Blog: Vlinderklas

Thema: " Brrr....wat is het koud!"

Beste ouders,

Eerst en vooral mijn beste wensen voor een fantastisch 2018!

Ook in onze klas werd het nieuwe jaar goed ingezet: we gaven elkaar een dikke zoen en knuffel. Superblij waren we terug kaar voor de start.  We waren klaar voor de start! Ook voor een nieuw kindje, Lenne, startte 2018 goed. Welkom, lieve Lenne!

Na de speeltijd begon dan het echte werk. Ons thema: “Brr...wat is het koud” werd ingezet!

Het begon met een verhaal over Jules in de winter.

Op dinsdag leerden we o.a. een versje: 

“ Een muts voor mijn oren, een sjaal voor mijn kin. Wantjes voor mijn handjes,

ik zit er warmpjes in.”

 Aansluitend speelden we een kimspel met de winterkleren van Jules. Juf verstopte Jules’ muts onder een dekentje en toverde hokus pokus pats het kledingstuk weg. We mochten raden wat er weg was. Nadien gingen we aan de slag in o.a. de knutselhoek. We kleurden wantjes en nadien mochten we er onze handafdruk in plaatsen.

 Woensdag namen we heel wat winterkledij waar o.a. een winterjas, handschoenen, wanten, een sjaal, een muts, winterlaarzen,....  Voordat we naar huis gingen, luisterden we nog even naar een digitaal verhaaltje: ' Kaatje in de winter'

 Op donderdag zagen we in Jules' stoel een sneeuwman liggen. We namen de typische kenmerken waar. In de knutselhoek mochten we zelf ook een sneeuwman schilderen. De resultaten waren zeer mooi!  Na al dat werken speelden we samen met de juf nog een spel: een memoryspel.

Vrij dag leerden we over de vogeltjes. Wat eten zij tijdens de wintermaanden? Waar slapen ze? Wat drinken ze?.. Onze week sloten we dan ook af met een  wandeling op het schooldomein. We gingen op zoek naar vogeltjes en hingen verschillende vetbollen, een voederhuisje,… omhoog. Zo hebben we  met veel plezier de vogeltjes buiten ook een warm gevoel gegeven.

Dat en nog veel meer hebben we de afgelopen week gedaan. ( zie foto's klasblog www.bsfaluintjes.be )

 Volgende week werken we rond het thema ' Hatsjie, hatsjoem'. Wie hierover iets heeft, mag dit altijd meebrengen naar de klas.

Gelieve tegen maandag ook een (iets groter) deksel van een schoenendoos mee te geven aan u kapoen. We zullen hiermee iets leuks knutselen.

Alvast bedankt!

Fijn weekend.

Groetjes, juf Kristel

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen. We nemen afscheid aan het poortje.

 

Thema: " Kerst in de klas"

Dag lieve ouders,

We hadden onze laatste schoolweek van het jaar 2017 weer goed ingezet. Zo zijn we begonnen met een wiskundig spel: tellen tot 3. We moesten een juist aantal kerstballen in de kerstboom hangen. Na al dat tellen trokken we ons één voor één terug in onze knutselhoek.Daar werd de laatste hand gelegd aan het cadeautje voor onze mama en papa. 

Dinsdag lieten we onze beentjes eens los. We dansten erop los op allerlei leuke kerstliedjes. We genoten van de muziek en het moet gezegd worden: we zijn al in vorm voor de feestdagen. We hebben niet alleen gedanst maar ook nog geknutseld en gespeeld in onze verschillende speelhoekjes.

Op woensdag speelden we nog een spel: een klassikale memory. We moesten steeds 2 dezelfde afbeeldingen vinden.

Donderdag maakten we ons klasje donker maar niet helemaal, hoor. Juf Kristel liet de kerstverlichting nog branden. Maar niet alleen dat brandde er in de klas. Ze had ook allerlei kaarsen meegebracht. We staken de kaarsen één voor één aan, bekeken ze en vonden het een super gezellig en warm moment. Zo mooi dat de juf ondertussen een kerstverhaaltje vertelde.

Verder hebben we de afgelopen week naar heel wat mooie verhalen geluisterd, veel gespeeld en nog heel wat genoten van onze kerstversiering. Maar er werd ook veel gelachen en veel gepraat! En natuurlijk hebben we iedere dag ons versje ingeoefend, ingeoefend en nog eens ingeoefend.

Onze laatste scho

oldag van het jaar werd feestelijk ingezet. Zo begon onze dag met een gezellig en lekker kerstontbijt. En we kregen er maar niet genoeg van. Zo kwam in de namiddag de kerstman langs. Ook hij bracht voor iedereen iets lekkers mee!

Geniet van de vakantie en ik zie jullie over twee weekjes heel graag terug! Dan gaan we werken rond het thema: “ Brr, wat is het koud." ( Winter)

 

Ik wens jullie spetterende feesten, leuke cadeautjes, lieve woordjes, zoete dessertjes, maar vooral mooie momenten!

 

 

 

Prettige kerstdagen en een gelukkig Nieuwjaar!

 

Lieve groetjes, juf Kristel

Thema: " Grootouders"

Beste ouders,

De voorbije anderhalve week leerden we over onze oma en/of opa. We begonnen met een waarneming van Jules' oma en opa. Hij had net zoals alle kindjes een foto van hen meegebracht.

We mochten volop vertellen over onze grootouders. We concludeerden dat we onze grootouders héél graag zien! Daarom besloten we om voor hen een cadeautje te maken. We gingen meteen aan de slag!

Opeens kwam de juf, naar aanleiding van het grootouderfeest, met een leuk idee: “ We gaan dansen voor oma en/of opa.” “ Joepie”, riepen de kinderen. Met heel veel plezier oefenden we ons dansje op het liedje “ Bumba”.

Heel de week stond in het teken van de grootouders. Dit kon je ook merken in de verschillende speelhoekjes. De kinderen konden o.a. in de zandbak taartjes maken, zich verkleden in de poppenhoek, prenten inkleuren/ inschilderen, met kralen een ketting maken, op het krijtbord schrijven, een boekje lezen,....

Op woensdag 6 december 2017 was het dan zo ver, het grootouderfeest! Vele kinderen waren dolenthousiast want hun oma en/of opa kwamen naar de school!

De juf maakte vlug van alle kinderen echte Bumba'. Met de juiste outfit stapten we naar de turnzaal waar al onze oma's en/of opa's zaten te wachten. Het feest kon beginnen! We dansten erop los. Van al dat dansen hadden we dorst en honger gekregen. De school trakteerde alle grootouders en kleuters op een drankje ( koffie of fruitsap) en een hapje. Hopelijk hebben we al onze grootouders héél blij gemaakt!

Volgende 2,5 weken zullen we werken rond het thema “ Eindejaarsfeesten”. Wie iets leuks heeft om onze klas mee te helpen versieren mag dit altijd meebrengen naar onze klas.

Lieve groetjes, juf Kristel

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

 

 

Thema: " Jules past schoenen"

Beste ouders,

We hebben een fantastische week achter de rug. Een week waarin we veel geleerd, geëxperimenteerd en genoten hebben!

Het begon op maandag toen klaspop Jules nieuwe schoenen wou. Wie had er een paar nieuwe schoenen mee voor Jules?

Onze juf had heel wat nieuwe schoenen meegebracht. Je had kleine schoenen, grote schoenen, schoenen met veters, schoenen met klevers, schoenen met een hakje,....Jules zelf koos voor nieuwe grote (papa)schoenen. Net zoals in het verhaal dat juf ons die dag vertelde “ Jules past schoenen.” Andere gezamenlijke activiteiten waren onder andere:

  • Zoekspel: zoek dezelfde schoen. Iemand had in onze klas een grote hoop schoenen gegooid. Aan ons om steeds dezelfde schoenen te vinden.

  • Kleurenspel: zet de juiste schoenen in de schoendoos volgens kleur.

  • Vormenspel: bij dit spel moesten we goed kijken naar de vorm van een schoen. Niet zo gemakkelijk want er bestaan heel wat schoenen in allerlei vormen!

  • Voetenpad: Juf Kristel had in heel wat opbergdozen materialen gelegd. Zo had je een doos met daarin stro, zand, beetje water, steentjes,...Na de waarneming van de verschillende materialen, mochten we om beurt bij juf Kristel gaan. Zij blinddoekte ons en zette onze voeten ( met schoenen) in een doos. Wij moesten inderdaad raden in welk materiaal we stonden.

     

Dat en nog veel meer waren onze gezamenlijke activiteiten. Ook in onze speelhoeken konden we ons heel goed amuseren met schoenen, sokken, schoendoos,..... :

  • In onze poppenhoek mochten we sokken aan de wasdraad hangen met een wasspeld. Een techniek die niet zo eenvoudig was maar oefening baart kunst!

  • In onze zandbak mochten we afdrukken maken van schoenen of schoendozen vullen met zand.

  • Onze fijne motoriek oefenden we deze week aan de hand van een rijgspel: parels rijgen op jawel veters.

  • Ook alle andere hoeken maaktte onze juf aantrekkelijk in het thema. We beleefden samen heel veel plezier!

Onze week sloten we af met een feestje. Maribel werd op dinsdag 14 november 2017 grote zus. Haar ouders trakteerden ons met lekkere pannenkoeken. Dank u wel, Maribel. Een hele dikke proficiat met jullie zoontje, broertje, Maurits!

Volgende anderhalve week zullen we leren over het thema ' Oma en opa.” We mogen een foto van onze oma('s) en/of opa('s) meebrengen naar ons klasje.

En op woensdag 6 december 2017 vieren we feest voor en met onze lieve oma's en opa's.

Lieve groetjes,

Juf Kristel

 

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

 

Thema: " Mmm...lekker fruit"

Dag lieve ouders,

De voorbije week werkten we in de klas rond het thema: “ Mmm...lekker fruit”. Zo maakten we kennis met al het lekkere fruit uit de fruitmand van juf Kristel.

Op maandag stond ' de appel' in de belangstelling. De dag nadien ' de peer' en op woensdag ' de banaan'. Op die dagen bekeken en proefden we al dat lekker fruit.

Tussendoor maakten we ook tijd om een versje aan leren, een verhaaltje te beluisteren, een kimspel te spelen,....Donderdag speelden we een sorteerspel en kleurenspel. Op vrijdag maakten we met al deze fruitsoorten een lekkere fruitsla.

Er werd deze week dus weer volop geproefd, veel geleerd, veel gespeeld en veel geknutseld.

Om de week af te sluiten kregen we allemaal een medaille, omdat we zo goed ons best deden door véél fruit te proeven en te eten! Met een fruitkroon op ons hoofd stapten we vrolijk en blij het weekend in.

De komende 2 weken gaan we werken rond het thema: “ Herfst in het bos”. Dat beloven weer 2 toffe weken te worden.

Fijn weekend.

Groetjes vanuit de Vlinderklas!

Thema: " Feest voor Jules"

Beste ouders,

Voorbije maandag stond er in onze klas een grote doos. Van wie? Niemand wist het! Tot Jules vertelde dat hij bijna jarig was en onze hulp nodig had. In de doos zaten slingers, vlaggetjes, ballonnen en kaarsjes. Jules vroeg onze hulp om de klas te versieren voor het grote feest. Met al die leuke spulletjes maakten we een mooie feestklas voor Jules!

We versierden onze klas niet alleen met gekochte materialen maar ook met zelfgemaakte materialen. Zo schilderden we maandag een tros ballonnen voor Jules' verjaardag, schilderden we dinsdag een kroon voor Jules en maakten we op woensdag samen met juf                      Kristel een grote verjaardagstaart!

Er werd niet enkel geknutseld en gespeeld maar ook gedanst, gezongen, verteld,....

Vrijdag was het eindelijk zover! Jules werd die dag 3 jaar! Dit konden we niet ongemerkt voorbij laten gaan. Juf Kristel maakte een kroon voor Jules en wij trokken ons feesthoedje op. We zongen ons verjaardagsliedje voor Jules. En Jules mocht op zijn beurt 3 kaarsjes uitblazen!

Dat was nog niet alles, omdat Jules onze klaspop is trakteerde hij ons met een klascadeau en koekjes. Het was een onvergetelijk verjaardagsfeest waarbij er werd gezongen en gedanst.Iedereen genoot en Jules natuurlijk het meest!

Volgende week werken we rond het thema ' Mmm...lekker fruit'. Wie iets leuks heeft omtrent dit thema mag dit altijd eens meebrengen naar de klas. 

 

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

Fijn weekend!

Vele groetjes, juf Kristel

Thema: " De kleuren leren met Jules"

Lieve mama's en papa's,

 

Deze week beleefden we heel wat kleurenpret in ons klasje!

Op maandag zat Jules immers op zijn stoel...met een gele stip op zijn neus en heel wat gele voorwerpen!

Elke dag ontdekten we een andere kleur op Jules' neusje. Op dinsdag rood, op woensdag groen, op donderdag oranje en op vrijdag paars. Kleur is er overal! En dat was eraan te zien! Want de kindjes en juf droegen kleertjes in dezelfde kleur op de afgesproken dagen. Bovendien werden er heel wat leuke voorwerpen meegebracht naar de klas. En hadden zij niets bij, geen probleem in onze klas vond je genoeg gekleurd speelgoed!

We maakten deze week ons eigen kleurenboekje waarin we de kleuren leerden met Jules.

Op maandag mochten we kleuren met geel potlood en maakten zo een zon. Op dinsdag kleurden we een hart rood met wasco. Op woensdag kleefden we stukjes papier om een groene appel te maken. Op donderdag schilderen we een oranje ballon en op vrijdag mochten we experimenteren met het mengen van verf.

Natuurlijk maakten we ook nog wat tijd voor gezamenlijke activiteiten. Zo stond er iedere dag een waarneming van gekleurde voorwerpen op het programma, leerden we een liedje, speelden we een sorteerspel, …

We sloten onze kleurenweek af met een verhaaltje:' Jules kiest geel en blauw.' Waarin Jules met zijn papa de slaapkamer gaat schilderen. Jules mag zelf de kleur van de verf kiezen. Maar hij kan niet beslissen en daarom neemt hij 2 kleuren: blauw en geel. Door deze 2 kleuren te mengen krijgt de slaapkamer van Jules plots een heel ander kleurtje! Groen! Dat wouden we wel eens met onze eigen oogjes zien. Daarom gingen we aan de slag en goten wat blauwe verf in een potje. Daar deden we wat gele verf bij. We roerden de 2 kleuren goed door elkaar...en ja hoor! Het werd groen!

Volgende week wordt er gefeest in onze klas. Want dan wordt onze Jules 3 jaar! De hele week bereiden we zijn feestje van vrijdag voor. We kijken er alvast naar uit!

Fijn weekend!

Vele groetjes vanuit de Vlinderklas.

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

 

Thema: " Wat zit er in mijn tas?"

Dag lieve ouders,

 

De voorbije dagen hebben we in ons klasje gewerkt rond het thema: “ Wat zit er in mijn zak?” Via allerlei spelletjes deden we heel wat ervaringen op.

Zo kwam juf Kristel maandagmorgend ineens met een grote reistas tevoorschijn. Ging ze met vakantie of wat ging ze ermee doen? Al gauw kwamen we te weten dat onze juf vanalles had meegebracht rond het nieuwe thema. We keken in de reistas en zagen nog heel wat soorten zakken en tassen. Zo namen we kleine en grote zakken/tassen waar, tassen met of zonder wieltjes, zakken/tassen die je kan openen met een rits of drukknop,....

Dinsdag had onze juf nog een ander klein zakje meegebracht. We speelden met dit zakje een spel, een voelspel. In de zak stak de juf allerlei materialen. Aan ons om al voelend te raden wat het was! Niet eenvoudig maar het lukte ons wel!

Woensdag stond er een kleurenspel op het programma. Onze juf had 4 boekentassen: een gele, een rode, een blauwe en een groene. Daarnaast had ze ook heel wat materialen in één kleur. Zo had je bijv. een gele brooddoos, een rode drinkbeker, een blauw koekendoosje,....U raadt het al. Het was aan ons om de materialen in de juiste boekentas te steken, rekening houdend met de kleur natuurlijk!

De dag nadien konden we onder andere in de knutselhoek experimenteren met een plastiek zakje en verf. Wat een leuke belevenis was dat! Kijk maar naar onze foto's op onze blog.

Onze week sloten we af met nog een spelletje. Juf Kristel had deze keer heel wat soorten zakjes meegebracht.Het waren kleine en grote zakken. We leerden de begrippen “groot” – “klein”.

 

Volgende week gaan we vertellen rond het thema “ De kleuren leren met Jules”.

Ik wil jullie dan ook vragen om jullie kindje, indien mogelijk, iedere dag in een andere kleur te kleden of een attribuut mee te geven in een welbepaalde kleur.


Maandag → geel – Dinsdag → rood – Woensdag → groen

Donderdag → oranje – Vrijdag –> paars

Alvast bedankt voor jullie medewerking!

Fijn weekend en tot maandag!

Fladderende groetjes, juf Kristel

 

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.