Blogs

thema: moederdag

Thema : Moederdag.

 

Beste mama en papa,

De voorbije dagen werkten we rond onze liefste mama.

We leerden een leuk versje en natuurlijk gingen  we aan de slag om een verasing voor onze mama te  maken. Dit voor toepassing van verschillende technieken.

Maar we verklappen nog niet wat het zal zijn. We gingen alvast  creatief te werk.

We hopen dat onze mama’s er heel blij mee zullen zijn.

In de poppenhoek mochten we onze haren kammen, kransjes aandoen en ons verkleden als mama. In de blokkenhoek maakten we bloemen met de clix. We konden dit doen aan de hand van een foto of van een concreet voorbeeld.

Met de parels en pasta regen we een patroon met patroonkaartjes in verschillende moeilijkheidsgraden. We leerden een leuk liedje rond mooi zijn. En we mochten ons zelf dan ook eens heel mooi maken.

Ook  luisterden en keken we naar het prentenboek: “Tetkees wil  een baby?.”

We sorteerden ook kledij en schoenen van groot naar klein  en oefenden  de wiskundige begrippen tijdens een wiskundig verhaal. We telden ook de schoenen. Verder vierden we ook deze week 2 jarigen namelijk Tibo en Nina. Zij werden deze week ook 5 jaar.

Volgende week werken wij verder aan dit thema. Wie wil mag een foto van zijn of haar mama meebrengen zodat we hier een gesprekje kunnen over doen. Op woensdag 9 mei 2018 is er geen school. De juffen gaan naar een studiedag.

 

Alvast vele groeten

 

Juf   Cindy

 

Thema: Boerderij

Dag mama’s en papa’s,

 

Afbeeldingsresultaat voor jules boerderij

De voorbije week was het een heuse beestenboel in onze klas. We leerden immers over de dieren van de boerderij: de koe, het schaap, het paard, de haan en het varken,…  Dit zijn de dieren waar we de voorbije dagen het meest over gesproken hebben. We hebben op allerlei manieren kennis gemaakt met de dieren: in boekjes, op foto’s en in filmpjes. We brachten ook deze week hele leuke materialen mee. Wanneer we iets meebrengen naar onze klas leren we zo onze spulletjes voorstellen aan de klasgroep en ontwikkelen hierdoor onze taalvaardigheid.

We leerden een liedje over de staarten van de dieren. Ze gingen van hier naar daar. Iedereen kreeg een staartje in zijn/haar broek. Net zoals bij de dieren slingerde onze staart van hier naar daar.

In de knutselhoek hebben we geschilderd met modder! Een fijne ervaring voor ons allemaal! We stempelden ook 3 vlekken op de rug van een koe . We oefenden onze scheurtechniek verder in.

Uiteraard was er ook weer een verhaaltje van Jules. Onze juf heeft dit verhaal niet alleen verteld met losse prenten. We hebben het ook digitaal bekeken op de computer.

Woensdag speelden we een wiskundig spel rond de plaatsbegrippen. De boer had zich verstopt , we leerden verwoorden waar de boer zat.Nadien voerden we deze opdrachten zelf uit.

In de  hoekjes van onze klas mochten we natuurlijk met alle knuffels en plastic dieren spelen. We keken in de boekjes, speelden met de maïs in de ontdektafel, puzzelden, werkten met de plasticine en we deden nog veel meer leuke dingen.

Gerelateerde afbeelding

Vrijdag had de juf enkele raadsels voor ons. We leerden zelf ook enkele raadsels maken. We herhaalden die dag ons verhaal en liedje nog een keer.

We vierden maar liefst drie verjaardagen deze week. Noémie ,Lukas en Manoe werden 4 jaar! Proficiat!

Volgende week werken we verder rond dit leuke thema.

Prettig weekend,

Juf Veerle

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

We nemen afscheid aan het poortje!

 

thema: boerderij

Beste ouders,

Hopelijk hebt u genoten van de vakantie. Vol frisse moed starten we deze week terug op. Deze week stond  in het thema van de boerderij. Zoals iedere week startten we met het maken van een woordspin.  Ook zijn er steeds de woordkaartjes die we terug vinden in de klas met een aantal basiswoorden en een uitbereiding rond ons thema.

We leerden de dieren van de boerderij kennen: de geluiden, de namen en de jongen van elk dier. Met deze dieren konden we een hele week spelen in de speelgoedboerderij. Ook deden we een werkblaadje waarbij we moesten schatten welk dier er in het echt het zwaarste is.

Onno het vrolijke varkentje speelde ook een grote rol in onze boerderijweek. Hij ontmoet in het boek heel wat dieren waarmee hij heel wat gekke dingen doet. Dinsdag vierden we de verjaardag van Charles. op woensdag was het buitenspeeldag. We den met onze kleuterklasjes mee en maakten er hier op school ook even een buitenspeelmoment.

Er volgde ook een heel leuk doe- en speelversje over de dieren. We deden deze niet alleen in ons klasje maar ook in  de turnles bij juf Nikita. Ook daar bootsten we dieren na tijdens een bewegingsverhaal.

Waar melk vandaan komt  leerden de  juf ons ook: de weg van de melk. We knutselden ook een koe in onze knutselhoek.

Op donderdag deden we een telspel met de dieren. We kregen een opdracht om steeds een aantal dieren van de boerderij te zoeken. We konden ook poppenkast spelen met de dieren .

 Tot slot leerden we ook nog een tof liedje aan. Volgende week  werken we verder aan dit thema. Op donderdag is er o,ze sportdag.

Groetjes,

juf Cindy

Thema: Lente week 2

Beste mama en papa,

Deze week werkten we verder aan het huidige thema: ‘Lente’.

We werkten ons paasmandje af. Dit was nodig want op vrijdag kwam de paashaas langs met lekkere paaseitjes. Ook maakten we passende ‘gekke’ hazenoren. We gebruikten hiervoor felle kleuren en bestempelden ze met witte bollen.

 

We bakten/kookten eitjes, legden ze op een boterham en smulden deze lekker op!

Tellen lukt al heel goed in de derde kleuterklas. We oefenden nog verder door de paaseitjes te tellen, te groeperen, te verdelen ….. Op vrijdag kwam dan de paashaas langs. Hij had lekkere chocolade eitjes voorzien. Een geslaagde namiddag om de vakantie goed in te zetten.

Geniet van de vakantie en graag tot maandag 16 april 2018!

Juf Sofie en juf Lisa

Na de vakantie werken we rond het volgende thema: ‘Zaaien’.

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

We nemen afscheid aan het poortje!

Thema: Lente week 1

Beste mama en papa,

Deze week werkten we rond het thema: ‘Lente/Pasen’. Eerst dachten we na over wat er allemaal met ‘Lente/Pasen’ te maken heeft. We namen paastakken waar en decoreerden deze met paaseitjes. In de knutselhoek maakten we een paasmandje. We speelden een memoriespel ‘kip en ei’ en een matrix. We speelden het spel: 'Wat is het kortste - langste woord?' Hierbij moesten we aandachtig luisteren. In de spelletjeshoek speelden we een ruimtespel ‘waar moeten de eitjes liggen’, we bekeken de opdrachtkaart en plaatsten de eieren op de juiste plaats in de eierdoos. Ook een telspel met eitjes kwam aan bod. Hiermee oefenden we de begrippen: “meer, minder” in. Eerst dobbelden we met de dobbelsteen en nadien lazen we af wat we moesten doen (+2  , - 1,  +1, - 2 ).  We tekenden paaseieren op de speelplaats en versierden deze. We vulden volgens patronen grote paaseieren op met plasticine. In de maïsbak oefenden we de verschillende begrippen: meer, minder, vol, halfvol, leeg, zwaar, licht ….

Volgende week werken we nog even verder aan dit thema.

Niet vergeten: vrijdag 30/03/2018, bezoek van de paashaas 15u00.

MEEGEGVEN AUB: 1 EI (GOED VERPAKT) en 1 BOTERHAM, wij gaan hier een huishoudelijke activiteit mee uitvoeren.

 

Fijn weekend en tot maandag.

Juf Sofie en juf Lisa

thema pasen

Beste ouders,

HET IS BIJNA PASEN! En dat was ook te merken in ons klasje.

De hele week draaide om die lieve Paashaas die lekkere eitjes brengt voor alle kindjes.

We leerden hem deze week wat beter kennen aan de hand van allerlei activiteiten. Luister maar!

Op maandag leerden we welke dingen hij allemaal moet doen voor hij de eitjes naar de kinderen kan brengen. Zoveel werk! Ook speelden we de paashaas na bij juf Nikita in de turnles. We knutselden ook een hoedje met een kuiken op om op wandeling te gaan vrijdag.

Op dinsdag was het tijd om onze paasmandjes verder af te werken. Veel werk, maar ze waren gelukkig op tijd klaar! Net op tijd om de lekkere eitjes te ontvangen.

Op woensdag was het alweer tijd voor een  verjaardag. We vierden de verjaardag van Amber. We vertelden ook het leuke prentenboek” Rikki het konijn.

Op donderdag was het alweer feest want dan vierden we de verjaardag van Jules. We speelden ook een luisterspel waarbij we 2 dezelfde klinkende eitjes bij elkaar moesten zoeken.

Op vrijdag was het DE DAG! De Paashaas kwam naar onze school. We gingen op zoek naar de sporen van de Paashaas om hem te vinden… Wat een zoektocht! En toen waren onze paasmandjes verstopt  en zaten er  plots lekkere eitjes in  .

Het was een prachtige week om af te sluiten voor een welverdiende vakantie. Vrolijk Pasen en een prettige vakantie toegewenst!

Groetjes juf Cindy

Afbeeldingsresultaat voor pasen afbeeldingen Graag zet ik de afspraken nog eventjes op een rij i.v.m. het ophalen en brengen van uw kleuter.‘s Ochtends neemt u kort afscheid van uw kleuter aan het poortje van de kleuterspeelplaats. Na schooltijd worden de kleuters afgehaald aan de klasdeur langs de buitenkant van het gebouw .      

Thema na de vakantie: de boerderij                

Thema:' De kip en het ei'

Dag mama’s en papa’s,

Afbeeldingsresultaat voor kip en ei

 

Deze week zijn we gestart met het thema:” de kip en het ei” ter voorbereiding op het thema “Pasen”.

 

Op maandag gingen we een kijkje nemen bij de kippen op onze school. We hebben bruine, witte en zwarte kippen. Na een waarneming met onze verschillende zintuigen hebben we allemaal lekkere graantjes aan de kippen gegeven. In onze knutselhoek zijn we gestart aan onze Paasmandjes. Onze juf had een paastak meegebracht naar de klas. Deze hebben we samen versierd met kleine eitjes.

We leerden die dag ook een liedje :

 

Afbeeldingsresultaat voor liedje Jules zonnebloem

 

Donderdag  herhaalden we ons liedje en speelden we een kimspel !

 

In de hoekjes vonden we een ontdektafel met maïs, dierenknuffels, een sorteerspel met gekleurde eitjes en enkele puzzels aangepast aan het thema.

 

Vrijdag trokken we onze koksmuts aan. Na een waarneming van eieren maakten we een lekkere omelet klaar in onze klas. We ontdekten ook het verschil tussen een gekookt ei en een rauw ei. Aan de hand van een klok leerden we hoe lang een eitje moet koken. Zo konden we het abstracte begrip “TIJD” ervaren. Nadien mochten we deze lekkere eitjes opeten, mmm… dat was smullen!

 

Afbeeldingsresultaat voor omelet bakken

Ziezo, alweer een weekje knuffelpret achter de rug. Volgende week gaan we werken rond het thema:” Pasen”.Hebben jullie thuis spulletjes die binnen dit thema passen? Breng ze gerust mee naar de klas.

Vrijdag sluiten we onze week af met een bezoek van de Paashaas. Hopelijk is de zon die dag van de partij!

Afbeeldingsresultaat voor Pasen Jules

 Alvast bedankt!

 

 

Prettig weekend,

Juf Veerle  

 

 

 

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

We nemen afscheid aan het poortje!

 

Thema:" Lente"

Dag mama’s en papa’s,          

 

Afbeeldingsresultaat voor jules lente

Onze klas werd op maandag opgefleurd met allerlei gekleurde bloemen, gietertjes, schepjes,enz.. We gingen van start met een nieuw thema: “zaaien en planten/ Lente”. Na een waarneming van deze verschillende materialen gingen we aan de slag in de hoekjes van onze klas. We leerden die dag ook patronen leggen met bloemen.

 

Dinsdag leerden we een versje :

De lucht is blauw,

het gras is groen.

De zon geeft mij

een warme zoen.

Bloemen geuren in de wei.

De lente maakt me blij!   

Afbeeldingsresultaat voor jules lente

 

We herhaalden het nog verschillende keren doorheen de week.

Woensdag  keken we samen naar een praatplaat van Jules:”Daar is de zon”.We vertelden over Jules in de tuin, zijn hondje Theo, de vlinders, de vogels, de rupsen en de slak. Natuurlijk hadden we het ook over de bloemen in het gras! In de namiddag speelden we een bewegingsspelletje. We waren allemaal kleine zaadjes die stilaan groter en groter werden. We groeiden uit tot hele mooie bloemen.

Het verhaal “de bloemen van Jules” kon deze week niet ontbreken.

Donderdag zaaiden we samen tuinkers. Hiervan had onze juf foto’s genomen. Aan de hand van een stappenplan (foto’s) leerden we zelfstandig tuinkers zaaien.Vrijdag had Jules bloempotjes, aarde en bloembollen meegebracht. Het was de bloembol van de tulp. We hebben een potje gevuld met aarde en deden daar een bloembol in. Een beetje water erbij gieten…en dan werd het afwachten. We ontdekten dat bloemen tijd nodig hebben om te groeien, net als wij.

Deze week vierden we maar liefst 2 verjaardagen in onze klas. Alicia en Wolf werden 4 jaar. Proficiat!

Afbeeldingsresultaat voor jules kip en ei

 

Volgende week gaan we werken rond het thema:” de kip en het ei”.

 

Is het mogelijk om 1 ongekookt eitje mee naar school te brengen? Donderdag trekken we onze koksmuts aan en gaan we een heerlijke omelet bakken. Bedankt voor jullie medewerking.

 

Groetjes uit ons Knuffelklasje,

Juf Veerle