Blogs

Sint en Piet op school!

We zijn dinsdag naar show geweest.

We hebben een voorstelling gezien over liefde en comedy.

Er werden dingen gegooid bvb kaarten enzo.

Vrijdag is Sint-Maarten geweest en hebben we snoep gevangen en kregen we cadeautjes.

Voor de Sint hebben we een tekening gemaakt in de stijl van Michel Angelo.

We maakten deze op een speciale manier. We lagen omgekeerd met een deken en een kussen en moesten onze tekening aan de bank plakken. Zo moesten we met de hand naar boven tekenen.

 

                                                           Dit is de blog van 6/11 t.e.m. 10/11

 

                                                                           Arroë en Matthias

 

Thema: dieren

Lieve ouders,

 

We hebben al een tijdje geleden ons derde thema voor MMWT afgesloten. Die stonden in thema van de dieren! Naar aanleiding van Werelddierendag op 4 oktober. Voor foto's klik hier

Wat hebben wij allemaal in dit thema geleerd? 

- Wij kregen bijna dagelijks bezoek van een dier in onze klas!! Het hamster van Fleur, het konijn en de hond van Fleur, de poes van Ona en de pony van Ben. Dit was super leuk! Zo konden wij van heel dicht de dieren aanschouwen en aaien. 

- Aan de hand van de meegebrachte knuffels hebben we de dieren geordend. Hoe kunnen we de dieren ordenen? naar kleur, naar aantal poten, vliegen of niet, soort dier, woonplaats ... 

- Welk dierengeluid hoor ik? We hebben naar verschillende dierengeluiden geluisterd. 

- We hebben ook het hamster van dichtbij bestudeerd. Wat eet een hamster? Waar woont een hamster? ... Dit hebben we gedaan aan de hand van een identiteitskaart voor dieren 'de 8 V's'.

Weten jullie trouwens dat een hamster hamstert?? 

- Komt het dier uit een ei of uit de buik van de mama? Dit hebben we van verschillende dieren bestudeerd en gecontroleerd door filmpjes op het computerbord te projecteren. 

Deze week waren we gestart met het thema 'voeding'. Maar naar aanleiding van onze GWP starten we maandag met ons nieuwe thema 'de boerderij!'  Dit thema zal aangebracht worden door een nieuwe juf! Jaja, momenteel hebben wij twee juffen in de klas! Juf Stefanie wil heel graaf juf worden en komt één weekje lesgeven. Het belooft een super leuke week te worden in de Diddlklas :) 

Vele groetjes,

juf Evy & de Diddltjes 

 

Afbeeldingsresultaat voor diddl dieren

thema: speelgoed 2017

Beste mama en papa,

 

Na het bezoek van de Sint en Piet dit weekend kregen al onze Ploppertjes heel wat nieuw speelgoed. Ook voor onze klas bracht de Sint veel nieuwe en leuke dingen mee.. Daarom kozen we voor het thema “ speelgoed” deze week.

We begonnen met een waarneming van al het nieuwe speelgoed in onze klas.

We  gingen  dieper in op welke soorten speelgoed er zijn ,welke eigenschappen ze hebben , hoe je er correct mee speelt, aan de hand van een kringgesprek vertelden we aan elkaar wat we gekregen hadden

We leerden niet alleen vertellen maar ook luisteren naar elkaar.

We gingen op zoek naar gelijkenissen en verschillen in speelgoed.

We vertelden een verhaal met grote prenten en zongen mee met de cd. Ook  onderzochten , manipuleerden , ontdekten en combineerden we verschillende speelgoedzaken met elkaar en deden meer kennis op.

Ook het leren delen en opruimen kwam zeker terug aan bod.

We oefenden ook op het gericht luisteren door luisterspelletjes en door een verhaal met telkens 2 prenten  waarbij er telkens maar 1 juist  was.

Wie goed luisterde ,wist het. We deden ook  een reflectie voor het domein muziek. Daarbij maakten we geluiden bij het zien van een stuk speelgoed. De geblinddoekte kleuter moest dan raden over welk speelgoed het ging.

De grove motoriek oefenden we in met  een balspel . Ook luisterden  we naar een verhaal rond gevoelens  en spelen met vriendjes . We deden ook proefjes met knikkers en buizen. Zo ontdekten we dat grote knikkers niet in dunne buizen konden en dat kleinere knikkers sneller en langer rolden dan dikkere. We mochten onze eigen knikkerbaan bouwen met allerlei buizen. Dit vonden we heel leuk. Vrijdag vierden we als afsluiting ook nog de verjaardag van Nina.

 

Het was alvast een heel “speelse “ week!

 

Groetjes

 juf Cindy

Blogje van Ninke en Margot

Beste ouders en kinderen,

 

Onze blog gaat over de Sint en TechniGO!!

 

We beginnen eerst met de Sint.

Hij kwam op vrijdag 10 november 2017 om 13u30 op onze school.

We gingen zeker niet met lege handen naar huis en iedereen kreeg een zakje vol met snoep.

We kregen hele leuke pakjes van Sint en Piet.

 

En nu gaan we verder met TechniGO!!

De leerlingen van L5 en L6 moeten een zeepkist maken samen met de leerlingen van TechniGO! (een middelbare school). De leerlingen van 6 EM (elektromechanica) hebben met L5 en L6 kennisgemaakt op dinsdag 14 november 2017. We kregen van de leerlingen van 6 EM verschillende opdrachten om over na te denken tegen de volgende keer.

De volgende keer moeten we er aan beginnen en moeten we aan de zeepkist werken . Aan de slag dan maar!

 

Groetjes van Margot en Ninke

 

Sint en PIET

Beste Superhelden,

 

De Sint is geweest op school.

De  Piet  gooide veel snoepjes naar ons.

Vanaf het 4de leerjaar komt de Sint in de klas.

Op  11 november is hij geweest.

We zijn extra  braaf geweest dus we kregen extra veel snoep.

Ook kregen we een grote zak gevuld met geschenkjes.

 

Nog veel snoepjes  van Noa en EMMA

thema: de Sint

Thema: Sint en Piet

Beste mama’s en papa’s,

Na de leuke  en fijne herfstvakantie keken we al uit naar de volgende leuke gebeurtenis. De Sint en zijn Pieten zijn terug in het land en ook op school keken we uit naar zijn komst. We versierden samen de klas a.d.h.v. de tekeningen en werkjes van de kinderen. Knutselen en tekenen kwamen dus zeker aan bod, alsook een rollenspel, een liedje aanleren en bewegen op Sintliedjes. De juf vertelde ook een leuk verhaal met grote prenten over het eiland Goed Weer en de Sint. Ook deden we een kringgesprek over wat ze zouden willen krijgen  van de Sint. En we  bekeken  een filmpje over de Sint en zijn Piet  die allerlei avonturen beleefden. Aan de spelletjestafel deden we een wiskundig spel waarbij we mijters en zakken met elkaar moesten vergelijken  en dezelfde groottes bij elkaar legden. In de poppenhoek  mochten we ons verkleden als Piet of Sint. Vrijdag  kwamen de Sint en Zwarte Piet op bezoek. We kregen allemaal een lekker zakje snoep. We lieten ook fier onze mijter zien  die we geknutseld hadden.                                                                         Het thema volgende week is “ speelgoed”

Alvast een fijn weekend vele groetjes

Juf Cindy

Thema: Sint en Piet

Dag mama en papa,

Wat een spannende week was dit ! Maandag kregen we te horen dat vrijdag de Sint naar onze school kwam. Ik heb de hele week flink mijn best gedaan in de klas om op vrijdag een pakje van de Sint te krijgen.

 

Op maandag verwelkomden we een nieuw vriendjes in onze klas, Acacia. Nu zijn we met 24 vriendjes in de knuffelklas ! Welkom Acacia! Ook heb ik de kledij van Sint en Piet waargenomen. Eens kijken wat draagt de Sint allemaal en wat draagt Piet allemaal. Ook kon ik mezelf verkleden in een Sint of een Piet en spelen in de poppenhoek van Sint en Pietje.

 

Op dinsdag leerde ik nog beter tellen tot 3. Telpiet kon niet meer tellen dus hebben wij hem geholpen. We keken of telden hoeveel pluimen op de pietenmuts moesten en hoeveel pakjes in de speelgoedzak. Zo kan ik het juiste aantal pluimen op de muts bevestigen en pakjes in de zak stoppen. Ook hadden we ons dansje en liedje geleerd voor de Sint. Want op vrijdag moest ik dit wel heel goed kunnen zingen en dansen voor de Sint en Piet.

Op woensdag had ik een kimspel gespeeld met de juf. Ze nam 4 stukjes speelgoed en verstopte deze onder de pietenzak. Als de pietenzak weg was, was er ook één speelgoedje weg. Ik moest raden welk stukje speelgoed.

 

Op donderdag luisterde ik naar het verhaal over Jules en de mijter. Wat was dat een leuk verhaal ! Nu weet ik al wat beter wat de mijter is. Ook was er een verhaal over Sint die op bezoek kwam bij Jules.

 

Op vrijdag sprak ik met de juf en de vriendjes in de klas over de Sint en Piet die straks zou komen. Over wat ik graag zou krijgen thuis, welk speelgoed we in de klas nog willen, of ik bang of niet bang ben van de Sint, of ik straks op zijn schootje durf zitten, …

Ook oefenden we nog eens goed ons liedje en dansje voor de Sint.

Na de middag was het zover ! De Sint en Piet waren op onze school ! Ik heb mijn dansje en liedje super goed voor de Sint en Piet gezongen en gedanst. Omdat we zo flink waren, kregen we ook cadeautjes van de Sint voor in de klas en een zakje met lekkers voor thuis, hmmm. We mochten na het bezoek van de Sint het speelgoed dat we kregen van hem al eens bekijken en uittesten in de klas. Daarna kreeg het speelgoed een mooi plaatsje in de klas.

 

Veel groetjes

Juf Veerle en juf Lisa

 

Volgende week leren we over: knuffels. Wie een knuffel heeft thuis mag deze meenemen naar de klas. Graag de naam op de knuffel schrijven zodat zeker de juiste knuffel terug meegaat naar huis. Graag een knuffel die een weekje mag blijven in onze klas logeren. Zo zijn er geen traantjes ’s avonds bij jouw kapoen.

 

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

We nemen afscheid aan het poortje!

Thema: Sint en Piet

 

Beste mama en papa,

Deze week hadden we het over Sint en Piet. In de knutselhoek maakten we een mijter met daarop de S van Sint. We hebben deze letter bekleed met geel papier. Op vrijdag, tijdens het bezoek van Sint en Piet, werd deze mooie mijter dan op ons hoofd gezet.

Zwarte Piet ging uit fietsen,

toen knapte zijn band.

Toen moest hij gaan lopen,

met de fiets aan zijn hand.

Hij kwam in 'n dorpje,

en zei tegen de smid:

'k Geloof dat er in mijn achterband

een pepernootje zit.

 

 

 

Zwarte piet ging uit fietsen

De smid moest toen lachen

en plakte zijn band.

Toen kon Piet weer fietsen

door ‘t hele land.

Och jongens en meisjes

let nu toch eens op!

Misschien zie je Piet wel fietsen

met Sint achterop.

 

De poppenhoek werd omgetoverd tot een werkplaats van Zwarte Pieten. Daar pakten we cadeautjes in. We moesten het papier laten passen rond het cadeautje.  Op een speelse manier waren we dus aan het meten. Op de computer ontdekten we allerlei spelletjes die te maken hadden met het thema. De Sint had ook een probleem. Zijn paard was ziek. Hij vroeg aan ons om een ander vervoersmiddel te maken. De Rijmpiet kwam langs met zijn zak. Daarin had hij voorwerpen gestopt. Hij bracht voorwerpen waar wij een rijmwoord moesten bij zoeken, BIJV: PAARD – STAART – KAART – HAARD …. We leerden het volgende lied voor Sint en Piet en zongen dit uit volle borst mee tijdens hun bezoek.

In de letterhoek overtrokken we blokletters en schreven we de woorden na in blokletters. Onze boekenhoek was aangevuld met leuke prentenboeken over de Sint. We luisterden naar het verhaal over ’Spiekpietje in nood’. Wist je dat… de Spiekpietjes de meest geheimzinnige hulpjes van Sinterklaas zijn? Ze verstoppen zich al vanaf de herfst op de gekste plekken. Zo kunnen ze alle kinderen goed in de gaten houden J. We maakten tekeningen voor Sint en Piet, want op vrijdag genoten wij tijdens het Sint-Maartenfeest van de liedjes/versjes van de andere klassen en van de gekke fratsen van Piet. Ze brachten ons een pakje vol lekkers en leuke klascadeautjes mee. Dank u, lieve Sint en Piet! Verder vierden we ook de verjaardag van Elise! Hoera!

Volgende week werken we rond het thema: Mijn huis.

Indien mogelijk: graag een foto meegeven het huis van uw kleuter. Deze zal gebruikt worden tijdens de praatronde. Dank u!



Fijn weekend en een fijn Sint-Maartenfeest

Groetjes,

Juf Sofie

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen

wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

We nemen afscheid aan het poortje!