deze week aan bod. Onze spin kroop rond een pompoen  en bleef telkens op een andere plaats zitten. Waar zit hij nu?

We leerden de plaatsbegrippen actief verwoorden. Nadien speelden we dit spelletje zelfstandig in de hoekjes.

We speelden een spel rond kleuren en oefenden deze week onze woordenschat verder in aan de hand van boekjes, prenten, praatplaten,…

 

Afbeeldingsresultaat voor jules sint

 

Na de vakantie gaan we starten met het nieuwe thema:” Dag Sint en Piet”. En ja hoor, de Sint komt op bezoek naar onze school op 9 november 2018.

 Hebben jullie thuis leuke spulletjes die passen binnen dit thema? Boekjes, prenten, knuffels, … zijn welkom in onze klas. Alvast bedankt!

 

Prettige vakantie!

Juf Veerle , juf Kristel en juf Lisa

 

 

 

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen. We nemen afscheid aan het poortje!

 

Thema: Herfst

Dag mama’s en papa’s,

Afbeeldingsresultaat voor jules herfst

 

Wat hebben onze Knuffeltjes de voorbije twee weken ervaren tijdens het thema:” Herfst”.

Op maandag leren we een liedje over de blaadjes die vallen van de bomen. We leerden hier ook een dansje op. We legden samen een patroon van twee verschillen.

Woensdag mochten gingen we op herfstwandeling naar de Leirekensroute ! Joepie ! Wat was het fijn om de herfst te ervaren met verschillende zintuigen. Kijken naar de bomen, te luisteren naar de dieren, ruiken en voelen aan de bladeren en herfstvruchten. Er kwamen ook heel wat wiskundige begrippen aan bod tijdens onze wandeling. Een dikke/dunne stam, lange/korte tak, veel/weinig blaadjes,…

Donderdag leerden we de plaatsbegrippen wat beter kennen: “onder, op, achter, voor,…”  We oefenden ons getalbegrip tot 3 verder in.

Een verhaal kon natuurlijk niet ontbreken. Onze juf vertelde er maar liefst twee. Jules en de blaadjes en Anna en de herfst. Aan de hand van de prenten herhaalden we de inhoud nog enkele keren doorheen dit thema.

Onze 2de week van thema de herfst zijn we op maandag gestart met een herhaling van tellen. We tellen nog eens ons herfstmateriaal. We leren allemaal tellen tot 3 en wie meer kan, liet dit ook zien.

Ook Halloween kwam al een beetje piepen in onze klas. We versierden onze klas en bereidden ons samen voor op onze tocht van vrijdag.

Woensdag herhaalden we nog eens de plaatsbegrippen: “op, onder, naast, achter, voor,…” en speelden met ons lied. We kregen hiervoor instrumenten en  probeerden de maat of het ritme van het lied na te spelen.

Vrijdag  kwamen we verkleed naar school. We waren wel wat griezelig verkleed want het was Halloween op school.  Die dag hebben we enkele workshops gedaan. Een spookje knutselen , schminken, een modeshow en een heksendans.

Afbeeldingsresultaat voor jules halloween

Naast al deze activiteiten viel er ook heel wat te beleven in onze hoekjes:

*ontdekken en experimenteren in de Herfsttafel.

*een opvoedend spel rond schaduwen

*herfstmateriaal sorteren

*Kralen rijgen over takjes

* nieuwe techniek: knikkerverven: een eikel

*een patroon van twee kleuren rondom onze eikel kleven

* een uil bekleven met gedroogde bladeren.

 

Volgende week leren we over kriebelspinnetjes om het nog wat kriebelend en spannend te houden voor Halloween en de start van de herfstvakantie !

Groetjes juf Veerle , juf Kristel en juf Lisa

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen. We nemen afscheid aan het poortje!

 

Thema: Mmm.. lekker fruit / kleuren

 

Dag mama's en papa's,

Afbeeldingsresultaat voor jules fruit

De voorbije twee weken hebben we gewerkt rond het thema:Mmmm… lekker fruit en kleuren.

We hebben verschillende soorten fruit leren kennen: de appel, de peer, de druiven  en de banaan. We zijn gestart met een waarneming van deze fruitsoorten. Hiervoor hebben we gebruik gemaakt van al onze zintuigen. Voelen, ruiken, kijken, proeven… het kwam allemaal aan bod!

We seriëerden  het fruit van klein naar groot en  leerden ook een versje.

Tijdens een kimspel  toverde onze juf steeds een ander stuk fruit weg. Wij moesten raden welk stuk er verdwenen was.

We  trokken voor de eerste keer onze koksmuts aan en maakten  een heerlijke sangria van appel , peer en banaan. Iedereen kwam bij de juf om een stuk appel, een stuk peer of een stuk banaan  te snijden. We leerden hierbij hoe je een mes hanteert.

We kwamen allemaal bij de juf en oefenden onze kleuren verder in.

Aan onze knutseltafel stonden er heel wat verschillende activiteiten op ons programma:

  • werken met klei: een mandje met appels.
  • Scheuren: we oefenden onze scheurtechniek in en kleefden dit op
  • Stempelen: een druiventros bestempelen
  • Kleuren: hier had onze juf extra aandacht voor onze pengreep

We speelden gezamenlijk een lottospel, dit spel kwam nadien in de hoekjes waar we zelfstandig aan de slag gingen.

Met de plasticine rolden we appels voor onze appelboom.

Bij een ander spelletje moesten we de stukken fruit vervolledigen met pompons. Niet met onze handen , maar met een pincet. Zo oefenden we onze fijne motoriek verder in. Tot slot sorteerden we verschillende soorten fruit.

 

Afbeeldingsresultaat voor jules herfst

Ons thema voor de volgende  twee weken is “Herfst / kabouters”.

Alle soorten herfstvruchten en andere materialen zijn welkom in onze klas.

Op woensdag gaan we op leerwandeling rondom ons schooldomein op zoek naar herfstschatten!

Alvast bedankt voor jullie medewerking.

Groetjes uit onze knuffelklas!

 

Juf Veerle, juf Kristel en juf Lisa

 

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen. We nemen afscheid aan het poortje!

Thema: Feest voor Jules

Afbeeldingsresultaat voor jules jarig

 

Dag mama’s en papa’s,

 

Deze week vierden we de verjaardag van Jules !

Het was een echt verjaardagsfeest voor Jules en de vriendjes uit onze klas !

Maandag moest Jules ons iets vertellen. Op vrijdag is hij jarig, hij werd 3 jaar! Joepie, we waren allemaal uitgenodigd voor Jules zijn feest ! Maar dan moesten wij wel de klas versieren. We gingen samen met onze juffen aan de slag.

 

Afbeeldingsresultaat voor jules jarig

Ballonnen, slingers, feesthoedjes,… onze klas was helemaal klaar voor het feest van Jules.

Aan onze knutseltafel beschilderden we een kroon waarop we nadien 3 pompons kleefden .

Dinsdag hebben we het cijfer 3 beter leren kennen. We gingen op zoek in onze klas naar het cijfer 3. We tellen 3 kaarsjes, 3 hoedjes, 3 slingers, … .

 

Tijdens een opvoedend spel versierden we een hele grote taart met logiblokken. En ja, hoor, mama en papa, wij hebben onze opdracht helemaal tot een goed einde gebracht. Deze opdracht hebben we nadien verder ingeoefend aan onze knutseltafel waar we elk onze eigen taart versierden met gekleurde vormen.

 

Donderdag herhaalden we nog eens het getalbegrip 3, zodat wij nu goed weten  wat een bepaalde hoeveelheid is. We beluisterden die dag ook een verhaal met losse prenten.

 

 Vrijdag was het zover… Jules werd 3 jaar. Onze klas was ondertussen helemaal versierd en iedereen keek uit naar Jules zijn feest!

Liedjes zingen, een kroon maken, samen dansen… het werd een hele fijne dag. Jules had een cadeautje meegebracht voor onze klas: een prachtig prentenboek, bedankt Jules!

 

Volgende week leren we over: ‘Kleuren/Mmmm… lekker fruit’. Brengen jullie tegen donderdag een banaan of appel of peer mee naar school? Dan trekken we onze koksmuts aan en maken een heerlijke sangria met appel, peer en banaan.

Zijn er kleuters die bepaalde fruitsoorten niet mogen proeven?  Laat zeker iets weten aan de juffen.

 

Afbeeldingsresultaat voor jules fruit

 Groetjes,

Juf Veerle , juf Kristel en juf Lisa

 

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen. We nemen afscheid aan het poortje.

 

Thema: Terug naar school

Afbeeldingsresultaat voor jules naar schoolDag mama’s en papa’s,

 

Na weken vakantie, gezellig bij mama en papa, brak voor onze kapoentjes de allereerste schooldag aan. Met een splinternieuwe tas vol verwachtingen en een klein hartje kwamen ze één voor één naar onze klas. De eerste weken zorgen natuurlijk voor de nodige spanningen: wennen aan een nieuwe omgeving, wennen aan de juffen en aan de andere kleuters.

Afbeeldingsresultaat voor boekentas jules

Waarschijnlijk bent u nieuwsgierig naar wat uw kleuter zoal gedaan heeft deze week. Eerst en vooral hebben we kennis gemaakt met de nieuwe juffen, de nieuwe klas en onze klaspop Jules. Want dit jaar staan juf Veerle en juf Lisa klaar om ons heel wat nieuwe dingen te leren.

We hebben een symbool gekozen. Dit vinden we voortaan op al onze werkjes/spullen terug.  We ontdekten de verschillende hoeken van onze klas. Waarmee kunnen we spelen? Hoe moeten we opruimen? We maakten ondertussen de nodige klasafspraken. We beluisterden het verhaal “Een nieuwe juf voor Jules”, leerden een versje en keken naar een grote praatplaat van Jules op school. We keken samen voor de eerste keer naar onze weerkalender. De verschillende weertypes kwamen aan bod. Samen met Jules dansten we erop los tijdens een bewegingsmoment.

Wat zit er nu allemaal in onze boekentas?  We openden onze boekentas en namen we een kijkje. We namen er alles uit, legden dit op de grond en benoemen wat er allemaal in zit.

Aan de knutseltafel bestempelden we een boekentas, maakten onze knutseltas en kleefden we papiertjes .

We leerden  de plaatsbegrippen aan. Ja hoor mama en papa, nu weet ik al wat “achter, voor, naast, op, onder,…’’ is. Jules heeft me dit goed geleerd. Jules zei aan de juf waar hij graag wou staan zoals: “voor, achter, naast, op, onder, …’’ de boekentas. Ik mocht Jules dan op de juiste plaats zetten waar hij dat wou.

Op vrijdag speelden we een kimspel. Juf zette 4 voorwerpen op een rij uit onze boekentas. Maar wist je dat onze juf  kan toveren? Want zij toverde 1 voorwerp telkens weg wanneer ik niet mocht piepen. Als ik mijn oogjes open had, zag ik dat er 1 voorwerp weg was en mocht ik zeggen aan juf welk voorwerp zij had weggetoverd.

Ook mochten wij eens toveren. We stopten onze hand in de boekentas en voelden aan een voorwerp. Rarara, wat zou dat voorwerp zijn? Na eventjes goed voelen met mijn handen kon ik soms raden welk voorwerp uit de klas het was en kon ik het uit de boekentas toveren. Dan kon ik het voorwerp op de juiste plaats in onze klas leggen. Zo leer ik nog eens goed de spulletjes en hoekjes in onze klas kennen.

Nieuw thema: Feest voor Jules!Afbeeldingsresultaat voor jules jarig

 

 

ot slot heten wij  iedereen van harte WELKOM in ons Knuffelklasje en onze Faluintjesschool !!!!

 

Juf Veerle , juf Kristel en juf Lisa

 

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen. We nemen afscheid aan het poortje!