Blog: Vlinderklas

Thema " Sint en Zwarte Piet"

Dag lieve mama's en papa's,

 

Onze week werd schitterend gestart. Met een lach of een traan stapten 4 nieuwe kindjes onze Vlinderklas binnen! Welkom, Fenna, Sofia, Finn en Brent! Samen zullen we heel veel plezier beleven.

 

Na het verwelkomen zijn we gestart met een waarneming van Sint en Zwarte piet.

Onze juf had hiervoor allerlei spullen meegebracht o.a. verkleedkledij,

handpoppen, prentenboeken, een staf, een Zwarte Pietenzak,...

Al dat moois kwam op onze toontafel of in de speelhoekjes terecht.

 

We vroegen ons ook af of Sint en Zwarte Piet vrijdag speelgoed zouden meebrengen voor in onze klas. Maar hoe kan de Sint nu weten wat we graag zouden willen? Juf Kristel had een oplossing: we maakten samen met haar een brief voor Sint en Zwarte Piet. We keken in reclamefolders op zoek naar speelgoed. Uit een heleboel afbeeldingen kozen we er enkele om op onze brief te kleven.

 

Er werd ook hard gewerkt in ons klasje. We knutselden namelijk de hele week aan onze pietenmuts en onze stoomboot.

 

Donderdag hebben we samen onze schoen gezet. We waren tenslotte allemaal braaf geweest en hoopten dat de Sint en Zwarte Piet al eens vlugger naar ons klasje zouden komen.Een wortel, een klontje suiker, een flesje bier , onze wensbrief en mooie tekeningen van de kinderen konden dus niet ontbreken bij onze schoentjes!

 

En ja hoor, vrijdagochtend zagen we dat al onze schoentjes gevuld waren met een zakje vol lekkernijen én dat de tekeningen, het klontje suiker en het flesje bier verdwenen waren! Wat zagen we nog! → er stond heel wat nieuw speelgoed in onze klas. Dank u wel, lieve Sint en Zwarte Piet voor de vele klascadeautjes!

Vol spanning keken we natuurlijk uit naar hun komst. Vrijdagmiddag was het zo ver: eindelijk zagen we Sint en Zwarte Piet. Met onze zelfgemaakte pietenmuts op dansten we voor Sint en Zwarte Piet. Wat beleefden we héél veel plezier!

 

Volgende week werken we rond het thema “ schoenen” 

Mama's, papa's en kindjes, wees braaf! Wie weet komt de goede brave Sint misschien bij jullie thuis langs!

 

Veel plezier en fijn weekend!

Fladderende groetjes.

 

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

 

 

Welkom in de Vlinderklas!

Beste ouders,

Voor het eerst naar school gaan is heel spannend voor een kind. Is uw kind twee jaar en zes maanden oud? Dan stapt hij/zij voor het eerst met zijn/haar boekentas op de rug door de grote poort van de Faluintjesschool.

Ik, juf Kristel, zal ervoor zorgen dat jullie kapoen er volop zal openbloeien en zich kan ontplooien en dat hij/zij een fijne ervaring heeft in zijn/haar kleine stapjes op de grote school!

Wil jij ook een vriendje worden van juf Kristel en klaspop Jules? Aarzel dan niet om eens een kijkje te komen nemen in onze Vlinderklas.

Als jij al een vriendje bent van juf Kristel, dan kan jouw mama/papa de volgende materialen voorzien:

  • een drinkbus

  • een koekendoosje

  • een fruitdoosje

  • een brooddoos

  • een pak vochtige doekjes

  • een doos papieren zakdoeken

  • heen-en weerschriftje ( dat jullie bij de eerste schooldag krijgen) plastificeren / in plastic mapje stoppen

  • reservekledij ( dat in de klas mag blijven)

Vergeet niet om op al de materialen de naam van je kapoen te vermelden!

Dank u wel en tot gauw?!

Fladderende groetjes,

Juf Kristel

 

Thema: " Afval"

Hallo,

Deze week werkten we rond het thema ' Afval'. Op maandag lag onze kast vol met brikjes, blikjes en flesjes. Wie had deze op onze kast gelegd? Was het Jules? Of was het de juf? Al gauw zeiden de kinderen dat dit afval in een vuilniszak hoort! We namen een blauwe vuilniszak en staken er al het afval in.

Dinsdag begon meteen met het opruimen van heel wat papiertjes! Jules had die avond en nacht héél veel koekjes, yoghurt en chips gegeten en al zijn afval lag op de grond! Foei, Jules! Er zat niets anders op dan onze klas op te ruimen, maar in welke vuilniszak hoort dit? Neen, deze keer niet in een blauwe maar wel in een gele vuilniszak! 

Zowel maandag als dinsdag mochten we een vuilniszak schilderen. We moesten onze eigen papiertjes of brikjes in onze vuilniszak kleven. Maar wat konden we vaststellen: heel wat vuilniszakken van de kinderen blijven leeg! Zij hadden geen papiertjes/brikjes mee naar de school! Een grote dank u wel aan alle ouders die aan hun kinderen koekjes meegeven zonder papiertjes en een drinkbeker! Jullie dragen een steentje bij in onze groene school!

Woensdag leerden we de begrippen groot en klein. Met concreet materiaal ( afvalmaterialen) werden deze begrippen ingeoefend.

Donderdag stond er nog eens een wiskundig spel op het programma: tellen van flesjes, blikjes,....

Op vrijdag had juf Kristel enkele stukken fruit en groenten mee naar de klas. We proefden van de groenten/fruit maar wat moesten we nou doen met het afval? Dat afval gooiden we in onze fruitemmer. Maar wat moeten we dan doen met onze volle fruitemmer? We gingen ermee naar de composthoop! Jawel hoor, op onze groene school is er een composthoop!

Natuurlijk mogen we ook niet vergeten te melden dat er maandag en dinsdag 3 nieuwe kindjes in onze klas gestart zijn! Welkom, lieve Febe, Jef en Selina!

Volgende week werken we rond het thema “ Bij de brandweer”.  Wie hierover iets heeft, mag dit altijd eens meebrengen naar de klas.

Alvast bedankt en tot dinsdag!

Fladderende groetjes vanuit de Vlinderklas. 

 

Leuk weetje:

Op donderdag 31 mei 2018 zal de schoolfotograaf langskomen!

 

 

 

Thema: " Ballen en ballonnen"

Hallo,

Onze week is weer voorbij gevlogen. Op maandag verwelkomden we een nieuw kindje in onze klas! Welkom, lieve Hirsen. We zullen samen veel plezier beleven!

Dan zijn we gestart met het waarnemen van allerlei ballen en ballonnen. Alle soorten ballen werden op de toontafel gelegd. De ballonnen werden opgeblazen en omhoog gehangen. Zo werd ons klasje mooi versierd in het thema ' Ballen en ballonnen'.

Dinsdag vierden we de verjaardag van Almira. Proficiat, Almira! Nadien gingen we meteen aan het werk in onze knutselhoek. We mochten met knikkertechniek een luchtballon versieren. Onze dag sloten we af met het vertellen van een verhaaltje: 'Uki, de ballon'.

De dag erna was het weer feest in onze klas. Louka mocht nu 3 kaarsjes uitblazen! Proficiat met je verjaardag,Louka! Na het feesten stond er onder andere nog een gezamenlijke activiteit op het programma: dezelfde ballon zoeken rekening houdend met de kleur én de vorm.

Op donderdag speelden we een sorteerspel. We moesten alle rode, gele, blauwe en groene balletjes uit ons ballenbad sorteren. Een hele klus was dat maar al spelenderwijs werd onze kleurenkennis nog maar eens ingeoefend!

Onze week sloten we af met alweer een feestje. Deze keer mocht Tom 3 kaarsjes uitblazen! Proficiat, Tom! Nadien hielpen we de juf met het opblazen van 18 ballonnen. Juf Kristel deed er een knoopje op en hing er een touwtje aan. We kregen allemaal een kleurrijke ballon. Dan moesten we op een stoel gaan zitten. Juf Kristel wou met ons een spel spelen. Ze liet ons prenten zien en wij moesten het naspelen. Bijvoorbeeld: leg de ballon op de stoel, leg de ballon onder de stoel, hou de ballon voor uw buik,… We oefenden zo nog eens de plaatsbegrippen “op, onder, voor en achter.”

Na dat spelen trokken we met onze ballon naar buiten. We telden tot drie: 1 – 2 – 3 en lieten de ballonnen los! Daaaag!

Volgende week werken we rond het thema “ huisdieren”. Wie hierover iets heeft ( knuffels, prentenboeken,...) mag dit altijd meebrengen naar de klas.

Lieve groetjes vanuit de vlinderklas.

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

 

 

Thema: " Doppen en deksels"

Beste ouders,

Deze week hebben we gewerkt rond het thema 'doppen en deksels'. Zo zijn we gestart met een waarneming van allerlei soorten doppen, deksels, potjes en flessen. In ons klasje vond je overal doppen, deksels, potten,... .

We konden niet alleen spelen met de doppen en deksels maar ook knutselen! 

We speelden ook een sorteerspel van de verschillende soorten doppen en deksels. Zo had je grote, kleine, hoge, platte, groene, rode,.... doppen.

De dagen nadien speelden we allerlei gezamenlijke spelletjes. We speelden o.a. het spel ' op ieder potje past een deksel', een kleurenspel met doppen, verstoppertje met doppen, …. .

Wat konden we de voorbije week veel spelen met onze doppen en deksels. Zo konden we doppen rijgen zodat we een doppenketting creëerden, spel: 'verstoppertje spelen': zoek de gepaste dop om elke tekening van Jules te verstoppen, sjoelbak met doppen, kleurenslang maken met doppen,... .

Ook techniek kwam deze week in de ontdekhoek uitgebreid aan bod. Welke dop hoort bij welke fles? Hoe kan ik de dop van de fles krijgen en hoe zet ik ze er terug op?

Als afsluiter van de week ruimden we vrijdagmiddag alle doppen, die we zagen in onze klas, op in een grote tas. Maar oei, nu liet juf Kristel toch wel per ongeluk die tas vallen. Ai nee, weer opruimen! Maar nu werd er een opdracht aan gekoppeld. “Ruim alle rode doppen/ deksels op, dan alle blauwe doppen/deksels,....”

Wat zag ons klasje er netjes opgeruimd uit! Klaar om te versieren in het volgende thema. En dat zal ' Carnaval' zijn. Wie iets leuks heeft rond dit thema, mag dit steeds meebrengen naar onze klas.

Alvast bedankt!

Fijn weekend en tot maandag.

Juf Kristel 

 

 

 

Thema: " Brrr....wat is het koud!"

Beste ouders,

Eerst en vooral mijn beste wensen voor een fantastisch 2018!

Ook in onze klas werd het nieuwe jaar goed ingezet: we gaven elkaar een dikke zoen en knuffel. Superblij waren we terug kaar voor de start.  We waren klaar voor de start! Ook voor een nieuw kindje, Lenne, startte 2018 goed. Welkom, lieve Lenne!

Na de speeltijd begon dan het echte werk. Ons thema: “Brr...wat is het koud” werd ingezet!

Het begon met een verhaal over Jules in de winter.

Op dinsdag leerden we o.a. een versje: 

“ Een muts voor mijn oren, een sjaal voor mijn kin. Wantjes voor mijn handjes,

ik zit er warmpjes in.”

 Aansluitend speelden we een kimspel met de winterkleren van Jules. Juf verstopte Jules’ muts onder een dekentje en toverde hokus pokus pats het kledingstuk weg. We mochten raden wat er weg was. Nadien gingen we aan de slag in o.a. de knutselhoek. We kleurden wantjes en nadien mochten we er onze handafdruk in plaatsen.

 Woensdag namen we heel wat winterkledij waar o.a. een winterjas, handschoenen, wanten, een sjaal, een muts, winterlaarzen,....  Voordat we naar huis gingen, luisterden we nog even naar een digitaal verhaaltje: ' Kaatje in de winter'

 Op donderdag zagen we in Jules' stoel een sneeuwman liggen. We namen de typische kenmerken waar. In de knutselhoek mochten we zelf ook een sneeuwman schilderen. De resultaten waren zeer mooi!  Na al dat werken speelden we samen met de juf nog een spel: een memoryspel.

Vrij dag leerden we over de vogeltjes. Wat eten zij tijdens de wintermaanden? Waar slapen ze? Wat drinken ze?.. Onze week sloten we dan ook af met een  wandeling op het schooldomein. We gingen op zoek naar vogeltjes en hingen verschillende vetbollen, een voederhuisje,… omhoog. Zo hebben we  met veel plezier de vogeltjes buiten ook een warm gevoel gegeven.

Dat en nog veel meer hebben we de afgelopen week gedaan. ( zie foto's klasblog www.bsfaluintjes.be )

 Volgende week werken we rond het thema ' Hatsjie, hatsjoem'. Wie hierover iets heeft, mag dit altijd meebrengen naar de klas.

Gelieve tegen maandag ook een (iets groter) deksel van een schoenendoos mee te geven aan u kapoen. We zullen hiermee iets leuks knutselen.

Alvast bedankt!

Fijn weekend.

Groetjes, juf Kristel

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen. We nemen afscheid aan het poortje.

 

Thema: " Kerst in de klas"

Dag lieve ouders,

We hadden onze laatste schoolweek van het jaar 2017 weer goed ingezet. Zo zijn we begonnen met een wiskundig spel: tellen tot 3. We moesten een juist aantal kerstballen in de kerstboom hangen. Na al dat tellen trokken we ons één voor één terug in onze knutselhoek.Daar werd de laatste hand gelegd aan het cadeautje voor onze mama en papa. 

Dinsdag lieten we onze beentjes eens los. We dansten erop los op allerlei leuke kerstliedjes. We genoten van de muziek en het moet gezegd worden: we zijn al in vorm voor de feestdagen. We hebben niet alleen gedanst maar ook nog geknutseld en gespeeld in onze verschillende speelhoekjes.

Op woensdag speelden we nog een spel: een klassikale memory. We moesten steeds 2 dezelfde afbeeldingen vinden.

Donderdag maakten we ons klasje donker maar niet helemaal, hoor. Juf Kristel liet de kerstverlichting nog branden. Maar niet alleen dat brandde er in de klas. Ze had ook allerlei kaarsen meegebracht. We staken de kaarsen één voor één aan, bekeken ze en vonden het een super gezellig en warm moment. Zo mooi dat de juf ondertussen een kerstverhaaltje vertelde.

Verder hebben we de afgelopen week naar heel wat mooie verhalen geluisterd, veel gespeeld en nog heel wat genoten van onze kerstversiering. Maar er werd ook veel gelachen en veel gepraat! En natuurlijk hebben we iedere dag ons versje ingeoefend, ingeoefend en nog eens ingeoefend.

Onze laatste scho

oldag van het jaar werd feestelijk ingezet. Zo begon onze dag met een gezellig en lekker kerstontbijt. En we kregen er maar niet genoeg van. Zo kwam in de namiddag de kerstman langs. Ook hij bracht voor iedereen iets lekkers mee!

Geniet van de vakantie en ik zie jullie over twee weekjes heel graag terug! Dan gaan we werken rond het thema: “ Brr, wat is het koud." ( Winter)

 

Ik wens jullie spetterende feesten, leuke cadeautjes, lieve woordjes, zoete dessertjes, maar vooral mooie momenten!

 

 

 

Prettige kerstdagen en een gelukkig Nieuwjaar!

 

Lieve groetjes, juf Kristel

Thema: " Grootouders"

Beste ouders,

De voorbije anderhalve week leerden we over onze oma en/of opa. We begonnen met een waarneming van Jules' oma en opa. Hij had net zoals alle kindjes een foto van hen meegebracht.

We mochten volop vertellen over onze grootouders. We concludeerden dat we onze grootouders héél graag zien! Daarom besloten we om voor hen een cadeautje te maken. We gingen meteen aan de slag!

Opeens kwam de juf, naar aanleiding van het grootouderfeest, met een leuk idee: “ We gaan dansen voor oma en/of opa.” “ Joepie”, riepen de kinderen. Met heel veel plezier oefenden we ons dansje op het liedje “ Bumba”.

Heel de week stond in het teken van de grootouders. Dit kon je ook merken in de verschillende speelhoekjes. De kinderen konden o.a. in de zandbak taartjes maken, zich verkleden in de poppenhoek, prenten inkleuren/ inschilderen, met kralen een ketting maken, op het krijtbord schrijven, een boekje lezen,....

Op woensdag 6 december 2017 was het dan zo ver, het grootouderfeest! Vele kinderen waren dolenthousiast want hun oma en/of opa kwamen naar de school!

De juf maakte vlug van alle kinderen echte Bumba'. Met de juiste outfit stapten we naar de turnzaal waar al onze oma's en/of opa's zaten te wachten. Het feest kon beginnen! We dansten erop los. Van al dat dansen hadden we dorst en honger gekregen. De school trakteerde alle grootouders en kleuters op een drankje ( koffie of fruitsap) en een hapje. Hopelijk hebben we al onze grootouders héél blij gemaakt!

Volgende 2,5 weken zullen we werken rond het thema “ Eindejaarsfeesten”. Wie iets leuks heeft om onze klas mee te helpen versieren mag dit altijd meebrengen naar onze klas.

Lieve groetjes, juf Kristel

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.